Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Det är Riksbanken som inte vill byta ut pengarna, och det beror det på att sonen inte kunnat verifiera sin förklaring, något han borde kunna göra. Alltså att föräldrarna sålt bostadsrätt och fritidshus kontant.
Riksbanken, som är en myndighet, har inget egentligt vinstintresse på samma sätt som exempelvis affärsbanker typ Swedbank, Danske bank, Handelsbanken med flera. Eventuellt överskott tillfaller staten.
Gällande vem som fattar slutgiltigt beslut, så har mannen överklagat till Förvaltningsrätten, men där fått avslag för att ”väsentlig information saknas om sedlarnas ursprung och förvärv”.
Ok, det var bra att det blev klargjort.
När det är staten, så handlar det om prioritering och ladorna är ju fulla utom när det gäller ex. mat till pensionärerna, då finns det inga pengar. Jag tror sådant här ligger på samma nivå.
I vilket fall, detta med en omvänd bevisföring och så lång tillbaka i tiden är en riktig slamkrypare och dessutom rör det sig om hans föräldrar.
Finns det några digitala spår man kan få fram för något så här långt tillbaka?
Det närmaste jag kan tänka mig är att upplägget handlar om skattefusk dvs. man har skrivit ett lägre värde och sedan tagit svarta pengar.
Isåfall skulle de tagit 30 % skatt och han hade fått 700 000 kr.
Hade föräldrarna inte sålt fastigheterna och han fått ärva dem istället, så hade han aldrig haft detta problem och vi har inte heller längre arvskatt.