2026-04-09, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Samtidigt rekommenderas ju att man har massa sedlar sparat ifall krisen skulle vara framme. Sen byter dom ut dom då och då så sedlarna blir ogiltiga. Det ska väl banne mig inte vara så!

Myndigheter saknar ofta sunt förnuft.

Bevisbördan SKA ligga hos dom, dessutom, om det inte är uppenbart något skumt.

Grejen är ju den att få är väl så intresserad av att maximera sina vinster som bankerna och vad ger liksom mest vinst till banken
A. Ersätta en miljon
B. Ersätta inte en miljon

Det är helt upp till dem att göra som de vill, för bara de beslutar om de vill eller inte.

Vad man kan förstå av denna tråd, så är svensk valuta den absolut sämsta som finns att spara i kontanter pga Riksbankens förförande.
Euro är långt bättre om man vill hålla på med att preppa kontanter inför ett ev. krig eller något.
Euro sträcker sig över långt fler länder än enbart ett land, så då fungerar inte sådana här bankmaffiametoder.
Citera
2026-04-09, 07:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Det är just det, man ska inte behöva bevisa det.

Grattis, retard! Med en sådan ordning har du precis möjliggjort oändlig och riskfri penningtvätt
Citera
2026-04-09, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Grejen är ju den att få är väl så intresserad av att maximera sina vinster som bankerna och vad ger liksom mest vinst till banken
A. Ersätta en miljon

Det är helt upp till dem att göra som de vill, för bara de beslutar om de vill eller inte.
Det är Riksbanken som inte vill byta ut pengarna, och det beror det på att sonen inte kunnat verifiera sin förklaring, något han borde kunna göra. Alltså att föräldrarna sålt bostadsrätt och fritidshus kontant.

Riksbanken, som är en myndighet, har inget egentligt vinstintresse på samma sätt som exempelvis affärsbanker typ Swedbank, Danske bank, Handelsbanken med flera. Eventuellt överskott tillfaller staten.

Gällande vem som fattar slutgiltigt beslut, så har mannen överklagat till Förvaltningsrätten, men där fått avslag för att ”väsentlig information saknas om sedlarnas ursprung och förvärv”.
Citera
2026-04-09, 08:16
Medlem
Oavsett om reglerna är för hårda eller ej, varför hade idioterna en mille i kontanter liggandes så att de blev ogiltiga? De hade säkert fått problem ifall de hade kommit in med dessa sedlar till en bank i samband med att de skulle bli ogiltiga men det hade ju iaf varit det vettigaste att göra.
Citera
2026-04-09, 08:39
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Samtidigt rekommenderas ju att man har massa sedlar sparat ifall krisen skulle vara framme. Sen byter dom ut dom då och då så sedlarna blir ogiltiga. Det ska väl banne mig inte vara så!

Det är en enorm skillnad på att ha en kontantreserv för elavbrott eller kortfel, och ha en mille liggandes.
Och som det redan pratats om, pengarna bar gamla, det gick att byta ut dem tidigare, förutsatt att man kunde visa var de kom ifrån.
Citera
2026-04-09, 08:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Det kan man såklart tycka men nu är det som det är. SÅ jävla jobbigt är det inte att hålla lite koll på sina betalmedel och se till att omvandla dem innan de blir värdelösa.
Citera
2026-04-09, 08:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
A. Ersätta en miljon

Vad man kan förstå av denna tråd, så är svensk valuta den absolut sämsta som finns att spara i kontanter pga Riksbankens förförande.
Euro är långt bättre om man vill hålla på med att preppa kontanter inför ett ev. krig eller något.
Euro sträcker sig över långt fler länder än enbart ett land, så då fungerar inte sådana här bankmaffiametoder.

Ur ett prepping-perspektiv resonerar du helt rätt angående euro. Alla stora butikskedjor i Sverige tar dessutom emot euro som betalmedel.
Citera
2026-04-09, 08:48
Medlem
Tycker det är många hål i denna berättelse, om föräldrarna har sålt en fastighet så borde det väl finnas
något köpekontrakt, sedan var det väl minst 10 år sedan de nya sedlarna kom.
Den som inte orkar hänger med i förändringar, får stå sitt kast
Citera
2026-04-09, 08:51
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
Det är en ren stöld som de har lindat in i olika regler/lagar och Gud vet allt vad de hittar på för att blåsa folket.
Att uppdatera pengarna till nuvarande form hade varit det enda rätta och att lämna över det till arvmottagarna.- allt annat är stöld.

Det här är ett ytterligare exempel på vad som händer när myndigheter och stat har makten över oss. Ju mer makt de får desto mer kommer de dominera och härska över folket.
Citera
2026-04-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är Riksbanken som inte vill byta ut pengarna, och det beror det på att sonen inte kunnat verifiera sin förklaring, något han borde kunna göra. Alltså att föräldrarna sålt bostadsrätt och fritidshus kontant.

Riksbanken, som är en myndighet, har inget egentligt vinstintresse på samma sätt som exempelvis affärsbanker typ Swedbank, Danske bank, Handelsbanken med flera. Eventuellt överskott tillfaller staten.

Gällande vem som fattar slutgiltigt beslut, så har mannen överklagat till Förvaltningsrätten, men där fått avslag för att ”väsentlig information saknas om sedlarnas ursprung och förvärv”.

Ok, det var bra att det blev klargjort.
När det är staten, så handlar det om prioritering och ladorna är ju fulla utom när det gäller ex. mat till pensionärerna, då finns det inga pengar. Jag tror sådant här ligger på samma nivå.
I vilket fall, detta med en omvänd bevisföring och så lång tillbaka i tiden är en riktig slamkrypare och dessutom rör det sig om hans föräldrar.
Finns det några digitala spår man kan få fram för något så här långt tillbaka?
Det närmaste jag kan tänka mig är att upplägget handlar om skattefusk dvs. man har skrivit ett lägre värde och sedan tagit svarta pengar.
Isåfall skulle de tagit 30 % skatt och han hade fått 700 000 kr.
Hade föräldrarna inte sålt fastigheterna och han fått ärva dem istället, så hade han aldrig haft detta problem och vi har inte heller längre arvskatt.
Citera
2026-04-09, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ur ett prepping-perspektiv resonerar du helt rätt angående euro. Alla stora butikskedjor i Sverige tar dessutom emot euro som betalmedel.

Faktiskt om vi tänker oss det där sceneriet och vi tänker oss att fly landet som många snackar om, så kan man glömma svenska pengar.
Även tror jag butikerna kommer att ganska snart föredra euro, när man kan tänka sig att det även för dem kommer bli knökigt vid export-import som den svenska livsmedelsbranschen är så beroende av och ett helt eller delvis utslaget elnät växla sek till euro.
Citera
2026-04-09, 09:37
Medlem
Citat:
Det närmaste jag kan tänka mig är att upplägget handlar om skattefusk dvs. man har skrivit ett lägre värde och sedan tagit svarta pengar.
Isåfall skulle de tagit 30 % skatt och han hade fått 700 000 kr.
Om nu pengarna är svarta, så tänker mig jag vanligt enkelt svartarbete av småföretagare.

Något som antagligen var betydligt vanligare förr, när myndigheterna inte hade samma kontroll på kassaregister. Nisse med sin däckfirma knappade in en del affärer, resten fick bli sedlar till flyttlådan.

Sedan kanske Nisse blev dement, och glömde pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in