Citat:
Ursprungligen postat av
reservkonto1234
Jag anser att jag ger väldigt goda skäl men tycker du inte det så är du välkommen att påpeka det.
Det har du inte. But that's beside the point.
Citat:
Om det är patetiskt att ha åsikter så är jag patetisk.
Är det legit vad du föreställer dig att jag skrev? Eller är du bara falsk?
Citat:
Jo. Jag förstår bara inte vad du menar med att jag för fram åsikter utan belägg.
Jag pratade inte om dig, ditt jävla kioskmongo. DU skrev att en annan person inte var skyldig att svara på ens grundläggande frågor. Minns du?
https://www.flashback.org/u257009
Varpå jag påpekade att diskussionsforumet då bara blir en anslagstavla. Minns du?
Då tackar jag för erkännandet att du var oärlig då du antydde att jag inte bemötte det du skrev.
Citat:
I vissa fall, under vissa omständigheter, kan man bevisligen få komma till tals.
Tack. Men tyvärr ännu en felaktighet från din sida. Man har en OVILLKORLIG rätt till domstolsprövning eftersom det inte krävs prövningstillstånd i förvaltningsrätten. Du vet inte vad du pratar om eller ljuger medvetet. Take your fucking pick
Citat:
Scenario: du hittar en miljon i kontanter i din avlidne förälders madrass. Du gör anspråk på dem, men staten säger att din förälder inte hade kunnat förvärva så mycket pengar på laglig väg, så staten behåller dem. Ingen säger det rent ut, men det behövs inte.
Nej, nej, nej. Staten säger att pengarnas ursprung inte är tillräckligt klarlagt. Det kan lika gärna vara arvingen som fått kontanterna nån annanstans ifrån och påstår att de är från den avlidne. Det kan teoretiskt t o m vara en tredje person som förvarat pengarna där utan vare sig arvingen eller den avlidne kände till det.
Förstår du? Staten tar inte ställning vem som gjort vad. Staten säger bara att pengarnas ursprung inte är tillräckligt klarlagt.
Snälla, säg att du förstår. För det här börjar bli parodiskt.
Om staten däremot FAKTISKT anklagar dig för brott så har de full bevisbörda, dvs om du blir åtalad för penningtvättsbrott. Brottsjuridik är något helt annat. Men rättshaveristiska idioter som du tror att "bortom rimligt tvivel" per automatik ska gälla överallt. Vilket är en av anledningarna till vettiga människor skrattar åt er.
Citat:
Jag vet vad ett dödsbo är.
Då tackar jag för erkännandet att du ljög då du påstod att "den döde inte får komma till tals".
Citat:
Jag håller mig till det exemplet som är relevant i tråden: att acceptera omvänd bevisbörda och en stat som ska kunna konfiskera egendom man inte kan bevisa att man fått på laglig väg.
Nej. Du påstod att jag ville ge staten obegränsad makt och definierade detta som en vilja att låta staten överträda ALLA röda linjer. Nu vill jag att du backar upp ditt påstående eller tar tillbaka det. Var det inte du som alldeles nyss pratade om hur mycket du bemöter och motiverar? Var det också en lögn?
Så: Vilka är övriga röda linjer och hur vill jag, enligt dig, låta staten överträda dem?
(I all välmening: Bara sluta fåna dig och ta tillbaks det du skrev, du ser bara dum ut annars)
Citat:
Nej, bara att staten inte, [Fiffiniffis anm.] ska ha rätt att kräva att vi ska kunna bevisa hur vi fått tag på allt vi äger, och i det här fallet även hur en avliden person förvärvat sina tillgångar. Det ska fortfarande gå att konfiskera tillgångar om det går att bevisa att de härrör från kriminell verksamhet.
Spännande. Berätta hur du föreställer dig att staten någonsin ska kunna bevisa att en miljon i kontanter som påstås ha hittats i ett dödsbo kommer från brottslig verksamhet. Om du inte kan berätta detta så innebär det, precis som jag skriver, att det är fritt fram att riskfritt penningtvätta i dödsbon i din värld.
Jag väntar.
Citat:
Jo, jag förstår skillnaden.
Jag tror inte du gör det. För om du gjorde det hade du inte yrat om omvänd bevisbörda eller högfärdigt pratat om rättssäkerhet, eftersom du hade förstått hur dum du ser ut när du gör det. För någon som vet något om ämnet så framstår du närmast som utvecklingsstörd. Sorry.
Jag förstår inte hur jag kan göra det tydligare: Statlig bevisbörda bortom rimligt tvivel har ingenting med den här typen av förvaltningsrättsliga prövningar att göra. I förvaltningsrätt sysslar man med rimlighetsbedömningar utifrån gällande regler. Det är fortfarande rättssäkert, även om nollor som du påstår annorlunda.