2026-04-08, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det var ju ändå ganska länge sedan vi fick nyheten om att gamla sedlar blir ogiltiga. Och det kan knappast ha undgått många att kontanter blir mer och mer problematiskt att hantera. Så de borde ju kunnat ana detta.
Sedelbytet undgick tillräckligt många, mig med...
Citera
2026-04-08, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att det sparades i kontanter för 20-30 år sedan har jag inget minne av. På den tiden hade vi hus, så jag minns att räntan då var ganska hög, även sparräntan, så jag har svårt att tro att någon sparade pengar så.

På den tiden hade Bankomatkort funnits länge, så jag tror att de flesta använda ett sådant till uttag som man behövde dagligdags. Betalningar skötte man med Bankgiro.

Kommer inte ihåg exakt, men för tjugo år sedan gjorde jag garanterat alla bankaffärer via Internet.

I mitten av 1900-talet hade vi ett Sparbankskontor i varenda liten stad, och ungarna fick en bankbok när de föddes, av sina föräldrar eller av banken.
Att du har svårt att förstå, och hur och att du gjorde dina bankaffärer digitalt bevisar väl inte att andra gjorde likadant.
Det bevisas av det som hänt i Topic
Senast redigerad av Cuttherope 2026-04-08 kl. 01:48.
Citera
2026-04-08, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
De kan ha 100k eller ge barnen pengarna i gåva innan de dör istället.
Då är de berättigade till fullt bostadstillägg ändå.

Det är enbart ett annat sorts fusk med bostadstillägget. Att ge bort pengar som de ska betala sitt boende med och snylta av det allmänna istället. Sammanlagt blir det en stor summa som skattebetalarna får betala för att anhöriga ska kunna få svarta arv.

Jag är emot fusk. Det drabbar bara de som väljer att göra rätt för sig.
Citera
2026-04-08, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Är banker dom enda företag som aldrig har någon goodwill eller är dom så bakbundna av penningtvättslagen som de säger?
I det här fallet handlar det om Riksbanken, vilket är en myndighet. Det är endast dom som kan växla in ogiltiga sedlar.

Enligt artikeln till "Mitt i Stockholm" i trådstarten, så går majoriteten av all inlösen av ogiltiga sedlar igenom, så det har fallet måste ha varit ganska speciellt,
Cirka 98,5 procent av alla ansökningar om inlösen beviljas.
Citat:
Att du har svårt att förstå, och hur och att du gjorde dina bankaffärer digitalt bevisar väl inte att andra gjorde likadant.
Du påstod att man för 20-30 år sedan brukade spara pengar i form av kontanter hemma, och jag skrev att jag inte tror dig. Sedan gav jag några exempel på hur människor gjorde förr, exempelvis hur jag gjorde.

Men du kanske tänker på sparande då som med den där sparbössan du hade?
Citera
2026-04-08, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag är nog benägen att luta dit med. Man måste vara bra avig mot samhället annars, om man inte vill byta ut sina sedlar även om man bet att de tappar i värde. Kan det vara något som sålts utan att man ville blanda in skatteverket? Eller kan det vara sjukdom?

Att låta en miljon riskera att brinna inne är ju konstigt, och ingen man bara hlämmer att man stoppat undan.

Ja, vilket de med stor sannolikhet kunnat göra bättre än deras son, nu när de lämnat hatten på hyllan.

Förutsatt att de då kunnat förklara detta.
Det skulle förmodligen redovisas med kontoutdrag åå dsglig basis, men det kunde dom väl inte om de sparat öension eller lite av lönen då och då under hela livet.
Det blir totslt omöjligt bara för några år gamla uttag osv. Dessutom om de sparat under måånga år.
Förr, då sent som mitten på 80talet fick mångs lönen kontant på arbetsplatsen på många ställen.
Sen gick folk hem och gömde lönen i "madrassen"
Citera
2026-04-08, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Förr”? Ja för 50-60 år sen möjligtvis.

Det är upp till var och en att hålla koll på sina betalmedel och se till att de inte blir ogiltiga. Förr eller senare blir nämligen alla betalmedel det.
Jo, visst, men det är ju dom som tyvärr inte gjort så som diskussionen här handlar om
Citera
2026-04-08, 01:05
Medlem
Citat:
JA, du är definitionen av en besservisser, du står till och med på dig, fast du klandras för detta
Vad klandras jag för?

För att jag undrar varför man stoppar en dryg miljon i sedlar i flyttkartonger? Om de nu är legala. Det är ju ren idioti. Men kanske klokt i dina ögon, vem vet?
Citera
2026-04-08, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det är enbart ett annat sorts fusk med bostadstillägget. Att ge bort pengar som de ska betala sitt boende med och snylta av det allmänna istället. Sammanlagt blir det en stor summa som skattebetalarna får betala för att anhöriga ska kunna få svarta arv.

Jag är emot fusk. Det drabbar bara de som väljer att göra rätt för sig.
Det är inte fusk.
Det kallas ekonomisk planering. Liknande detta håller alla multimiljonärer på med, annars hade det inte varit möjligt att bli förmögna...
Citera
2026-04-08, 01:06
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
I det här fallet handlar det om Riksbanken, vilket är en myndighet. Det är endast dom som kan växla in ogiltiga sedlar.

Enligt artikeln till "Mitt i Stockholm" i trådstarten, så går majoriteten av all inlösen av ogiltiga sedlar igenom, så det har fallet måste ha varit ganska speciellt,
Cirka 98,5 procent av alla ansökningar om inlösen beviljas.

Jag kan absolut tro att 98,5% procent av alla ansökningar beviljas, för en enorm majoritet är skitsummor. Hade en annan människa inte fått växla in sin tusenlapp hade det inte känts som en riksnyhet.
Citera
2026-04-08, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Jag kan absolut tro att 98,5% procent av alla ansökningar beviljas, för en enorm majoritet är skitsummor. Hade en annan människa inte fått växla in sin tusenlapp hade det inte känts som en riksnyhet.
Sant, vi vet inte vilka belopp det handlar om. Inte heller om det är 98.5% av ansökningarna, eller av det totala beloppet.

Samtidigt så tillkommer en avgift på 200 sek vid inlösen, så många tycker nog att femhundringen lika gärna kan få ligga kvar i byrålådan.

Att de skulle ifrågasätta en inlösen av ett par tusen har jag svårt att tro. I det här fallet handlar det om en dryg miljon.
Citera
2026-04-08, 01:28
Medlem
Trolltestets avatar
Om försäljning av fastigheter har ägt rum så finns det ju ett paper-trail där som mannen kan söka upp och lämna in.
Citera
2026-04-08, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jag sj gillar inte banker per automatik och hanteringen av det du fått gå igenom är absolut skandal men nu handlar tråden om just det att en person går till banken med gamla sedlar i stora summor. Oavsett vad så kommer de behöva kolla var pengarna kom ifrån. Det är inte mer än rätt, tycker jag.

Det finns absolut brister i hur vi hanterar vissa aspekter av vår ekonomi och jag håller med om att det idag är långt ifrån perfekt.

Jag fattar det.
Men om du ska ”kolla upp” en gamling som har noll i brottsregistret, samtidigt som han har jobbat hela sitt vuxna liv, hur mkt mer behöver du för att inse att 10kr till 1miljon är helt rimligt att ha sparat, endera i kontanter eller på banken.

Det orimliga är såklart att neka att lämna in pengarna, för att du inte kan bevisa att du aldrig gjort något olagligt i ditt liv…

Det är ju förfan omvänd bevisföring här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in