2026-04-08, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Likväl sitter du och lipar över att en UPPENBAR RÖVARHISTORIA inte accepteras av det offentliga. Kan du se hur det får dig att se otroligt dum ut?

Vad har det med vad jag skrev att göra? Har jag sagt att jag vill ha obegränsad makt för staten, eller?

Det kan kriminella också, det är deras runkvirke.

Halmgubbe.
Ja du vill ha obegränsad makt för staten. Om man är emot alla röda linjer som måste dras för att begränsa statens makt så är man de facto för obegränsad makt. Konfiskering av pengar är en sådan röd linje.
Citera
2026-04-08, 09:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Nej han är inte svaret skyldig.

Om man vill göra något annat än predika sina åsikter så är man tyvärr det. Det här är ett diskussionsforum, inte en jävla anslagstavla

Citat:
Inte ens i de fall staten har anledning att misstänka brott ska den ha rätt att förverka pengar utan domstolsbeslut, där samtliga berörda fått komma till tals.

Myndighetens beslut är överklagbart, fåntratt. Du beskriver per definition nuvarande ordning utan att förstå det. STOR HUMOR VILKET JÄVLA SJÄLVMÅL

Citat:
I fallet med arv så kan det vara så att den man ärver ifrån har begått brott, men hur ska man veta det när personen är död?

Genom att kunna ge en rimlig förklaring för var pengarna kommer ifrån, såklart. Kan man inte det så får man inte lösa in utgångna sedlar. Är sedlarna fortfarande giltiga blir det lättare för mig och svårare för det offentliga. Som sig bör. Så det tycks mig som att vi har en fullt rimlig ordning.
Citera
2026-04-08, 10:06
Medlem
Citat:
Såklart den är.

Mannen anger nämligen att han reagerade över att de kontantälskande föräldrar föräldrarna bara hade 60k på kontot trots att de sålt en bostadsrätt och ett fritidshus. Och TROTS DETTA så ska han alltså inte ha letat efter kontanter förrän "långt senare". Det går inte ihop.
Första tanken är knappast ”dom måste ha pengarna i kartonger på vinden”. Men det menar du sonen borde ha förstått och tänkt?
Citera
2026-04-08, 10:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsoffan
Första tanken är knappast ”dom måste ha pengarna i kartonger på vinden”. Men det menar du sonen borde ha förstått och tänkt?

Nej, inte specifikt i kartonger, var inte fånig. Har jag ens antytt det i ett enda fucking inlägg, din vidriga lilla horunge????

Jag antar att jag får göra det övertydligt för dig:
En person som har kontantälskande föräldrar som avlider och som vet att de med all rimlighet hade ett rejält överskott från två stora försäljningar men endast hittar 60k på banken kommer SJÄLVFALLET att SNARAST söka igenom alla ägodelar för att finna dessa pengar. Om de sen är i en kartong eller kassaskåp eller en byrå är irrelevant. Har man extremt god anledning att anta att det finns stora pengar så kommer man självklart leta. Frångår man denna självklarhet så har man en hel del att förklara.

Blev det tydligare nu?
Citera
2026-04-08, 10:52
Medlem
Tropicalss avatar
Inget fel i detta. Kriminella och dess pengar ska dödas. Otur för Väsbybon att hans föräldrar verkar ha varit av sorten paranoida konspirationsteoretiker som älskade kontanter (hur bra gick det?).
Citera
2026-04-08, 10:56
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Är inte direkt det första fallet detta, har läst om flera liknande som också blev nekade att lösa in sedlar från arv.

Jag själv hade för ca 10år sedan nära 200k i gamla sedlar efter att jag förvarat dom i bankfack och missat att byta ut mot nya gällande sedlar.

Pengarna var 100% vita och ärligt inarbetade av mig själv.

Sände in dom till riksbanken och blev nekad.

De ville ha alla möjliga bevis och förklaringar.
Allt eftersom jag gav dem de bevis de ville ha begärde de bevis på något annat istället.

De ville ha kontoutdrag på daglig basis de senaste 8åren, har jag för mig.
Banken sparade bara kontoutdragen i 5år osv, ett jäkla krångel.

Det tog ca 1.5 år att övertyga Riksbanken, var mer tur än skicklighet att jag till slut fick tillbaks sedlarna, nu inväxlade mot nya, gällande sedlar.

Det kostade mig nog ca 10k att få igen pengarna i olika avgifter, postens värdeförsäkring, bankens kontoutdrag osv.

Allt medans de kriminella fortsätter handla med pengar precis som vanligt så måste vi ärligt folk kämpa och slåss om våra egna pengar.
Helt underbar byråkrati verkligen. Jag har aldrig tjänat en enda krona svart och har bara någon hundralapp kontant och jag vet faktiskt ändå inte hur jag skulle bevisa att just denna peng, ingen annan utom denna peng, kommer ifrån exakt vilken inkomst och när.
Citera
2026-04-08, 11:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Allt medans de kriminella fortsätter handla med pengar precis som vanligt så måste vi ärligt folk kämpa och slåss om våra egna pengar.
Helt underbar byråkrati verkligen. Jag har aldrig tjänat en enda krona svart och har bara någon hundralapp kontant och jag vet faktiskt ändå inte hur jag skulle bevisa att just denna peng, ingen annan utom denna peng, kommer ifrån exakt vilken inkomst och när.

Snälla, berätta för mig hur du föreställer dig en situation där du måste redogöra för din hundralapp.
Citera
2026-04-08, 12:16
Medlem
Får han behålla sedlarna? Och kan det bli värde i dom längre fram i tiden?
Kan han smuggla dom till sina vänner som tar ut dom lite var för sig?

Har banken ringmärkt sedlarna nu?

Kunne ju provat lite sakta med en tusen lapp om det gick bra
Senast redigerad av troligengud 2026-04-08 kl. 12:22.
Citera
2026-04-08, 12:20
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Ganska typiskt för skitlandet Sverige...
...
Omvänd bevisbörda, man ska alltså bevisa att man INTE är en brottsling snarare än att samhället ska bevisa ATT man är det...
Ännu en effekt av samhället som skapats under de senaste årtiondena. Alla är brottslingar tills motsatsen bevisats när det gäller kontanter. Total galenskap!
Citera
2026-04-08, 12:46
Medlem
För privatpersoner finns ett schablonavdrag på 50 000 kronor per person och år vid försäljning av lösöre. Staten har således i praktiken fastställt att en vinst upp till denna summa räknas som en mindre vinst, för vilken det inte krävs att kvitton eller annan dokumentation sparas på obestämd tid.

Detta innebär att två personer under en tioårsperiod utan problem kan samla ihop en miljon kronor i småvinster som helt saknar pappersspår. Detta är fullt rimligt och ligger inom lagens ramar. Det räcker exempelvis med att successivt sälja tidigare ärvda föremål, något som är mycket vanligt hos folk som ärver samlingar av värde.

Summan i fråga är därför inte av särskilt betydande storlek; det är en summa som vilken privatperson som helst kan generera under en livstid utan att bryta mot gällande lagstiftning.

I det aktuella fallet har personen uppgett att pengarna härrör från husförsäljningar, men det är lite oklart huruvida detta är en uppskattning eller ett uttalande som lämnats under duress, då personen har hotats med konfiskering om en godtagbar förklaring inte presenteras.
Citera
2026-04-08, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Finsoffan
Oj. Hur mår du egentligen?

Det där är en fnashjärna. Spara dig och skit bara i det.
Citera
2026-04-08, 12:52
Medlem
Citat:
Wow. Magen att lipa över gällande ordning när man ljuger både för tråden och myndigheterna. Patetiskt.

Till tråden:
Här har ni ett klockrent exempel på varför reglerna behövs. Den här råttan har stulit 100 000 kr av sin exfru och borde alltså med all rätt sitta i fängelse. Ovanpå detta ljuger han till och med för oss här i tråden. Det här är vad ni försvarar med ert patetiska rättshaverist-kackel.

Visa mig en oskyldig person som drabbats av de här påstått rättsvidriga reglerna. Hittills har vi endast en råtta som kom undan och en råtta som blev av med pengarna.
Vad är lögnen menar du?
Stulit av min fru, pengarna kom ju från mitt konto?
Du verkar ha väldigt svårt att förstå texten ser jag, väljer du att missförstå?
Gnäll på något i tråden om "det är alltid synd om oss feminister som röstar på V" istället!
Senast redigerad av Cuttherope 2026-04-08 kl. 13:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in