2026-04-08, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag är nog benägen att luta dit med. Man måste vara bra avig mot samhället annars, om man inte vill byta ut sina sedlar även om man bet att de tappar i värde. Kan det vara något som sålts utan att man ville blanda in skatteverket? Eller kan det vara sjukdom?

Att låta en miljon riskera att brinna inne är ju konstigt, och ingen man bara hlämmer att man stoppat undan.

Ja, vilket de med stor sannolikhet kunnat göra bättre än deras son, nu när de lämnat hatten på hyllan.

Förutsatt att de då kunnat förklara detta.
De visste själklart inte att det skullr bli så bedvärligt för efterlevande med deras sparade, "gömda" kontanter.
Citera
2026-04-08, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Men...hur gammal är du?
Att du inte verkar så gammal mentalt det ser vi här på FB, men visst måste du veta att det sparades i kontanter bara för typ 20-30 år sedan?
Att det sparades i kontanter för 20-30 år sedan har jag inget minne av. På den tiden hade vi hus, så jag minns att räntan då var ganska hög, även sparräntan, så jag har svårt att tro att någon sparade pengar så.

På den tiden hade Bankomatkort funnits länge, så jag tror att de flesta använda ett sådant till uttag som man behövde dagligdags. Betalningar skötte man med Bankgiro.

Kommer inte ihåg exakt, men för tjugo år sedan gjorde jag garanterat alla bankaffärer via Internet.

I mitten av 1900-talet hade vi ett Sparbankskontor i varenda liten stad, och ungarna fick en bankbok när de föddes, av sina föräldrar eller av banken.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-08 kl. 00:38.
Citera
2026-04-08, 00:36
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Inget konstigt alls, förstår inte vad du menar?
Min ex fru hade väl ingen anledning att veta hur mycket jag hade på mitt konto, dessutom innan skiljsmässan.
Dessutom hade jag ju mycket mer tillgångar, fastigheter, fordon även pengar men som jag tyvärr tvingades dela med...en sån som henne.
Men nu är det ju inte mig tråden handlar om...

Nej. Men du har ju försökt hålla pengarna utanför systemet. (Lägger ingen moralisk predikan här, bara konstaterar).

Så pengarna var legala men du ville inte visa dem då du enligt lagen skulle blivit tvungen att dela dem med exfrun. Således var ju pengarna inte helt rena.

Om de försökt gömma pengarna för att någon annan inte ska hitta dem är det ju således lite av ett problem för sonen?
Citera
2026-04-08, 00:37
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
De visste själklart inte att det skullr bli så bedvärligt för efterlevande med deras sparade, "gömda" kontanter.

Det var ju ändå ganska länge sedan vi fick nyheten om att gamla sedlar blir ogiltiga. Och det kan knappast ha undgått många att kontanter blir mer och mer problematiskt att hantera. Så de borde ju kunnat ana detta.
Citera
2026-04-08, 00:39
Medlem
Citat:
Finns ju en liknande historia fast med guldtackor, 11miljoner.

Resultatet blev samma där.

Flera som slåss om guldet, barnen, hantverkare som hittade guldtackorna på vinden, de nya husägarna och några pensionärer som varit indragna i ett guldbedrägeri på 80talet.

Skillnaden är att guld håller sitt värde, pengar blir obrukbara. En miljon = 0kr.
Citera
2026-04-08, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Nej. Men du har ju försökt hålla pengarna utanför systemet. (Lägger ingen moralisk predikan här, bara konstaterar).

Så pengarna var legala men du ville inte visa dem då du enligt lagen skulle blivit tvungen att dela dem med exfrun. Således var ju pengarna inte helt rena.

Om de försökt gömma pengarna för att någon annan inte ska hitta dem är det ju således lite av ett problem för sonen?
Jag minns nu inte var tidsgränsen gick för att "undanhålla" pengarna, men detta skedde drygt 1 år innan skilsmässan.
Citera
2026-04-08, 00:41
Medlem
Citat:
Nä, precis. Hans morfar borde skynda sig att göra kontantinsättningar till sitt eget konto, max gräns varje månad så länge hsn lever.
Annars är pengarna borta när han dör.

Många äldre väljer att bidragsfuska för att kunna ge sina efterlevande en slant. Dvs de pensionärer som har bostadsbidrag. Bidraget ryker om kontant sparande sätts in på banken.
Citera
2026-04-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Skillnaden är att guld håller sitt värde, pengar blir obrukbara. En miljon = 0kr.
Ja, deras guld dubblades under tiden rättegången pågick.
Det slutade med att barnen till guldet och nya husägarna delade guldet mellan sig, de fick ca 10miljoner var.
Citera
2026-04-08, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Många äldre väljer att bidragsfuska för att kunna ge sina efterlevande en slant. Dvs de pensionärer som har bostadsbidrag. Bidraget ryker om kontant sparande sätts in på banken.
Så kan det vara, att sonens föräldrar fuskade, och då är inte pengarna helt legala.

Och för min del får sånt fusk gärna bli svårare att utföra.
Citera
2026-04-08, 00:45
Medlem
Citat:
De kan ha 100k eller ge barnen pengarna i gåva innan de dör istället.
Då är de berättigade till fullt bostadstillägg ändå.
Citera
2026-04-08, 00:45
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:

De är ju inga stora summor vi pratar om. De får inte mer bostadsbidrag än va de är berättigade till. De har troligen snålat som bara fan i många år för kunna ge sonen nånting när de går bort. Sånt här gör mig vansinnig. Svensken får sälja bostad och fan vet allt för att få socialbidrag. Blattesvinen behöver fan inte göra ett skit de blir matade med sked och får extra allt.
Citera
2026-04-08, 00:47
Medlem
Sinraths avatar
Är banker dom enda företag som aldrig har någon goodwill eller är dom så bakbundna av penningtvättslagen som de säger?
Det kommer ändå inte bli något automatiserat prejudikat för alla skurkar och banditer att köra samma story. Kör skiten genom en domstol eller något. Fan, tänk på föräldrarna som bemödat sig i en stor del av sina liv att lägga undan cash till sina efterlevande men istället blir det bara värdelösa papper.

Hade ärligt velat se staten kliva in med pengar för dessa en på mer än miljonen fall om man nallar mindre än en promille procent på valfritt bistånd som far ut i svarta hål i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in