2026-04-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vi har tagit in enorma mängder med gängkriminella och nu får vi betala priset för det. Det värsta är att vi som inte ville ha det kaos som många röstat för nu också ska straffas. Det märks ju på flera fronter att bedrägerierna över nätet har ökat inte minst med de lager av identifieringsåtgärder som krävs via nätbanken och allt fler beloppsgränser som behöver sättas. Penningtvätt genom kontanter är en annan del som eskalerats genom att vi har folk i landet som inte har en aning om vad de röstar på.

Nu är det ju inte inhemska regler som Riksbanken tillämpar. Reglerna kom ju när en stor del av terrorism bekostades av deras anhängare i olika länder.
Citera
2026-04-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför hade du pengarna i ett bankfack? Försöker finna en rationell förklaring till varför man inte har dem på ett bankkonto?

Dessutom, redan då, för tio år sedan, fick man inte förvara kontanter i bankfack. I alla fall inte hos de största bankerna.
Typ 10 år innan dess var jag lite illa ute med skilsmässa osv, ville inte dela mina pengar med mitt ex, ja du fattar.
Så jag gjorde ett uttag på 200k sedan lade jag dom i bankfacket, och "glömde av dom".

Nä, precis, det gjorde inte saken enklare att inte våga säga att de legat i bankfack, då när jag skulle förklara hur mina sedlar blivit ogiltiga för Riksbanken, jag fick slira lite på sanningen där.
Citera
2026-04-07, 23:22
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Tråden handlar om att Riksbanken inte vill lösa in ogiltiga sedlar eftersom ingen kan visa att de kommer från legal verksamhet. Det finns en hel del i arvtagarens berättelser som gör att jag håller med Riksbanken.

Riksbanken är en myndighet under riksdagen, och det är riksdagen som ger dem uppdrag, men de sköter verksamheten självständigt. Så här skriver de på sin hemsida,
Riksbankens oberoende innebär att riksdagen ger oss vårt uppdrag och bestämmer vilka uppgifter vi har, men besluten på Riksbanken fattas självständigt av Riksbankens direktion. Ledamöterna i direktionen får inte ta emot eller begära instruktioner från myndigheter, politiker eller andra personer när det gäller till exempel penningpolitiska beslut.
https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/styrdokument/

Att tänka sig att det är banken som ska bevisa något och inte sonen , kan vi förstås inte tänka oss?

Håller med ett andra härinne om att bankerna har så stor makt.
Citera
2026-04-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conny.Rundqvist
Kan de styrka att det inte är förfalskade sedlar, och någon dog för att ge bort dem - ge dem till grabben
Annars spär bankerna bara på sitt hat emot dem. Det är inte värt den dåliga reklamen. Men de skiter de väl i.

När de hittas kontanter såhär, vilken bank gör ens bedömningen? Och får personen behålla sedlarna?
Riksbanken gör bedömningen.
Du måste sända in sedlarna till dom för att starta upp utredningen och utbytet.
Blir du nekad utbytet av sedlar , då behåller Riksbanken pengarna.
Bara om det är ett stort samlarvärde eller historiskt värde på sedlarna så kanske du får dom i retur.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-04-07 kl. 23:30.
Citera
2026-04-07, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Att tänka sig att det är banken som ska bevisa något och inte sonen , kan vi förstås inte tänka oss?

Håller med ett andra härinne om att bankerna har så stor makt.
Blanda inte in vanliga affärsbanker in den här frågan.

Jag tycker att det finns en hel del i sonens berättelse och i det som framkommit, som gör att det hela låter skumt och/eller som vi inte har svar på.

Till att börja med, vem förvarar över en miljon i ogiltiga sedlar på vinden? Jag har hittills inte sett en enda rationell förklaring.

På ett bankkonto behöver man inte bry sig om sedlarnas giltighetstid, man riskerar inte att förlora allt vid ett inbrott, man får ränta och pengarna är vita.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-07 kl. 23:36.
Citera
2026-04-07, 23:37
Medlem
Citat:
Så pengarna var alltså inte helt legala ;-)
Jo, jag skrev ju det.
Det var mina egna 100% vitt intjänade pengar.

Pengarna hamnade i bankfacket långt innan det blev förbjudet med att ha kontanter där de låg där många år innan jag upptäckte att de var ogiltiga sedan länge.
Men då jag upptäckte att de blivit ogiltiga, då hade förbudet om kontanter inträtt iofs.

Jag tog ut och lade pengarna i facket redan när jag förstod vart mitt äktensskap lutade, förstod ju hur det skulle sluta, dvs innan skiljsmässan var beslutad, var nog ca 1.5år innan.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-04-07 kl. 23:41.
Citera
2026-04-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jo, jag skrev ju det.
Det var mina egna 100% vitt intjänade pengar.

Pengarna hamnade i bankfacket långt innan det blev förbjudet med att ha kontanter där de låg där många år innan jag upptäckte att de var ogiltiga sedan länge.

Jag tog ut och lade pengarna i facket redan när jag förstod vart mitt äktensskap lutade, hur det skulle sluta, dvs innan skiljsmässan var beslutad, var nog ca 1.5år innan.
Och sedan glömde du bort att du hade 200k i ditt bankfack, och din fru undrade inte vad du hade i det?

Hur som helst, jag försöker finna en legal och rationell anledning till att gömma undan 200k eller en dryg miljon i kontanter, om pengarna är vita och om man inte försöker att dölja dem för någon.

Ännu konstigare är det om sedlarna som i det här fallet, är ogiltiga.
Citera
2026-04-07, 23:46
Medlem
Citat:
Och sedan glömde du bort att du hade 200k i ditt bankfack, och din fru undrade inte vad du hade i det?

Hur som helst, jag försöker finna en legal och rationell anledning till att gömma undan 200k eller en dryg miljon i kontanter, om pengarna är vita och om man inte försöker att dölja dem för någon.

Ännu konstigare är det om sedlarna som i det här fallet, är ogiltiga.
Inget konstigt alls, förstår inte vad du menar?
Min ex fru hade väl ingen anledning att veta hur mycket jag hade på mitt konto, dessutom innan skiljsmässan.
Dessutom hade jag ju mycket mer tillgångar, fastigheter, fordon även pengar men som jag tyvärr tvingades dela med...en sån som henne.
Men nu är det ju inte mig tråden handlar om...
Senast redigerad av Cuttherope 2026-04-07 kl. 23:50.
Citera
2026-04-07, 23:54
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Min ex fru hade väl ingen anledning att veta hur mycket jag hade på mitt konto, dessutom innan skiljsmässan.
Dessutom hade jag ju mycket mer tillgångar, fastigheter, fordon även pengar men som jag tyvärr tvingades dela med...en sån som henne.

Är det inte därför man skriver Äktenskapsförord?
Citera
2026-04-07, 23:57
Medlem
Citat:
Men nu är det ju inte mig tråden handlar om...
Nej, tråden handlar inte om dig, men det vore intressant att få fram en rationell förklaring till varför man förvarar legala pengar på vinden eller i ett bankfack.

Du har gett en förklaring till varför man gömmer undan pengar, sedan påstår du att du glömt dem, men resultatet blev att ditt ex fick mindre vid bodelningen. Knappast vare sig schysst eller legalt.
Citera
2026-04-07, 23:58
Medlem
Är man så jävla dum att man förvarar ett sånt värde i kontanter så får man skylla sig själv.

Kontanter tappar dessutom konstant i värde.

Man hade kunnat köpt guld för pengarna istället och sedan förvarat det på vinden.
Citera
2026-04-08, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansScheike
Är det inte därför man skriver Äktenskapsförord?
Joo, borde gjort det, men var ung och dum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in