2026-04-07, 14:59
Medlem
Ruskartuppens avatar
Så han bar upp lådor på sin vind utan att kolla om det var skräp? Ingen människa gör så, kunde ju ha varit totalt meningslöst skräp som man åker direkt till soptippen med.
Citera
2026-04-07, 15:04
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det har ABSOLUT INGENTING att göra med vad jag skrev, så jag har ingen aning om varför du kände att du behövde skriva det

Clown

Annars skulle det innebär att personen hela tiden haft ett brev där hans pappa anger att han lämnar en stor summa kontanter till sin son OCH att han sagt muntligen samma sak till sin son utan att denne behagat kolla igenom pappans lådor efter dennes bortgång. DET ÄR ABSURT. Tror man på det så måste man vara utvecklingsstörd

om man i sverige skulle kunna handla för gamla pengar, vilket man kan i dom flesta länder då uppstår ju inte detta problem.

den som ärver pengar, kan i lugn och ro handla för dom.

hur kan man tycka detta inte bör vara möjligt (när det råder konsensus om detta över i stort sett hela världen) är för mig en gåta.
Citera
2026-04-07, 15:08
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är det här som väntar alla cash-älskande FB:are som inte litar på bankerna.
Quod erat demonstrandum. De visar med övertydlighet att de inte är att lita på.

Men att basera rätt helt på vem som är starkast för tillfället är en farlig strategi för bankerna. När de inte längre är de starkaste i samhället behöver ingen betala tillbaka sina lån, för bankerna "kan inte bevisa att de är intjänade på ett hederligt sätt".

Riksbanken ger alla som är starka nog rätt att skita i sina skulder.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-07 kl. 15:17.
Citera
2026-04-07, 15:32
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
det är inte ovanligt att folk inte litar på banker, särskilt äldre generationer eller t ex folk med invandrarbakgrund.
finns inget som säger att ett brev "plötsligt" dykt upp eller att han aldrig sagt ett ord till sin son.
det är du själv som fantiserar och lägger till saker.
Men för helvete! Det är du som påstår att äldre generationer (äldre människor) inte litar på banker när det är precis tvärtom. Att svartskallar inte litar på nåt annat än sin egen jävla klan är en helt annan sak.

Ska man gå på empirin handlar TS om en svartskalle som försöker växla in brottspengar. Alternativt en gravt utvecklingsstörd människa som inte nöjaktigt kan redogöra för var pengarna kommer ifrån. Tough shit
Citera
2026-04-07, 15:41
Medlem
Och sen verkar det ju vara standardbeteende av banken att neka. Det finns hur många exempel som helst, exempelvis:

Dagens Juridik: Dödsbo nekas lösa in halv miljon i gamla sedlar
Kammarrätten bedömer att det saknas tillräcklig dokumentation för att styrka ursprunget av ogiltiga sedlar om ett totalbelopp på 490 000 kronor som hittades gömda i ett kassaskåp hemma hos en avliden kvinna. Det förelåg därför inte särskilda skäl för Riksbanken att medge inlösen av sedlarna.
Och nu ska de göra det ännu mer omöjligt att lösa in gamla kontanter:

Riksbanken: Riksbanken föreslår nya föreskrifter kring inlösen av kontanter
Det har snart gått tio år sedan den senaste sedelserien ogiltigförklarades. Den som vill lösa in ogiltiga sedlar behöver styrka var sedlarna kommer ifrån. Bankerna sparar normalt inte kundinformation i mer än tio år, vilket gör det svårt att uppfylla kraven på dokumentation vid inlösen av ogiltiga sedlar, även om särskilda skäl föreligger. Riksbanken föreslår därför att upphöra med möjligheten att lösa in ogiltiga sedlar från och med halvårsskiftet 2027.
Citera
2026-04-07, 15:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om föräldrarna skrivit specifikt att de lagt undan pengar till sonen och sen att man då inte letar efter dessa så skulle jag säga att personen får skylla sig själv.
Hade jag vetat att det fanns pengar att hämta någonstans i dödsboet så skulle jag iallafall leta igenom flyttlådor och övrigt efter dessa.
Citera
2026-04-07, 15:44
Medlem
Kokkashugis avatar
Spontant låter det väldigt fittigt av Riksbanken. Såvida föräldrarna inte var förhärdade brottslingar så kommer pengarna med all sannolikhet från hårt arbete och idogt sparande. Växla in, för böveln!
Citera
2026-04-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokkashugi
Spontant låter det väldigt fittigt av Riksbanken. Såvida föräldrarna inte var förhärdade brottslingar så kommer pengarna med all sannolikhet från hårt arbete och idogt sparande. Växla in, för böveln!

Exakt så. Jvla banker.
Citera
2026-04-07, 15:54
Avstängd
" I brevet ska pappan före sin död ha styrkt att han lagt undan pengar till sonen."

Så kan det gå om man inte bryr sig mera om sina föräldrar att man varken läser brevet eller ser vad de lämnat efter sig. Det är rätt åt honom
Citera
2026-04-07, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Låter väldigt naivt.

Tyvärr lever vi inte i ngn film. Klart man ska kunna visa var man får stora summor pengar ifrån. Annars kan ju vem som helst bara sälja knark, vapen eller människor och sen slänga in skiten på banken så är de vips legala miljonärer och pengarna "rena".

Skämtar du?

99 av 100 människor är ju helt laglydiga medborgare.
Det är alltså dessa människor jag pratar om.

Om sj har valt att vara medlem i HA hela livet så kanske du oxå kan räkna med att bli granskad, klart förståeligt. Men jag som aldrig någonsin gjort något olagligt, JAG ska behöva förklara vart mina föräldrars pengar kom ifrån, och de har inte heller gjort annat än jobbat och betalat skatt, och på sin höjd gjort nåt avdrag på skatten som ligger i gråzonen.

Vi har liksom inte 90% ekonomiska brottslingar i Sverige, så varför behandlas vi som allihop som att vi vore det?

Samtidigt så vet vi att banken aldrig skulle stänga av Wallenberg, trots att de gjort mer gråzons-grejer än resten av Sverige tillsammans.
Citera
2026-04-07, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Jag kommer ärva kontanter av morfar då han sparat i väggar i hela sin livstid. Dock bytte han till nya sedlar som tur är.. Men kommer staten ta dom av mig då? Är nog över 2milj i väggarna

Vet du ungefär var i väggarna dom sitter? Även plats för huset finns spelar roll.
Citera
2026-04-07, 16:16
Medlem
pyroclasms avatar
Pengarna lär ha varit en svart ersättning i hus-dealen. Men vi vet för lite för att uttala oss. Är det svarta pengar skall de ju vara förverkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in