2026-04-07, 14:32
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Jag har inte sagt nåt om äldre svenskar, jag säger svenskar generellt.

"särskilt äldre generationer"
Citera
2026-04-07, 14:34
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
"särskilt äldre generationer"

ja angående banker.
men du ville väl ha det till att jag sagt det om något annat eller?
Citera
2026-04-07, 14:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
det är inte ovanligt att folk inte litar på banker, särskilt äldre generationer eller t ex folk med invandrarbakgrund.

Det har ABSOLUT INGENTING att göra med vad jag skrev, så jag har ingen aning om varför du kände att du behövde skriva det

Citat:
finns inget som säger att ett brev "plötsligt" dykt upp eller att han aldrig sagt ett ord till sin son.

Clown

Annars skulle det innebär att personen hela tiden haft ett brev där hans pappa anger att han lämnar en stor summa kontanter till sin son OCH att han sagt muntligen samma sak till sin son utan att denne behagat kolla igenom pappans lådor efter dennes bortgång. DET ÄR ABSURT. Tror man på det så måste man vara utvecklingsstörd
Citera
2026-04-07, 14:40
Medlem
Varför ska man få ut pengar om sedlarna inte ens är giltiga längre? Föräldrarnas fel, ingen annans.

Om jag har gamla ogiltiga sedlar så kan givetvis inte jag gör något med dom, så varför skulle han få?
Citera
2026-04-07, 14:43
Medlem
Jävla banker !! Det är väl självklart att dom ska lösa in sedlarna i fall som detta. Banken kan dra åt h-e !
Citera
2026-04-07, 14:44
Medlem
Tänk om man kunde komma släpande med en massa gamla sedlar och hävda att det är ett arv. Och sedan få ut stålarna i nya sedlar. Det vore finemang. /Mvh Bov och Bandit
Citera
2026-04-07, 14:44
Medlem
Citat:
Är det naivt när nästan hela världen tillåter även äldre sedlar i handeln men inte Sverige?

Är inte frågan snarare varför alla andra länder har det på ett sätt och vi på ett annat i Sverige?

Är det inte Sverige som bör förklara sig vad FAN dom sysslar med angående medborgarnas egna intjänade pengar?

Det so mvar naivt var precis det jag besvarade. Det du beskriver är ngt annat.
Jag kan personligen tycka att vissa regler är sämre än andra men inte pga att man är ensam om de. Majoritet är inte bäst bara för att det är majoritet.
Citera
2026-04-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Jävla banker !! Det är väl självklart att dom ska lösa in sedlarna i fall som detta. Banken kan dra åt h-e !

Varför? Jag kan inte använda gamla ogiltiga sedlar. Reglerna borde väl vara samma för alla?

Om det är många ogiltiga sedlar så ska de bli giltiga helt plötsligt bara för att de är många och ärvda? Finns ingen logik i det alls.
Citera
2026-04-07, 14:50
Medlem
RektumHamids avatar
Citat:
Är det naivt när nästan hela världen tillåter även äldre sedlar i handeln men inte Sverige?

Är inte frågan snarare varför alla andra länder har det på ett sätt och vi på ett annat i Sverige?

Är det inte Sverige som bör förklara sig vad FAN dom sysslar med angående medborgarnas egna intjänade pengar?

Nämen, se där… Vettiga åsikter för en gångs skull! Tänk så blir det folk av dig tids nog med!

Nä, detta ärende gör så jag skäms över fosterlandet. Det är inte medborgarens skyldighet att bedyra sin oskuld utan statens att bevisa motsatsen. I Absurdistan gäller dock allt för ofta tvärtomspråket. Ge karln sina pengar ffs!!!
Citera
2026-04-07, 14:53
Medlem
Citat:

Det är Riksbanken som löser in ogiltiga sedlar, inte vanliga banker. Riksbanken är en myndighet
Citera
2026-04-07, 14:57
Medlem
Ok om jag fattat detta rätt så har pappan skrivit ett brev till sonen att han ska ärva pengarna... men endå visste inte sonen om att de fanns förrän nyligen?

Nåt är inte helt okey här!

Kan också tänka mig att datumen på sedlarna är ganska nära i datum... om det är gamla som sparat ihop under lång tid borde datumen vara ganska utspridda.

Sen är man ju dum i huset att springa dit me alla pengarna. Du kan sälja gamla pengar för ganska bra % eftersom inlösen i stort sett alltid sker när det inte är flera hundra tusen.
Citera
2026-04-07, 14:58
Medlem
Citat:

De får väl växla in sedlarna i tid som alla andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in