Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Ja, det städas lite överallt, men är det lämpligt att låta tåg stå stilla på Stockholm C för sådant? Är det inte bättre att använda de spåren till passagerarutbyte?
Beror tid på dygnet. Just nu sköts det vid vändning på Norra Bantorget vad jag förstår. Plockstäd ser lite olika ut hos olika entreprenörer, och kan med fördel ske vid plattform på en vändtid med 40 minuter, om personalen ska, vill säga.
Storstäd sker oftast nattetid, och de sista tågen passerar Stockholm C strax efter midnatt, så en del tåg står säkert där fram till 04 åtminstone. Det finns 9 genomfartsspår, resten är säckspår och jag gissar att Arlanda Express har sina två första avgångar ståendes på plats över natten.
En viktig aspekt med att ha uppställningsspår nära utgång är att tågläget påbörjas först från utgångsstation, innan dess är det växling som kan ske genom växlingsplan eller oplanerat.
Ska man därför, som jag föreslår, ha en depå t ex längs grödingebanan, bör man ha ett sidospår för växling som inte berör trafikspår förrän man är 1-2 minuter från plattform (Stockholm Syd och Södertälje Syd) Växling i trafikspår kan fördröja passage för tågfärder, så därför är det viktigt att minimera sträckan.