2026-04-06, 21:07
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ja, det städas lite överallt, men är det lämpligt att låta tåg stå stilla på Stockholm C för sådant? Är det inte bättre att använda de spåren till passagerarutbyte?
Beror tid på dygnet. Just nu sköts det vid vändning på Norra Bantorget vad jag förstår. Plockstäd ser lite olika ut hos olika entreprenörer, och kan med fördel ske vid plattform på en vändtid med 40 minuter, om personalen ska, vill säga.

Storstäd sker oftast nattetid, och de sista tågen passerar Stockholm C strax efter midnatt, så en del tåg står säkert där fram till 04 åtminstone. Det finns 9 genomfartsspår, resten är säckspår och jag gissar att Arlanda Express har sina två första avgångar ståendes på plats över natten.

En viktig aspekt med att ha uppställningsspår nära utgång är att tågläget påbörjas först från utgångsstation, innan dess är det växling som kan ske genom växlingsplan eller oplanerat.

Ska man därför, som jag föreslår, ha en depå t ex längs grödingebanan, bör man ha ett sidospår för växling som inte berör trafikspår förrän man är 1-2 minuter från plattform (Stockholm Syd och Södertälje Syd) Växling i trafikspår kan fördröja passage för tågfärder, så därför är det viktigt att minimera sträckan.
Citera
2026-04-06, 21:09
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
`
I Solna byggs ju dessutom en ny tunnelbana (grön linje) som öppnar 2028, inte så långt från Solna station. Men då måste förmodligen Solna station byggas ut? Endast en plattform.
Du syftar på förlängningen av blå linje mot Hagsätra via Sofia? Det är fortfarande Solna C som är aktuellt vad jag förstår.
Citera
2026-04-06, 21:15
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Trodde Roslagsbanan planerades gå till Odenplan för byte där? Blir nog svårt att trycka in den till Centralen. Eller ska de gräva sig ner under Stockholm City (pendeltågen)?
Jag trodde den skulle gå till Östermalmstorg, men senaste är tydligen TCE via ODP.

Det framgår inte av planen hur man tänkt sig sträckningen riktigt. Vettigast hade varit att låta Roslagsbanan svänga av vid Kräftrike och gå typ via Roslagstull och Norrtullsgatan ner under mark. Man kommer behöva en ny station vid Albano p g a Universitetets tillväxt från Kista dit, men man kunde ju behålla en linje till Östra för resande med röda linjen.

Möjligen spränger man parallellt med, eller under tunnelbanan mellan Odenplan och TCE?

https://www.regionstockholm.se/kollektivtrafik/projekt-inom-kollektivtrafiken/sparvagnlokalbana/roslagsbanan-till-city/
Citera
2026-04-06, 21:42
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
`
I Solna byggs ju dessutom en ny tunnelbana (grön linje) som öppnar 2028, inte så långt från Solna station. Men då måste förmodligen Solna station byggas ut? Endast en plattform.

Förlåt, jag var dåligt påläst.
Tydligen har man övergivit idén om gula linjen som skulle köras uppåt förbi Karolinska och lagt det på den gröna linjen istället:
https://nyatunnelbanan.se/arenastaden/

Jag har lite svårt att se vitsen med att skapa nya kluster av överlappande trafik, men jag antar att det följer byggnadsplaner för bostäder..
Citera
2026-04-06, 21:52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Beror tid på dygnet. Just nu sköts det vid vändning på Norra Bantorget vad jag förstår. Plockstäd ser lite olika ut hos olika entreprenörer, och kan med fördel ske vid plattform på en vändtid med 40 minuter, om personalen ska, vill säga.

Storstäd sker oftast nattetid, och de sista tågen passerar Stockholm C strax efter midnatt, så en del tåg står säkert där fram till 04 åtminstone. Det finns 9 genomfartsspår, resten är säckspår och jag gissar att Arlanda Express har sina två första avgångar ståendes på plats över natten.

En viktig aspekt med att ha uppställningsspår nära utgång är att tågläget påbörjas först från utgångsstation, innan dess är det växling som kan ske genom växlingsplan eller oplanerat.

Ska man därför, som jag föreslår, ha en depå t ex längs grödingebanan, bör man ha ett sidospår för växling som inte berör trafikspår förrän man är 1-2 minuter från plattform (Stockholm Syd och Södertälje Syd) Växling i trafikspår kan fördröja passage för tågfärder, så därför är det viktigt att minimera sträckan.
Då det finns en hel del utrymme för spår mellan Stockholm C och Tomteboda, kan det inte vara vettigt att istället tömma tåget på Stockholm C, köra undan det till Tomteboda, städa mm, sedan rulla till Stockholm C när det är dags att lasta? Så att ett tåg från/till ex Malmö stannar bland norrgående tåg för avstigning och sedan bland södergående tåg vid påstigning. Alltså i praktiken endast genomgående tåg vid Stockholm C, med Arlanda express som undantag.
Citera
2026-04-06, 21:53
Avslutad
Jag gissar att Centralstationen kommer lukta piss även på 2030-talet
Citera
2026-04-06, 22:00
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Då det finns en hel del utrymme för spår mellan Stockholm C och Tomteboda, kan det inte vara vettigt att istället tömma tåget på Stockholm C, köra undan det till Tomteboda, städa mm, sedan rulla till Stockholm C när det är dags att lasta? Så att ett tåg från/till ex Malmö stannar bland norrgående tåg för avstigning och sedan bland södergående tåg vid påstigning. Alltså i praktiken endast genomgående tåg vid Stockholm C, med Arlanda express som undantag.
Det är detta man gör till Norra Bantorget. Men det är främst för tågens egen del, inte av utrymmesskäl.

Trafiken är noga planerad, varje tågläge sålt ett år i förväg och man har vändtider inräknade. Man kan ha två Mälartåg på samma spår t ex, ett norrut och ett söderut. Det är ju inget som planeras jättespontant.

Ibland sker fel på tåg eller anläggning och då får man improvisera, men oftast är trafiken ändå så pass luftig att det just nu inte är större problem än att en vändtid på 30 minuter hinns med.
Citera
2026-04-07, 09:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Förlåt, jag var dåligt påläst.
Tydligen har man övergivit idén om gula linjen som skulle köras uppåt förbi Karolinska och lagt det på den gröna linjen istället:
https://nyatunnelbanan.se/arenastaden/

Jag har lite svårt att se vitsen med att skapa nya kluster av överlappande trafik, men jag antar att det följer byggnadsplaner för bostäder..
Håller med dig och har ställt mig själv samma fråga.
Citera
2026-04-07, 09:59
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Håller med dig och har ställt mig själv samma fråga.
Jag förmodar, gissningsvis, att de har planer på bebyggelse vi ej känner till.

En annan bidragande faktor tror jag är att man har en plan att fasa ut busstrafik för spårbunden dito och ha bussar endast dit spår ej kan dras.
Citera
2026-04-07, 21:50
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det är detta man gör till Norra Bantorget. Men det är främst för tågens egen del, inte av utrymmesskäl.

Trafiken är noga planerad, varje tågläge sålt ett år i förväg och man har vändtider inräknade. Man kan ha två Mälartåg på samma spår t ex, ett norrut och ett söderut. Det är ju inget som planeras jättespontant.

Ibland sker fel på tåg eller anläggning och då får man improvisera, men oftast är trafiken ändå så pass luftig att det just nu inte är större problem än att en vändtid på 30 minuter hinns med.
Tack, jag är bekant med begreppet "tågplan", även om jag inte fattar varför du tar upp det här.

Glöm dagens trafiksituation, det som nu planeras kommer kanske tas i trafik om 20 år och är förhoppningsvis tänkt att vara en användbar järnvägsanläggning även när vi som skrivit i den här tråden är döda.
Ett problem med dagens anläggning är smala och korta plattformar.
Citera
2026-04-08, 07:14
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Tack, jag är bekant med begreppet "tågplan", även om jag inte fattar varför du tar upp det här.
För du tyckte att tågen skulle köras upp till Tomteboda istället för att stå kvar på CST.

Citat:
Glöm dagens trafiksituation, det som nu planeras kommer kanske tas i trafik om 20 år och är förhoppningsvis tänkt att vara en användbar järnvägsanläggning även när vi som skrivit i den här tråden är döda.
Ett problem med dagens anläggning är smala och korta plattformar.
Smala på järnväg möjligen, det är främst tunnelbanan som lider av korta plattformar. Bana 3 tog höjd för 10 vagnar istället för 8 när stationerna byggdes. Men betydligt svårare att förlänga T-centralen med 75 meter än Tallkrogen.
Citera
2026-04-08, 13:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Läste en artikel i Mitti jag inte ser diskuterad någonstans:

https://www.mitti.se/nyheter/har-ar-utmaningarna-som-centralstationen-star-infor-6.3.353332.553f06b717

Artikeln tar upp de utmaningar Stockholm Centralstation, med tillhörande T-centralen och Stockholm City samt bussterminalen.

Man menar att 10 år framåt så räcker inte nuvarande kapacitet till, bussar som idag utgår från Centralenområdet vill man få in under bussterminalen, man vill förlänga plattformar och skapa skyddsväggar likt de man idag har i Stockholm City och Odenplan.

Till detta räknar man även med att Roslagsbanan ska dras ner till området, och Djurgårdsvagnarna (s k NK-Express) ska dras över Norra Djurgården till Ropsten.

Att diskutera:
- är det ens rimligt att utöka Stockholms Central-område, istället för att sprida ut eller omplacera knytpunkter bort från området?

- hur mycket kaos är Stockholmaren beredd att leva med under 10 år för att till denna utvidgning?

- Litar vi på att de styrande har en aning om vad de håller på med? (Som referens kan väl nämnas att Tunnelbanan byggdes med en idé om Stockholm 30-40 år framåt i tiden)

- annat av matnyttiga idéer kring hur detta ska kunna förbättras samt alternativ till det presenterade bygget?

Det är en vanlig tanke att nan ska ha fleta utspridda bytespunkter och att det skulle vara bättre, så är det till exempel i London. De städer som har det så önskar sig dock oftast en centralstation, kolla på Berlin som gjorde allt för att få till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in