Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Men inte enligt dig?
Vad menar då Paulus här:
"ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta... ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning." (1 Kor 5:2,11 Bibel2000)
Och vad menar Jesus här:
"Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. " (Matt 15:18-20 Bibel2000)
Det är ingen skillnad med syftet. Syftet är att bli skyddad från en persons negativa påverkan.
Jag tolkar det inte likadant som JV i alla fall. Se tex:
”Det räcker för mannen med den bestraffning som flertalet av er redan har gett honom; nu skall ni i stället förlåta och trösta honom, så att inte hans sorg blir så stor att han går under. Därför ber jag er att verkligen visa honom kärlek." - 2 Kor. 2:6-8.
Det är en fortsättning på något som handlar om en utesluten man. Det står inget om att alla undviker kontakt med personen. Paulus kritiserar inte ens de som fortsatt ha kontakt och behandla den uteslutna som vanligt. Inga konsekvenser eller liknande.
Att återvända till församlingen skedde relativt snabbt, och absolut kärleksfullt. Inte alls som hur det är inom JV, där det ofta tar runt ett år. Dessutom behandlas tydligen uteslutna som vill återvända ’negativt’. Folk vittnar om hur tufft det är. Att de ska sitta längst bak i Rikets sal, vara tysta, ingen hälsar, man har restriktioner etc. Det kallar jag inte kärleksfullt, att man förlåter och tröstar och underlättar för den uteslutna.
Om Paulus nämner ett flertal, men inte alla, varför behandlar ändå alla vittnen den uteslutna likadant och tar avstånd?
Sedan finns tex 2 Tess 3:14, 15: "Om någon inte rättar sig efter det vi säger här i brevet, peka då ut honom så att han ställs utanför - kanske tar han varning. Men betrakta honom inte som en fiende utan tala honom till rätta som en broder."
Jag tycker inte att det stämmer in på hur vittnen behandlar uteslutna. De betraktas som ’fiender’ snarare. Någon som man absolut inte ska ha någon kontakt med. Ingen som ska tala honom till rätta. Tex. Man ska inte ha kontakt alls.