Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Jag tror inte att det är sant bara för att du påstår det.
Det är mycket riktigt inte sant för att jag påstår det. Det är sant för att USA själva har påstått det, genomgående, under krigets början. Man har också påstått sig uppnå detta, vilket man inte hade gjort om det inte hade varit ett mål (syftet med ett sådant påstående är att ge sig en s k off ramp).
Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Tvärtom så har ju USA varit tydliga vilka mål dom har i kriget, många verkar ha missat det.
Kärnvapen, robotprogram, proxy-verksamhet trumfar regimbyte 8 dagar i veckan, bara en komplett idiot skulle påstå något annat.
Och regimskifte. Dessutom har man inte uppnått några särskilda framgångar med detta. Iran har fortfarande sitt anrikade uran, sina robotar och sina proxymilitior. Om Irans regim överlever så kommer man troligen att göra framsteg vad gäller kärnvapen och robotar, eftersom man anser sig kräva dessa på grund av den sorts hot som precis har blivit verklighet i och med kriget. Man kommer troligen nå framgångar genom de utländska grupperna man stöder också, för att utkräva revanch.
Man kommer alltså troligen misslyckas även med dessa mål, just precis för att man backat regimskifte och gett sig på regimens ledare. Det hade faktiskt varit ganska lätt att uppnå dessa mål om man spelat sina kort rätt från början.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Dessutom kan regimbyten vara onödigt besvärliga, att tvinga en kvarstående regim till förändring kan vara tillräckligt bra, se Venezuela för exempel.
Går ju sådär med det där tvingandet va? Tvärtom har världens kanske mest ondskefulla regim blivit ännu värre: Bombat ett antal fredliga länder och praktiskt taget stängt Hormuzsundet...