2026-04-06, 11:32
  #19717
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Vill regimen överleva så går de med på ett fredsavtal. Eftersom det är en dödskult så kommer de inte att gå med på det och då kommer de att förstöras långsamt vilket ju är oerhört positivt.
Vadå fredsavtal? Under Trumps första presidentperiod sa han ensidigt upp det avtal som fanns och som Iran följde. Han mördade Soleimani och alla runt honom, både iranier och irakier. Nu har axelmakterna två gånger startat överraskningsanfall mot Iran under pågående fredsförhandlingar. Man kan inte sluta avtal med ormar som Trump och Netanyahu och tro att de skall känna sig bundna av dem.

Citat:
Du förstår kanske att det är omöjligt att gå tillbaka till ett Iran så som det var innan resningen i julas. Folket har vaknat och du kan aldrig vända klockan åter. Regimen är döende.
Regimen var möjligen döende, men det var när iranska folket levde i fred. Jämför med Kuba och hur regimen där stärktes efter Grisbukten. (Läs en samtida rapport från Kanadas ambassadör i Havanna om du hittar den)

Iran må vara en dödskult, men det är primärt ett problem för dem. Axelmakterna USA och Israel med sina ständiga krig är mordkulter vilket är ett problem för hela resten av världen.
Citera
2026-04-06, 11:36
  #19718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kriget har pågått i över en månad nu, och USA och Israel har fortfarande inte besegrat Iran… Jag är tveksam till om Israel/USA egentligen kommer att vinna det här. De kan bomba hur mycket de vill, men det kommer sannolikt bara nya som tar vid ledarrollen…

Definiera vinna annars är det svårt att veta.
Citera
2026-04-06, 11:45
  #19719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Regimen är döende. Det är som att en katt som leker med en råtta. Israel o USA vill så klart inte ha fred nu, de vill fortsätta det som påbörjats. Hela poängen är ju att reta upp galningarna så att de gör desperata saker. Fattar du hur förnedrande det är för en regim att få sina ledare dödade hela tiden? Det är som en B komedi. Den ena tokiga ledaren efter den andra dödas. De tillsätter ännu en galning som dör några dagarna efter. Det är komedi på hög nivå

Den här konflikten har varit en vitaminspruta för den iranska regimen. Med all sannolikhet enda sättet dom tänkbart kunde ha överlevt, då folket ju började resa sig mot dem.

Men nu är det bara att glömma, kommer inte hända i vår tid. Det här var en gåva från Trump och polacken, en gåva som bara ger och ger.
Citera
2026-04-06, 11:46
  #19720
Medlem
Verkar iaf som att Iran nu har ett svar att meddela. Detta kan bli viktigt för den fortsatta utvecklingen framåt.
Tidigare har det nämnt från bla turkiska och pakistanska källor att man meddelat Iran att detta kan vara sista gången man ges en möjlighet att sluta ett avtal, iaf inom överskådlig tid.

Citat:
$USO IRAN'S FOREIGN MINISTRY SPOKESPERSON BAGHAEI SAYS TEHRAN HAS FORMULATED ITS DIPLOMATIC RESPONSE TO U.S., WILL ANNOUNCE IN DUE TIME - SNN

https://stocktwits.com/Rhaha87/message/649460994
Citera
2026-04-06, 11:49
  #19721
Medlem
goseigens avatar
Med galningens nya gormande är det väl uppenbart att USA har kört helt fast, och kanske för att de inte egentligen hade något väldefinierat mål, om det nu inte egentligen bara handlar om att trycka upp priset på olja, men det är ju inte alls säkert att det är bra för USA.

Någon form av eskalering kommer vi att få se, för Trumps helt usla självkänsla klarar inte av att han framstår som den idiot han är.
Citera
2026-04-06, 11:50
  #19722
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Verkar iaf som att Iran nu har ett svar att meddela. Detta kan bli viktigt för den fortsatta utvecklingen framåt.
Tidigare har det nämnt från bla turkiska och pakistanska källor att man meddelat Iran att detta kan vara sista gången man ges en möjlighet att sluta ett avtal, iaf inom överskådlig tid.

$USO IRAN'S FOREIGN MINISTRY SPOKESPERSON BAGHAEI SAYS TEHRAN HAS FORMULATED ITS DIPLOMATIC RESPONSE TO U.S., WILL ANNOUNCE IN DUE TIME - SNN

https://stocktwits.com/Rhaha87/message/649460994

...det..kan vara illavarslande.
Citera
2026-04-06, 11:51
  #19723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Definiera vinna annars är det svårt att veta.


Att vinna i det här fallet är att uppnå regimbyte, eftersom man har satt detta som mål.

Mest troligt så kommer USA och Israel att förlora, genom att regimen sitter kvar och att regimen dessutom blivit medveten om vilken makt den har i och med sin kontroll över Hormuzsundet. Trots att den iranska militären och dess axelmakter utomlands har åkt på storförluster har landet under krigets gång blivit mäktigare och mäktigare.
Citera
2026-04-06, 11:53
  #19724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
...det..kan vara illavarslande.

Kanske, men dom behöver ju inte brådska med tanke på Trumps tidsgräns iaf.
Citera
2026-04-06, 11:54
  #19725
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Dom är ju kompisar men då borde Putin berättat att vi har Bombat lite Hux Flux i 4 år Vi har även " Kängor på Marken "nu med + 100 k stupade soldater det är där du kommer att hamna Också Pucko om ingen sätter en Känga i din mun
" Boot in the Mouth " operation " AnfallsKrigKanVaraSvårt "
När kommer första terror dådet i USA --- I nästa vecka ?
Det vore som jag ser det snabbaste sättet får "; Skoveln Under " galningen som jag ser det
USA first sade du kort kommentar tack .

Giftgas I New Yorks tunnelbana Jew York

Ja precis. USA kan nog räkna med en ökning av terrordåd kommande tiden. Grattis USA!
Citera
2026-04-06, 11:59
  #19726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Att vinna i det här fallet är att uppnå regimbyte, eftersom man har satt detta som mål.

Mest troligt så kommer USA och Israel att förlora, genom att regimen sitter kvar och att regimen dessutom blivit medveten om vilken makt den har i och med sin kontroll över Hormuzsundet. Trots att den iranska militären och dess axelmakter utomlands har åkt på storförluster har landet under krigets gång blivit mäktigare och mäktigare.

Jag tror inte att det blir sant bara för att du påstår det.

Tvärtom så har ju USA varit tydliga vilka mål dom har i kriget, många verkar ha missat det.
Kärnvapen, robotprogram, proxy-verksamhet trumfar regimbyte 8 dagar i veckan, bara en komplett idiot skulle påstå något annat.

Dessutom kan regimbyten vara onödigt besvärliga, att tvinga en kvarstående regim till förändring kan vara tillräckligt bra, se Venezuela för exempel.
Citera
2026-04-06, 12:00
  #19727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Regimen är döende. Det är som att en katt som leker med en råtta. Israel o USA vill så klart inte ha fred nu, de vill fortsätta det som påbörjats. Hela poängen är ju att reta upp galningarna så att de gör desperata saker. Fattar du hur förnedrande det är för en regim att få sina ledare dödade hela tiden? Det är som en B komedi. Den ena tokiga ledaren efter den andra dödas. De tillsätter ännu en galning som dör några dagarna efter. Det är komedi på hög nivå


Regimen är trots förlusten av flera ledare starkare än på länge. Dels på grund av att folket knappast vill göra gemensam sak med utländska angripare och krafter som vill bryta upp landet. Dels för att man har tagit grepp om stora delar av världens energi.

Och USA vill ha fred - Trump har tjatat om fred fram till mitten av förra veckan. Problemet är att man gjorde bort sig redan i öppningsfasen, och således inte kan uppnå fred utan att förlora kriget. Israel vill inte ha fred och har troligen manipulerat Trump till att starta kriget från första början.
Citera
2026-04-06, 12:01
  #19728
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Fast nu glömmer eller kanske väljer medvetet att inte nämna att just Irans proxis har slagit rot där i området. Israel fick med sig erfarenhet från Rafah hur det går att lösa på ett effektivt sätt. Det är just det där med Iran och dess proxies att hålla sig till sina överenskomna avtal.

Ska sägas att enligt Gallup vill 90 procent av libaneserna inte ha Hizbolla i landet. På samma sätt som vi inte vill ha proxykrigare i Sverige i form av gängkrigare. Irans attacker på sina grannar påminner om det gränslösa beteendet vi har i Sverige och Europa. Om en person blir osams med en annan person så skjuter man sönder ytterdörren för hans släkting, som visar sig vara ens granne. Iran hämnas på USA genom att bomba USA:s allierade.
__________________
Senast redigerad av TheLucky 2026-04-06 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in