2026-04-06, 12:05
  #19729
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Regimen är trots förlusten av flera ledare starkare än på länge. Dels på grund av att folket knappast vill göra gemensam sak med utländska angripare och krafter som vill bryta upp landet. Dels för att man har tagit grepp om stora delar av världens energi.

Och USA vill ha fred - Trump har tjatat om fred fram till mitten av förra veckan. Problemet är att man gjorde bort sig redan i öppningsfasen, och således inte kan uppnå fred utan att förlora kriget. Israel vill inte ha fred och har troligen manipulerat Trump till att starta kriget från första början.

Här går ju du lite mot strömmen, om man väljer att utrycka sig så. Enligt diverse sakkunniga med icke persiskt klingande efternamn. Så har regimen aldrig varit så försvagat någonsin under sina 50 år. Fast vad vet denna expertis egentligen mot vad som en del påstår här inne i vartannat inlägg?!
Citera
2026-04-06, 12:09
  #19730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Här går ju du lite mot strömmen, om man väljer att utrycka sig så. Enligt diverse sakkunniga med icke persiskt klingande efternamn. Så har regimen aldrig varit så försvagat någonsin under sina 50 år. Fast vad vet denna expertis egentligen mot vad som en del påstår här inne i vartannat inlägg?!
Hur ska man kunna bedöma det när du inte namnger och länkar till denna expertis?
Citera
2026-04-06, 12:11
  #19731
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ska sägas att enligt Gallup vill 90 procent av libaneserna inte ha Hizbolla i landet.
Det där låter som en helt påhittad siffra. Nog för att Hizbolla är kontroversiell där, men de har stort stöd bland shiamuslimerna och något över 10% av platserna i parlamentet. Hur många tror du däremot vill ha Israel i Libanon? De är ju serieockupant som invaderar med jämna mellanrum och kränker Libanons luftrum helt hejdlöst dessemellan.
Citera
2026-04-06, 12:16
  #19732
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Hur ska man kunna bedöma det när du inte namnger och länkar till denna expertis?

Jag tänker att vi håller det kort denna gång och lämnar över en del för egna slutsatser. Det blir väldigt långrandigt och energikrävande att återuppreppa samma saker om och om igen. Så hoppar någon in mitt i allt och skriker "BEVIS" annars har det aldrig hänt.

Så vi håller oss väldigt kort i formuleringen denna gång. Om en statsledning, eller regim som i detta fall. Är tvungna att lämna ut en nödbidrag på 7USD i månaden innan kriget. Så kan vi vara överens om det inte blivit mer kapitalstarkt under kriget iaf?! Då bortser vi från massmordet på den egna befolkningen strax innan kriget och andra sådana där små utmärkande detaljer.
Citera
2026-04-06, 12:17
  #19733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag tror inte att det är sant bara för att du påstår det.


Det är mycket riktigt inte sant för att jag påstår det. Det är sant för att USA själva har påstått det, genomgående, under krigets början. Man har också påstått sig uppnå detta, vilket man inte hade gjort om det inte hade varit ett mål (syftet med ett sådant påstående är att ge sig en s k off ramp).

Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Tvärtom så har ju USA varit tydliga vilka mål dom har i kriget, många verkar ha missat det.
Kärnvapen, robotprogram, proxy-verksamhet trumfar regimbyte 8 dagar i veckan, bara en komplett idiot skulle påstå något annat.

Och regimskifte. Dessutom har man inte uppnått några särskilda framgångar med detta. Iran har fortfarande sitt anrikade uran, sina robotar och sina proxymilitior. Om Irans regim överlever så kommer man troligen att göra framsteg vad gäller kärnvapen och robotar, eftersom man anser sig kräva dessa på grund av den sorts hot som precis har blivit verklighet i och med kriget. Man kommer troligen nå framgångar genom de utländska grupperna man stöder också, för att utkräva revanch.

Man kommer alltså troligen misslyckas även med dessa mål, just precis för att man backat regimskifte och gett sig på regimens ledare. Det hade faktiskt varit ganska lätt att uppnå dessa mål om man spelat sina kort rätt från början.

Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Dessutom kan regimbyten vara onödigt besvärliga, att tvinga en kvarstående regim till förändring kan vara tillräckligt bra, se Venezuela för exempel.

Går ju sådär med det där tvingandet va? Tvärtom har världens kanske mest ondskefulla regim blivit ännu värre: Bombat ett antal fredliga länder och praktiskt taget stängt Hormuzsundet...
Citera
2026-04-06, 12:22
  #19734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
kanske. men det knasiga med det är ju att det är just de stora, mer och mer irrelevanta medierna som är kontraktbundna med planet labs. hos mindre medier i väst, och framförallt på sociala medier, kommer de ocensurerade kommersiella satellittjänsterna från asien fortsätta användas. och de har haft rätt hittills. trump har m.a.o. gjort en klassisk boomeranalys.

Kan nog vara en boomeranalys. Eller en censur i syfte att påverka just boomers verklighetsbild.

Har du länkar till någon eller några bra kinesiska satellittjänster som man kan använda, förresten?
Citera
2026-04-06, 12:33
  #19735
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tiden rinner ut för Trumps hot om sundet… Pakistan har panik slängt ut ett förslag på fredsavtal som måste svaras på idag.. och precis idag kommer nyheten!

”Underrättelsechefen för Irans revolutionsgarde, IRGC, Majid Khademi, har dödats, enligt statliga iranska medier.
På Telegram uppger man att han dödats i en attack under natten.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1456587

Varför i helvete retar Israel och USA upp Iran ännu mer precis när denna dag är kommen?.. Varför!? Wtf lixom…. Vill dom inte ha fred eller vad fan håller dom på med!?

Pakistans arme’chef har kastat fram ett fredsförslag till USA och Iran som måste godkännas IDAG där USA bl.a kräver att Hormuzsundet omedelbart öppnas så att trafiken kan flyta fritt samt att Iran slutar tillverka kärnvapen - alltså det tillståndet som var INNAN den oranga elefanten i vita huset och massmördaren i Israel började bomba Iran. 🤔
Citera
2026-04-06, 12:38
  #19736
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Pakistans arme’chef har kastat fram ett fredsförslag till USA och Iran som måste godkännas IDAG där USA bl.a kräver att Hormuzsundet omedelbart öppnas så att trafiken kan flyta fritt samt att Iran slutar tillverka kärnvapen - alltså det tillståndet som var INNAN den oranga elefanten i vita huset och massmördaren i Israel började bomba Iran. 🤔
Har det kommit någon komplett information om vad detta avtal innehåller?

Finns det inte med att Iran avsäger sig all utveckling av kärnvapen kommer USA aldrig gå med på det.
Inte heller om USA inte kommer stänga sina militärbaser i området.
Citera
2026-04-06, 12:41
  #19737
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
En amerikansk president använder ordet "Fucking" i en officiell kommunikation, nu vet man att man lever i en mycket märklig tid.

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/116351998782539414

Vad menar han med "Praise be to Allah" ?
Citera
2026-04-06, 12:41
  #19738
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jag tänker att vi håller det kort denna gång och lämnar över en del för egna slutsatser. Det blir väldigt långrandigt och energikrävande att återuppreppa samma saker om och om igen. Så hoppar någon in mitt i allt och skriker "BEVIS" annars har det aldrig hänt.

Så vi håller oss väldigt kort i formuleringen denna gång. Om en statsledning, eller regim som i detta fall. Är tvungna att lämna ut en nödbidrag på 7USD i månaden innan kriget. Så kan vi vara överens om det inte blivit mer kapitalstarkt under kriget iaf?! Då bortser vi från massmordet på den egna befolkningen strax innan kriget och andra sådana där små utmärkande detaljer.

Dock blir de förmodligen stärkta av själva kriget, såvida det finns nya bossar som kan ta över, och det har det funnits hittills.

Orsaken är lätt att förstå, för ett antal människor kommer förstås att samlas runt flaggan, även om de annars inte tycker om regimen så mycket.
Citera
2026-04-06, 12:45
  #19739
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Dock blir de förmodligen stärkta av själva kriget, såvida det finns nya bossar som kan ta över, och det har det funnits hittills.

Orsaken är lätt att förstå, för ett antal människor kommer förstås att samlas runt flaggan, även om de annars inte tycker om regimen så mycket.

Ja det brukar alltid dras fram diverse nya argument när de äldre grusas framför ögonen på en. Fast det är som du säger, hoppet är det sista lämnar en person sägs det. Fast även om den nya "styrkan" är stabil inom skäggråttornas löst sammansatta och splittrade armé. Så kommer dom inte så värst långt med stenkastning och slunga.

Det ska förresten finnas två olika varianter av flaggan som iranier och exiliranier står och viftar med. Vilken av dessa flaggor syfta du på?
Citera
2026-04-06, 12:46
  #19740
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har det kommit någon komplett information om vad detta avtal innehåller?

Finns det inte med att Iran avsäger sig all utveckling av kärnvapen kommer USA aldrig gå med på det.
Inte heller om USA inte kommer stänga sina militärbaser i området.

Fanns ju en deal som dåren fimpade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in