2026-04-05, 21:46
Medlem
Nu har ju jag inte påstått att pappan skulle vara en nätverksplacering heller men det spelar mindre roll för resonemanget.

Jag har inte heller pratat om någon specifik diagnos. Det är, återigen, helt ointressant. Det är riskerna för den unges hälsa och utveckling som blir resultatet i en brist i föräldraförmågan som är det intressanta i ett LVU perspektiv.

Även om mamman kanske missförstått eller fått dubbla budskap så försvinner inte hennes ansvar som förälder. Om hon dessutom inte tar till sig information eller stänger ute vården blir manöverutrymmet snabbt väldigt litet och snart kan ett omhändertagande vara det enda som kvarstår.

Här har det ju i efterhand verkar det väl som socialtjänsten kanske träffade helt rätt. Efter blott nio månader har flickan blivit symptomfri från att ha levt ett starkt begränsat liv under mammans omsorg.

Allt detta sagt så vet ju ingen av oss vad som finns i ärendet, jag vet lika lite som du om vad som finns i ärendet mer än det som mamman säger och det som står i domarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Nu är pappan inget nätverkshem utan en av barnets två vårdnadshavare.

Vad jag läst mig till togs Elsa akut på grund av misstänkt MbP vilket inte stämde. Om pappan sagt till soc att han inte tror att mamman har MbP eller skadar Elsa så hade han ju rätt.

Och hur skulle pappan veta ifall mamman har varit svår för vården att samarbeta med om han inte hade varit med på vårdbesöken. Denna nya grund för vård med LVU var något som soc lade fram först under muntlig förhandling i juli 2025. Pappan kan inte ha fått en chans att bemöta påståendena om omsorgsbrist hos mamman genom bristande samverkan med vården innan förhandlingen.

Nä, hade socialtjänsten gjort en seriöst utredning så skulle pappan fått chansen att sätta sig in i anklagelserna mot mamman och ta ställning till dessa långt innan ärendet var uppe i förvaltningsrätten.
Citera
2026-04-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Precis, men av det som framkommit så grundas hela omhändertagandet på att det under lång tid varit problem och oklarheter kring kommunikation, ansvarsfördelning, behandling, kost, uppföljning och så vidare. Vissa i tråden har också påtalat problem i skolan. Det är exakt detta som SIP ska förebygga och istället säkerställa att barnets samlade behov av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet blir tillgodosedda.

Att hävda att samverkan inte behövdes för att inga ”nya” aktörer tillkommit missar poängen med hemsjukvården och skolan. Redan från Elsas tvåårsålder fanns behovet av att länka samman hemmet med regionerna, kommunen och hemsjukvården och senare med skolan. Samverkan enligt SIP är systemets verktyg för att binda samman dessa olika stuprörsorganisationer till en trygg helhet för barnet.
Ingenstans sägs det att hemsjukvård funnits med i bilden , assistent blev aktuellt först när föräldrarna blev assistenter. Vad tror du SIP möte hade ändrat , det gäller ju att alla följer planen även den som har hand om den primära omvårdnaden i detta fall föräldrar som var ansvariga för att ha koll på näringsintag på daglig basis och ge info till vården
Citera
2026-04-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Exakt - en överenskommelse kan ju vara motvillig eller mindre frivillig...

Jag tror inte pappan vågat stå på sig om 50%, utan gått med på det av rädsla för att stöta sig med mamman.
Han kanske är en person som tenderar undvika konflikter och därmed lägger sig snabbt Den andre parten, mamman, framstår som rätt konfrontativ, hon driver nog ofta på tills hon fått som hon vill... Förhoppningsvis har han fått sig en ögonöppnare när flera domstolar mer eller mindre konstaterat att han gått för mycket på mammans starka uppfattningar om hur saker ska vara eller skötas...

I Kammarrättens senaste dom står att pappan sagt att han kan gå ner i arbetstid för att ta hand om Elsa, ifall hon skulle få flytta till honom. (Och det fick hon ju.) Det signalerar ju att han faktiskt verkligen vill ha Elsa hos sig (men att detta innan troligen begränsats av mammans vilja)
Huvudet på spiken. Jag skulle ge mycket för att få prata med pappan. Det måste ju väcka en och annan tanke att få hem sin dotter utan dropp och med en markant förbättring i sin sjukdom. I intervjun strax efter att hon flyttade hem till honom så frågade reportern hur Elsa mår fysiskt, tyvärr svarade pappan mer om hennes psykiska mående. Om han missförstod eller duckade frågan vet jag inte.

Tror som sagt att detta kan bli en vinst för pappan i det långa loppet.
Citera
2026-04-05, 21:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
Huvudet på spiken. Jag skulle ge mycket för att få prata med pappan. Det måste ju väcka en och annan tanke att få hem sin dotter utan dropp och med en markant förbättring i sin sjukdom. I intervjun strax efter att hon flyttade hem till honom så frågade reportern hur Elsa mår fysiskt, tyvärr svarade pappan mer om hennes psykiska mående. Om han missförstod eller duckade frågan vet jag inte.

Tror som sagt att detta kan bli en vinst för pappan i det långa loppet.
Det här är bara skvaller.
Citera
2026-04-05, 22:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ingenstans sägs det att hemsjukvård funnits med i bilden , assistent blev aktuellt först när föräldrarna blev assistenter. Vad tror du SIP möte hade ändrat , det gäller ju att alla följer planen även den som har hand om den primära omvårdnaden i detta fall föräldrar som var ansvariga för att ha koll på näringsintag på daglig basis och ge info till vården
Men snälla adina, jag försöker ju förklara VAD som gått snett och HUR det hade kunnat förebyggas om vården följt lagen sedan Elsa var i tvåårsåldern. Se vidare mina tidigare inlägg om verksamhetschefens ansvar avsikten med SIP:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Citera
2026-04-05, 22:23
Medlem
Noll relevans för frågan om LVU.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Men snälla adina, jag försöker ju förklara VAD som gått snett och HUR det hade kunnat förebyggas om vården följt lagen sedan Elsa var i tvåårsåldern. Se vidare mina tidigare inlägg om verksamhetschefens ansvar avsikten med SIP:
Citera
2026-04-05, 22:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Noll relevans för frågan om LVU.
Du säger alltså att de lagstadgade verktyg som ska säkerställa barnets bästa har ”Noll relevans för frågan om LVU.” Ser du inte själv hur absurt det är?
Citera
2026-04-05, 23:00
Medlem
Får obehagliga vibbar av att mamman ligger på så hårt om just att LVU ska upphöra.
Mer normalt hade varit att förmedla till socialtjänsten:
"Absolut, låt LVU kvarstå tills hon är 18 om det kvarstår viss oro, jag har inget att dölja och sålänge hon får bo halvtid hos mig får ni gärna ha fortsatt insyn."

Att mamman är så mån om att just LVU ska bort, dvs hon ska få tillbaka fullt vårdnadshavare-ansvar där all insyn/inflytande från socialtjänsten tas bort, oroar. Befarar att hon kommer dra igång med att förstora sjukdom och symptom igen.

Mamman verkar fortsatt ha svårt att släppa identiteten "förälder till ett mycket sjukt barn", hon verkar ju knappt ta in att Elsa idag är väldigt opåverkad av sin sjukdom... Man ser liksom ingen utveckling, insikt eller förändring kring hur hon tänker på sitt barn och sitt barns sjukdom. Ingen självreflektion kring vad hon själv gjort eller inte gjort, som föranlett att Elsa fått en alltför ingripande vård längre än det varit nödvändigt.

Det är ju också därför LVU kvarstår, uppenbarligen. Ingenting har ju förändrats hos mamman eller från mammans sida sedan omhändertagandet. NOLL accountability. Bara försvar och skuldbeläggande av andra personer och instanser. Ingen självkritik eller ödmjuk analys över vart hon själv kan ha brustit som förälder. Är verkligen inte konstigt alls att LVU och umgängesbegränsning kvarstår.
Senast redigerad av Lilla.My. 2026-04-05 kl. 23:06.
Citera
2026-04-05, 23:03
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Får obehagliga vibbar av att mamman ligger på så hårt om just att LVU ska upphöra.
"Absolut, låt LVU kvarstå tills hon är 18 om det kvarstår viss oro, jag har inget att dölja och sålänge hon får bo halvtid hos mig får ni gärna ha fortsatt insyn."

Att mamman är så mån om att just LVU ska bort, dvs hon ska få tillbaka fullt vårdnadshavare-ansvar där all insyn/inflytande från socialtjänsten tas bort, oroar. Befarar att hon kommer dra igång med att förstora sjukdom och symptom igen.

Mamman verkar fortsatt ha svårt att släppa identiteten "förälder till ett mycket sjukt barn", hon verkar ju knappt ta in att Elsa idag är väldigt opåverkad av sin sjukdom... Man ser liksom ingen utveckling, insikt eller förändring kring hur hon tänker på sitt barn och sitt barns sjukdom. Ingen självreflektion kring vad hon själv gjort eller inte gjort, som föranlett att Elsa fått en alltför ingripande vård längre än det varit nödvändigt.
Nej men du skämtar!? Hahahahahaha!!!!

Det är klart som fan att man inte vill ha en LVU kvarstående.

Vad är denna besatthet av självreflektion av mamman? Hon har inte gjort något fel.
Citera
2026-04-05, 23:08
Medlem
Citat:

LVU är iofs kvar just för att Elsa inte ska vara med mamman, än mindre bo halvtid hos henne. Socialtjänsten lär inte släppa på LVU med mindre än att pappan får ensam vårdnad om Elsa. Så länge LVU kvarstår är mamman diskvalificerad som förälder.
Citera
2026-04-05, 23:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...] att Elsa idag är väldigt opåverkad av sin sjukdom... [...]
Detta vet vi ingenting om. Och OM det skulle vara så är ju vårdens fel genom åren ÄNNU VÄRRE eftersom diagnos och behandlingsregim varit uppenbart fel under hela tiden.
Citera
2026-04-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nej men du skämtar!? Hahahahahaha!!!!

Det är klart som fan att man inte vill ha en LVU kvarstående.

Vad är denna besatthet av självreflektion av mamman? Hon har inte gjort något fel.

Mamman har inte.gjort nåt fel, skriver du. Kammarrätten beg to differ...
Det gör också hela 11 (!) läkare från Akademiska och Örebros Universitetssjukhus - de elva läkare som skrivit orosanmälan.
Det gör också socialtjänsten och förvaltningsrätten i Örebro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in