2026-04-04, 23:28
Medlem
Men bara sluta.

Att ett barn dör är en tragedi oavsett vems felet är.

Att du inte accepterar vilka roller olika myndigheter har och hur tillsyn och viten används för att utveckla verksamhet visar hur totalt ointresserad du egentligen är av barnens bästa, du vill bara kritisera myndigheter. Egenintresse?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
"Det är så ett system utvecklas." Ja, genom att ett barn dör.

Det är inte en försvarbar position att presentera Esmeraldas död som ett exempel på att systemet fungerar och lär sig. Det är ett erkännande av att systemet misslyckades fatalt och att priset betalades av ett barn, inte av systemet. IVO vitesförelade kommunen. Det betyder att bristerna var så allvarliga att de krävde sanktion. Det är inte ett exempel på ett system som fungerar. Det är ett exempel på precis det vi talar om.

Du verkar inte förstå hur LVU-processen går till och vad som gick fel i fallet Lilla Hjärtat. IVO gick igen det grundligt hur socialnämnden och socialtjänsten brast i just det fallet. Läs vad IVO skriver så förstår du att att det varför hon dog.

Du tror felaktigt att bara för att det finns en lag så går allt rätt till. Ja jade det stämt hade Esmeralda levt idag. Det gör hon inte.

Och nej, det har inte bara med de biologiska föräldrarna att göra, utan samma fel gäller socialtjänsten och socialnämnden valde att inte skydda den här flickan tillräckligt mycket. Ett tips Läs vad som står i IVO:s utredning. Det går helt tvärs emot vad svenska folket tror hänt det fallet.
Citera
2026-04-04, 23:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vad snackar du om. Hade verktygslådan i den frivilliga delen av hjälpinsatser funnits så hade inte Elsa trasats sönder och samman mentalt.
Det finns ”verktygslådor” men du är så fixerad att du inte kan se något annat än din motvilja mot socionomer. Du är blockerad och faktaresistent och framställer dig själv som en klockren rättshaverist. Det är maximalt kontraproduktivt – även om jag förstår vad du menar och ger dig rätt i sak.
Citera
2026-04-04, 23:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det finns ”verktygslådor” men du är så fixerad att du inte kan se något annat än din motvilja mot socionomer. Du är blockerad och faktaresistent och framställer dig själv som en klockren rättshaverist. Det är maximalt kontraproduktivt – även om jag förstår vad du menar och ger dig rätt i sak.

Ja jag förstår inte vad vi ska med så många socionomer till: Det är en felaktig organisation orsakar skador på barn och samhället. Vi behöver en helt annan socialtjänst med en helt annan utbilding och ett riktigt tjänstemannaansvar. Det är där vi måste börja för att det ska bli bra för barnen.

Att värna barnens väl och ve har ingenting med rättshaverism att göra.

Varför försvarar du yrkesgruppen som skapat den sjuka kulturen inom socialtjänsten? Det finns bara ett sätt att bli av med den: släng ut socionomerna och ersätt dem med riktig kompetens istället och inför ett riktigt tjänstemannaansvar.
Citera
2026-04-04, 23:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Men bara sluta.

Att ett barn dör är en tragedi oavsett vems felet är.
Det är klart att det är tragiskt. Men vet vad som är mest tragiskt? Det är när myndigheter och media skapar masshypnoser där de verkligt skyldiga till Esmeraldas död kommer undan, som i fallet Lilla Hjärtat.

Det berodde inte bara på föräldrarna, utan att socialnämnden och socialtjänsten inte tillämpade den lagstiftning som faktiskt redan fanns.

OCh vad gör politikerna? Jo de skapar bara en ny lagstiftning som i praktiken gör de ännu svårare för föräldrar som drabbats av felaktiga LVU att få tillbaka sitt barn.

Citat:
Att du inte accepterar vilka roller olika myndigheter har och hur tillsyn och viten används för att utveckla verksamhet visar hur totalt ointresserad du egentligen är av barnens bästa, du vill bara kritisera myndigheter. Egenintresse?
Jag accpeterar de olika rollerna, men vad jag inte accepterar till skillnad mot dig är när socialsekreterare sitter och vinklar och rent av hittar på i barnutredningar. De gör det idag. Jag har sett det själv och det ska inte ens hända en gång i ett demokratiskt land. Det men det händer i vårt land dessvärre.
Citera
2026-04-04, 23:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja jag förstår inte vad vi ska med så många socionomer till: Det är en felaktig organisation orsakar skador på barn och samhället. Vi behöver en helt annan socialtjänst med en helt annan utbilding och ett riktigt tjänstemannaansvar. Det är där vi måste börja för att det ska bli bra för barnen.

Att värna barnens väl och ve har ingenting med rättshaverism att göra.

Varför försvarar du yrkesgruppen som skapat den sjuka kulturen inom socialtjänsten? Det finns bara ett sätt att bli av med den: släng ut socionomerna och ersätt dem med riktig kompetens istället och inför ett riktigt tjänstemannaansvar.
Jag försvarar inte socionomer men jag är extremt trött på hur du mer eller mindre kidnappar alla trådar som har med LVU att göra och ad nauseam upprepar ditt mantra som helt missar målet.
Citera
2026-04-04, 23:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag försvarar inte socionomer men jag är extremt trött på hur du mer eller mindre kidnappar alla trådar som har med LVU att göra och ad nauseam upprepar ditt mantra som helt missar målet.

Det är tyvärr så att det är socionomerna som satt kulturen inom socialtjänsten. Om de får härja som de vill, utan ansvar och bryta mot alla lagar och regler under så många år så uppstår till slut en närmast sjuk kultur.

Det finns egentligen bara ett sätt att stoppa detta. Byt ut socionomerna och fasa ut dem från allt som har med makt över barnen att göra och inför ett riktigt tjänstemannaansvar och rejäl kontroll och insyn i deras arbete.

Vad är det som är som är så provocerande med det? Det borde du skriva under på. Varenda rad faktiskt.
Citera
2026-04-04, 23:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Det står Kurt men du svarar som en kvinna...
Ingen man någonsin skulle skriva så här.. ""Ja men vad bra. Då kan vi lika gärna låta staten ta alla barn"
+25år på HVB för tjejer 13-19år. Plockat ner tre hängningar och stoppat 7st pågående självmordsförsök med rakblad med att knyta ett snöre runt armen medan kollegan försöker stoppa blödningen.
Berätta nu vad du har +25års erfarenhet av....?

Precis. Det verkar ju inte vara så hälsosamt att placera barn på HVB-hem om du nu jobbat där. Kontraproduktiv behandling i många fall.

Du berättade ju precis själv hur illa det ser ut.

Jag har erfarenhet av att läsa och granska barnutredningar och det bland det värsta jag läst och sett.
Senast redigerad av kurt-sune 2026-04-05 kl. 00:03.
Citera
2026-04-05, 00:20
Medlem
Exakt - en överenskommelse kan ju vara motvillig eller mindre frivillig...

Jag tror inte pappan vågat stå på sig om 50%, utan gått med på det av rädsla för att stöta sig med mamman.
Han kanske är en person som tenderar undvika konflikter och därmed lägger sig snabbt Den andre parten, mamman, framstår som rätt konfrontativ, hon driver nog ofta på tills hon fått som hon vill... Förhoppningsvis har han fått sig en ögonöppnare när flera domstolar mer eller mindre konstaterat att han gått för mycket på mammans starka uppfattningar om hur saker ska vara eller skötas...

I Kammarrättens senaste dom står att pappan sagt att han kan gå ner i arbetstid för att ta hand om Elsa, ifall hon skulle få flytta till honom. (Och det fick hon ju.) Det signalerar ju att han faktiskt verkligen vill ha Elsa hos sig (men att detta innan troligen begränsats av mammans vilja)

Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
Jag har aldrig sagt att det inte finns en överenskommelse dem emellan. Det utesluter dock inte på något sätt att han verkar ha blivit undanknuffad. Bara för att två parter kommer överens om något så betyder det inte att överenskommelsen är jämlik. I detta fall har den varit ofördelaktigt för pappan, förutsatt att han velat ha 50% av vårdnaden.
Citera
2026-04-05, 00:33
Medlem
Kanske en möjlig tanke i teorin men den blir snabbt farligt för barnen.

Ditt resonemang innebär ju att så fort vården är inblandad så är ansvaret alltid är vårdens.

Hur tänker du att det skulle vara bra tillämpning för barnen.

Citat:
Verksamhetschefen skulle sedan Elsa fick sin diagnos som tvååring säkerställt att Elsa fick sina behov av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet i vården tillgodosedda.

Detta kräver en kontinuerlig samverkan genom åren där Elsas hälsa och mående följs upp och utvärderas och dokumenteras. Om något behöver ändras så ska det dokumenteras, planeras, genomföras och följas upp. Detta är en kontinuerlig process som pågår hela tiden enligt en dokumenterad planering.

Detta har inte fungerat eftersom hela grunden för omhändertagandet är att samverkan med vården inte har fungerat.

När verksamhetschefen bryter mot lagen och inte skapar ordning i vården, kan man inte efteråt straffa föräldern för att det råder oordning. Man kan INTE bedöma en förälders lämplighet baserat på ett underlag som är trasigt på grund av vårdens fel. Det är grundläggande rättssäkerhet.
Citera
2026-04-05, 00:45
Medlem
Kurt-Sune personen som gav ”Hur man visar att man inte begriper ett enda dugg utan att säga det” ett ansikte.

Du verkar tala enbart i egen sak och beter dig som en rättshaverist.

Citat:
Stora ord? Att hon behövde tvångsplaceras? Hur kommer det sig att hon kan bo hos sin pappa nu helt plötsligt om han är så farlig som soc menat från början?
Citera
2026-04-05, 01:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Kanske en möjlig tanke i teorin men den blir snabbt farligt för barnen.

Ditt resonemang innebär ju att så fort vården är inblandad så är ansvaret alltid är vårdens.

Hur tänker du att det skulle vara bra tillämpning för barnen.
Utan fastställt problem finns inget att skydda barnet mot.
Citera
2026-04-05, 04:30
Medlem
OJ vad det censureras friskt i Fallet Elsas kommentarsfält... Även vänliga kommentarer som efterfrågar mer information eller ställer frågor för att få förtydligande kring något raderas och blockas. Sen har mamma Victoria mage att återkommande påstå att de hela tiden varit "fullt transparenta". När någon under tex Läckbergs inlägg kommenterar
att ärendet inte är helt svartvitt blir det mothugg direkt från mamman eller användare som visar sig aldrig ha läst domarna.

Inte en enda gång har mamman postat exempelvis något domslut. Domarna är ju ändå är offentliga dokument. Hon vet väl att 75% av deras nuvarande hejarklack då hade droppat av. De allra flesta som läser domarna ser ju att de är balanserade och att LVU: besluten faktiskt är väl motiverade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in