2026-04-03, 11:08
Medlem
G-spottornados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Jag håller inte med dig att vi blev överkörda på mitten. Ayari/Karlström gjorde överlag ett bra jobb, framförallt i första, och mattades av. Vi blev tillbakapressade för att det i mångt och mycket var vår spelide. Det är såklart naturligt att du inte får ett övertag med två mittfältare, så är det ju, men det blev aldrig något större problem till den grad att vi ska bygga om hela spelsystemet.

541 blir extremt baktung, vi blir naturligt nedtryckta långt på vår egen planhalva utan möjlighet till offensiva hot. Gyökeres kommer tampas med 2-3 försvarare själv och mittädltarna måste springa som idioter för att det ska skapas något som liknar anfall, och då riva det ändå upp hål i vårat mittfält.

Håller med om att Ayari och Karlström gjorde det bra. Det jag menar är att vi hade haft mer kontroll över boll och matchplan med en extra mittfältare på plan. Som det är nu vinner vi inte en enda andra-boll ens och "återerövrar" endast boll när motståndaren tappat den. Det skulle inte vara att "bygga om hela spelsystemet". Vi spelade ju så när Bergvall och Zeneli hoppade in - och då blev det helt annan fart i spelet. 5-4-1/3-4-2-1 är vad som känns bäst just nu. Med Isak tillbaka lär det antagligen se lite annorlunda ut.

Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide

Jag hoppas och tror också på Smith, men att lista honom som eventuell startspelare i VM är väldigt långsökt. Jag vill påminna om att han fortfarande inte har debuterat för landslaget. Hien, Starfelt, Lagerbielke och Eriksson är alla högre upp i hierarkin just nu. Om Smith lyckas debutera någon gång, så hoppas jag att han gör det bra och tar den platsen - hans kvalitéer behövs verkligen.

Att gå tillbaka till 4-4-2 nu, inför VM, samt slänga in en helt ny spelare i mittbackslåset samt en megaskadad och lastgammal Krafth som högerback känns inte alls genomtänkt. I teorin finns 300 uppställningar och konstellationer som funkar. Men i verkligheten är där ingen tid för att trixa en massa.

Citat:
Karlström och Hien är definitivt inte några spelare för en startelva.
Nu när det gäller VM kommer de internationella kraven fram.
Cajuste som du nämner borde rimligtvis komma med i truppen. Snabbare mittmittfältare har vi inte. Han tvingade Spanien att springa långa omvägar och den typen av matcher kommer vi att få om vi går långt.

Karlström och Hien har varit givna i startelvan ett tag nu. De kanske inte är perfekta och ffa Hien har stått för oräkneliga tavlor, men de är de lämpligaste alternativen vi har på respektive position. Karlström behöver ju en naturlig avlösare i truppen också - Cajuste skulle kunna vara den spelaren. Vet dock inte hur bra det går för honom på sistone. Renodlade 6r har vi verkligen ont om.

De som gnäller på Nordfeldt nu kommer antagligen bli besvikna när han startar under VM. Viktor Johansson är på väg tillbaka och kommer nog plockas ut(tillsammans med Nordfeldt och Törnqvist/Ellborg) men jag tvivlar på att han hinner tillbaka i form för att ta över startplatsen.
Citera
2026-04-03, 12:59
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-spottornado
Håller med om att Ayari och Karlström gjorde det bra. Det jag menar är att vi hade haft mer kontroll över boll och matchplan med en extra mittfältare på plan. Som det är nu vinner vi inte en enda andra-boll ens och "återerövrar" endast boll när motståndaren tappat den. Det skulle inte vara att "bygga om hela spelsystemet". Vi spelade ju så när Bergvall och Zeneli hoppade in - och då blev det helt annan fart i spelet. 5-4-1/3-4-2-1 är vad som känns bäst just nu. Med Isak tillbaka lär det antagligen se lite annorlunda ut.

Jag hoppas och tror också på Smith, men att lista honom som eventuell startspelare i VM är väldigt långsökt. Jag vill påminna om att han fortfarande inte har debuterat för landslaget. Hien, Starfelt, Lagerbielke och Eriksson är alla högre upp i hierarkin just nu. Om Smith lyckas debutera någon gång, så hoppas jag att han gör det bra och tar den platsen - hans kvalitéer behövs verkligen.

Att gå tillbaka till 4-4-2 nu, inför VM, samt slänga in en helt ny spelare i mittbackslåset samt en megaskadad och lastgammal Krafth som högerback känns inte alls genomtänkt. I teorin finns 300 uppställningar och konstellationer som funkar. Men i verkligheten är där ingen tid för att trixa en massa.

Karlström och Hien har varit givna i startelvan ett tag nu. De kanske inte är perfekta och ffa Hien har stått för oräkneliga tavlor, men de är de lämpligaste alternativen vi har på respektive position. Karlström behöver ju en naturlig avlösare i truppen också - Cajuste skulle kunna vara den spelaren. Vet dock inte hur bra det går för honom på sistone. Renodlade 6r har vi verkligen ont om.

De som gnäller på Nordfeldt nu kommer antagligen bli besvikna när han startar under VM. Viktor Johansson är på väg tillbaka och kommer nog plockas ut(tillsammans med Nordfeldt och Törnqvist/Ellborg) men jag tvivlar på att han hinner tillbaka i form för att ta över startplatsen.
Nu utgår jag från att det kommer att spelas träningsmatcher(för så brukar det vara) och även tränas med landslaget i minst två veckor och då har Smith all tid att bli inspelad. Hien har ju inte spelat med dem bredvid så han känns ju i så fall med den argumentationen även han som en chansning. Jag tror inte vi vill gå tillbaka till en trebackslinje med Hien som mittback om man säger så. Om det är Hjalmar Ekdal du blivit så förtjust i bör du klämma fram med det.

Sedan måste man utgå från att man har fotbollskunniga spelare som lätt anpassar sig till olika system för annars kan man ju lägga ned allt med att växla in spelare i landslaget och kanske rent utav landslagsverksamhet överhuvudtaget. Karlström spelar i ett medelmåttigt lag en liga där landslaget inte tagit sig till VM på tre försök i rad och inte ens när det var 48 lags-VM.

Karlström rankas som 415 av 445 spelare i den ligan.
Han är defensivt stabil. Han har ett funktionellt passningsspel och en svag offensiv.
Citera
2026-04-03, 14:47
Medlem
Citat:
Nu utgår jag från att det kommer att spelas träningsmatcher(för så brukar det vara) och även tränas med landslaget i minst två veckor och då har Smith all tid att bli inspelad. Hien har ju inte spelat med dem bredvid så han känns ju i så fall med den argumentationen även han som en chansning. Jag tror inte vi vill gå tillbaka till en trebackslinje med Hien som mittback om man säger så. Om det är Hjalmar Ekdal du blivit så förtjust i bör du klämma fram med det.

Ekdal har säkerligen fallit lite i hierarkin och ligger risigt till i konkurrensen. Han var direkt dålig mot Slovenien och Kosovo i september-samlingen när kvalet började, speciellt i tillfället då han blev manglad av Sesko vid 2-2 målet. Han har även blivit bänkad i Burnley som är klar nästjumbo i PL.

Lagerbielke klev in istället och har gjort det betydligt bättre på i stort sett alla plan, har ungefär samma förmåga i luftrummet som Danielson, men mycket bättre bollkänsla.

V. Eriksson har även han sprungit om Ekdal, det närmsta man har till en Hien-kopia både när det kommer till fysik och passningsspel.
Citera
2026-04-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Ja, nu finns det inte någon 1980-talist som är ens nära landslaget. Kul att Zlatan var en av de sista med tanke på att han var en tidig 1980-talist (född 1981).

All ära för övrigt till Kristoffer Nordfeldt som har fortsatt i landslaget år efter år och accepterat sin bänkplats under hela sin tid. Förhoppningsvis är han förstemålis i VM i sommar.

Tänkte på en sak nu. Nu har vi kommit så långt fram i tiden att det bara finns fåtal spelare kvar i landslaget som är född på första halvan av 90-talet som var med i senaste samlingen eller varit med någon gång senaste året och som officiellt inte har slutat i landslaget.

-90: -
-91: Forsberg
-92: -
-93: Sema
-94: Lindelöf och Krafth

Nu har Augustinsson i och för sig inte officiellt lagt av i landslaget, men han känns ute ur konkurrensen såvida det inte blir minst 3 skadefall bland vänsterbackarna. Man hade unnat honom ett bättre avslut på sin landslagskarriär än att göra en undermålig match mot Azerbajdzjan och därefter bli helt utkonkurrerad av en plötslig uppsving av vänsterbackar.

Vi får återta diskussionen om sisådär 5 år om vem som blir den sista 90-talisten att göra en landskamp, den kommer vara intressant med tanke på hur starka årskullarna -98 och -99 har visat sig vara
Citera
2026-04-03, 15:41
Medlem
SodaFointains avatar
Missade matchen helt
Citera
2026-04-03, 16:53
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tror han vill ha en lugn och rutinerad målvakt med i truppen, och eftersom Robin Olsen är ett rövhål blir valet ganska enkelt. Viktor Johansson är klar etta i mina ögon också. Antar att det är skada som sätter stopp.
Givetvis och det är bara logiskt. Däremot ska vi nog inte vänta oss att han tagit över rollen som förstamålvakt på permanent basis.

Är nästan fortfarande i ett slags glädjerus över att vi faktiskt är med å det hade man inte räknat med
Via sociala medier och annat har man skådat ett helt hav av bittra polacker som inte önskar Sverige nåt annat än olycka då det är helt å hållet domarens förtjänst att vi är i VM å bla bla bla..
Citera
2026-04-03, 19:14
Medlem
G-spottornados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Givetvis och det är bara logiskt. Däremot ska vi nog inte vänta oss att han tagit över rollen som förstamålvakt på permanent basis.

Är nästan fortfarande i ett slags glädjerus över att vi faktiskt är med å det hade man inte räknat med
Via sociala medier och annat har man skådat ett helt hav av bittra polacker som inte önskar Sverige nåt annat än olycka då det är helt å hållet domarens förtjänst att vi är i VM å bla bla bla..

Jag tror Nordfeldt kommer att stå under VM. Är Johansson tillbaka, vilket han lär vara, så kommer han nog också få spela om A) Nordfeldt gör en eller flera tabbar B) Vi spelar sista matchen i gruppspelet och redan är ute ur turneringen.
Tror alltså att Nordfeldt räknas som startspelare över VM och kommer att lägga ner eller fasas ut efter VM. Vi kommer då ha 3 relativt unga, lovande målvakter i Johansson, Törnqvist och Ellborg varav den förstnämnda redan har 12 landskamper och får i sammanhanget anses "rutinerad".

Blir smått irriterad på alla som gnäller på Nordfeldt som målvakt nu. Han var verkligen det enda valet för dessa playoff-matcher och gjorde det bra. När det gäller målvakter kan man inte gå efter deras klubblagsadress eller prestationer där. Till viss del måste man ju, så klart, men det är sällan det översätts bra direkt. Ofta är de bästa mästerskapsmålvakterna "doldisar" eller bara mediokra sådana som överpresterar enormt. Typ Ochoa för Mexiko. Man kan inte slänga in en 20-åring som varit lovande i sitt klubblag och hoppas på det bästa. Den positionen kräver kyla och rutin.
Citera
2026-04-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Tänkte på en sak nu. Nu har vi kommit så långt fram i tiden att det bara finns fåtal spelare kvar i landslaget som är född på första halvan av 90-talet som var med i senaste samlingen eller varit med någon gång senaste året och som officiellt inte har slutat i landslaget.

-90: -
-91: Forsberg
-92: -
-93: Sema
-94: Lindelöf och Krafth

Nu har Augustinsson i och för sig inte officiellt lagt av i landslaget, men han känns ute ur konkurrensen såvida det inte blir minst 3 skadefall bland vänsterbackarna. Man hade unnat honom ett bättre avslut på sin landslagskarriär än att göra en undermålig match mot Azerbajdzjan och därefter bli helt utkonkurrerad av en plötslig uppsving av vänsterbackar.

Vi får återta diskussionen om sisådär 5 år om vem som blir den sista 90-talisten att göra en landskamp, den kommer vara intressant med tanke på hur starka årskullarna -98 och -99 har visat sig vara

Glöm inte att vi fortfarande har en 80-talist kvar i form av Nordfeldt. Med största sannolikhet blir han den sista 80-talisten att spela en landskamp.

Sjukt vad snabbt tiden går minns fortfarande att Kulusevski var första spelaren född på 00-talet som gjorde en landskamp.
Citera
2026-04-04, 08:16
Medlem
Citat:

Jag köper ditt resonemang helt och hållet. I vissa matcher kommer vi behöva en extra man centralt, men det jag inte håller med i är att man då plockar bort en anfallare. Då blir det för baktungt, plus att vi tappar en av dom stora fördelarna med 352- nämligen att vi får in Isak och Gyöken på deras naturliga positioner samtidigt.

Ska vi stadga upp centralt så är det 10an vi ska byta mot en 6a. Karlström in för Kulusevski i min elva. Då får vi samtidigt ett riktigt bra hot framåt men ändå en god numerär centralt
Citera
2026-04-04, 13:26
Medlem
G-spottornados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Jag köper ditt resonemang helt och hållet. I vissa matcher kommer vi behöva en extra man centralt, men det jag inte håller med i är att man då plockar bort en anfallare. Då blir det för baktungt, plus att vi tappar en av dom stora fördelarna med 352- nämligen att vi får in Isak och Gyöken på deras naturliga positioner samtidigt.

Ska vi stadga upp centralt så är det 10an vi ska byta mot en 6a. Karlström in för Kulusevski i min elva. Då får vi samtidigt ett riktigt bra hot framåt men ändå en god numerär centralt

Håller med dig egentligen men jag tycker 3-4-2-1 med Gyökeres, Nygren och Elanga(eller någon annan) där fram visat sig ha bra balans. I ett ligaspel/kval hade jag definitivt kört med 2 anfallare alltid. I mästerskap tror jag mer på att anpassa spelidén efter motståndet, så det skulle kunna se väldigt annorlunda ut mot Nederländerna, Japan och Tunisien, respektive.

Förstår dock inte din sista poäng där. Vill du offra Kulusevski för ännu en 6:a? Karlström och Smith/Cajuste/Bergvall samtidigt? När Kulan är tillbaka och i form är han alldeles för viktig för att bänka enligt mig.

Har sämre koll på hur dessa lag spelar direkt, men vet att Nederländerna har enorm kvalité i försvaret. Kanske bäst i världen. Japanerna är snabba som fan och taktiskt disciplinerade. Tunisien har jag ingen aning om.

Jag tänker tillbaka 5, 10 år och jämför dåtidens trupp med idag och vilken skillnad. Vi har blivit lite bortskämda med kvalitén på spelarna. Jag minns en period då Kacaniklic(Fulham) och Martin Olsson var bland våra bästa spelare i landslaget. En annan period var vårt anfall Durmaz - Zlatan - Zengin och yttrarna spelade endast för att imponera på och fjäska för Zlatan. Katastrof.

Nu har vi trots allt ett bra lag på de flesta positioner. Mycket bättre balans än de senaste 10-15 åren. Däremot saknar vi desperat ledartyper. En Mellberg eller Granqvist. Jag tycker Bergvall visar en jävla bra attityd och kan växa fram till den spelaren, förhoppningsvis.
Citera
2026-04-04, 15:31
Medlem
Citat:
Håller med dig egentligen men jag tycker 3-4-2-1 med Gyökeres, Nygren och Elanga(eller någon annan) där fram visat sig ha bra balans. I ett ligaspel/kval hade jag definitivt kört med 2 anfallare alltid. I mästerskap tror jag mer på att anpassa spelidén efter motståndet, så det skulle kunna se väldigt annorlunda ut mot Nederländerna, Japan och Tunisien, respektive.

Förstår dock inte din sista poäng där. Vill du offra Kulusevski för ännu en 6:a? Karlström och Smith/Cajuste/Bergvall samtidigt? När Kulan är tillbaka och i form är han alldeles för viktig för att bänka enligt mig.

Har sämre koll på hur dessa lag spelar direkt, men vet att Nederländerna har enorm kvalité i försvaret. Kanske bäst i världen. Japanerna är snabba som fan och taktiskt disciplinerade. Tunisien har jag ingen aning om.

Jag tänker tillbaka 5, 10 år och jämför dåtidens trupp med idag och vilken skillnad. Vi har blivit lite bortskämda med kvalitén på spelarna. Jag minns en period då Kacaniklic(Fulham) och Martin Olsson var bland våra bästa spelare i landslaget. En annan period var vårt anfall Durmaz - Zlatan - Zengin och yttrarna spelade endast för att imponera på och fjäska för Zlatan. Katastrof.

Nu har vi trots allt ett bra lag på de flesta positioner. Mycket bättre balans än de senaste 10-15 åren. Däremot saknar vi desperat ledartyper. En Mellberg eller Granqvist. Jag tycker Bergvall visar en jävla bra attityd och kan växa fram till den spelaren, förhoppningsvis.

Så här skrev du:

Med alla friska och i form hade jag gärna sett denna uppställning:

Johansson/Törnqvist - Lindelöf, Hien, Starfelt/Lagerbielke - Svensson, Bergvall, Karlström, Ayari, Gudmundsson - Kulusevski - Gyökeres

Det är den elvan jag vänder mig mot. Det finns ingen Nygren eller Elanga där. Först vill du spela Gyökeres som ensam forward med en Kulu bakom, sen pratar du om 3421. Svårt att argumentera när du skiftar.

Ingen säger emot att vi inte ska justera mot motstånd, men grundidén måste finnas på plats. Den grundidén får i mitt tycke gärna utgå från 352. Det är en ypperlig formation när varje match betyder så mycket. Shape och ligga på rulle med Isak och Gyöken

Jag vill inte offra Kulu alls, jag säger bara att byta ut 10an är att föredra framför att byta ut en forward. Att spela med en ensam forward och en 10 blir för baktungt.
Citera
2026-04-05, 18:44
Medlem
Till er som petar Bergvall i uppställningarna, såg ni överhuvudtaget någon match i VM-kvalet? Såg ni överhuvudtaget matchen mot Polen?

Bergvall var Sveriges bästa spelare i VM-kvalet. En av få som gjorde skillnad i ett annars mycket underpreseterande trupp. Gjorde också kanske en av de mest tydligaste inverkningarna på en match en svensk spelare någonsin haft genom ett inhopp i Polen-matchen.

Han är naturligtvis, utöver Isak och Gyökeres om de är friska, den spelare som är mest given i en startelva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in