Citat:
Jag håller inte med dig att vi blev överkörda på mitten. Ayari/Karlström gjorde överlag ett bra jobb, framförallt i första, och mattades av. Vi blev tillbakapressade för att det i mångt och mycket var vår spelide. Det är såklart naturligt att du inte får ett övertag med två mittfältare, så är det ju, men det blev aldrig något större problem till den grad att vi ska bygga om hela spelsystemet.
541 blir extremt baktung, vi blir naturligt nedtryckta långt på vår egen planhalva utan möjlighet till offensiva hot. Gyökeres kommer tampas med 2-3 försvarare själv och mittädltarna måste springa som idioter för att det ska skapas något som liknar anfall, och då riva det ändå upp hål i vårat mittfält.
541 blir extremt baktung, vi blir naturligt nedtryckta långt på vår egen planhalva utan möjlighet till offensiva hot. Gyökeres kommer tampas med 2-3 försvarare själv och mittädltarna måste springa som idioter för att det ska skapas något som liknar anfall, och då riva det ändå upp hål i vårat mittfält.
Håller med om att Ayari och Karlström gjorde det bra. Det jag menar är att vi hade haft mer kontroll över boll och matchplan med en extra mittfältare på plan. Som det är nu vinner vi inte en enda andra-boll ens och "återerövrar" endast boll när motståndaren tappat den. Det skulle inte vara att "bygga om hela spelsystemet". Vi spelade ju så när Bergvall och Zeneli hoppade in - och då blev det helt annan fart i spelet. 5-4-1/3-4-2-1 är vad som känns bäst just nu. Med Isak tillbaka lär det antagligen se lite annorlunda ut.
Citat:
Vi bör komma bort från 5-2-3 eller vad man ska kalla det.
Samtidigt med det måste vi ha backar som kan spela sig ur en situation och inte halvmissar studsande bollar.
Mot Polen var det många som verkade missförstå sina uppgifter.
Inte en enda gång gick Karlström ut och hjälpte till på högerkanten och vi fick knappt se nån mittback stöta när deras vänsterytter gick inåt.
En grunduppställning med 4-4-2 skulle förmodligen kunna lösa en del av de defensiva problemen
MV: Johansson med Ellborg som tvåa.
(Försöket med Nordfeldt visade dessvärre att han är för långsam)
Fyrbackslinje: VNL och Eric Smith i mitten. Lite orostecken att Smith är skadeförföljd men han har en väldigt bra passningsfot och är stark och stor. Rapporterna säger ju att han dominerat på träningen och ingen är förvånad över det. Starfeldt är en intressant mittback också som går bra i Spanien.
På högerkanten skulle jag ju gärna vilja se en frisk Krafth i annat fall får Svensson ta denna otacksamma plats. Båda har bra fötter. Jag tror att han skulle klara det bättre i ett 4-4-2 med ordentliga spelare runt omkring sig som hjälper till defensivt. På vänsterkanten är Gudmundsson given. Viktigt att man ser på hur han ska komma till med löpningar...
Mittfältare: Kulan på högerkanten. Ayari och Hugo från start i mitten. Nygren får platsen till vänster. Elanga får komma in om vi behöver gå framåt. Ibland blixtrar han till med defensivt arbete. Matchen mot Polen var inte en av de gångerna. Bergvall är en superb inhoppare på mittmittfält om vi behöver ändra spelet.
Forwards: Isak och Göken. Även här kan ju Elanga hoppa in.
Samtidigt med det måste vi ha backar som kan spela sig ur en situation och inte halvmissar studsande bollar.
Mot Polen var det många som verkade missförstå sina uppgifter.
Inte en enda gång gick Karlström ut och hjälpte till på högerkanten och vi fick knappt se nån mittback stöta när deras vänsterytter gick inåt.
En grunduppställning med 4-4-2 skulle förmodligen kunna lösa en del av de defensiva problemen
MV: Johansson med Ellborg som tvåa.
(Försöket med Nordfeldt visade dessvärre att han är för långsam)
Fyrbackslinje: VNL och Eric Smith i mitten. Lite orostecken att Smith är skadeförföljd men han har en väldigt bra passningsfot och är stark och stor. Rapporterna säger ju att han dominerat på träningen och ingen är förvånad över det. Starfeldt är en intressant mittback också som går bra i Spanien.
På högerkanten skulle jag ju gärna vilja se en frisk Krafth i annat fall får Svensson ta denna otacksamma plats. Båda har bra fötter. Jag tror att han skulle klara det bättre i ett 4-4-2 med ordentliga spelare runt omkring sig som hjälper till defensivt. På vänsterkanten är Gudmundsson given. Viktigt att man ser på hur han ska komma till med löpningar...
Mittfältare: Kulan på högerkanten. Ayari och Hugo från start i mitten. Nygren får platsen till vänster. Elanga får komma in om vi behöver gå framåt. Ibland blixtrar han till med defensivt arbete. Matchen mot Polen var inte en av de gångerna. Bergvall är en superb inhoppare på mittmittfält om vi behöver ändra spelet.
Forwards: Isak och Göken. Även här kan ju Elanga hoppa in.
Jag hoppas och tror också på Smith, men att lista honom som eventuell startspelare i VM är väldigt långsökt. Jag vill påminna om att han fortfarande inte har debuterat för landslaget. Hien, Starfelt, Lagerbielke och Eriksson är alla högre upp i hierarkin just nu. Om Smith lyckas debutera någon gång, så hoppas jag att han gör det bra och tar den platsen - hans kvalitéer behövs verkligen.
Att gå tillbaka till 4-4-2 nu, inför VM, samt slänga in en helt ny spelare i mittbackslåset samt en megaskadad och lastgammal Krafth som högerback känns inte alls genomtänkt. I teorin finns 300 uppställningar och konstellationer som funkar. Men i verkligheten är där ingen tid för att trixa en massa.
Citat:
Karlström och Hien är definitivt inte några spelare för en startelva.
Nu när det gäller VM kommer de internationella kraven fram.
Cajuste som du nämner borde rimligtvis komma med i truppen. Snabbare mittmittfältare har vi inte. Han tvingade Spanien att springa långa omvägar och den typen av matcher kommer vi att få om vi går långt.
Nu när det gäller VM kommer de internationella kraven fram.
Cajuste som du nämner borde rimligtvis komma med i truppen. Snabbare mittmittfältare har vi inte. Han tvingade Spanien att springa långa omvägar och den typen av matcher kommer vi att få om vi går långt.
Karlström och Hien har varit givna i startelvan ett tag nu. De kanske inte är perfekta och ffa Hien har stått för oräkneliga tavlor, men de är de lämpligaste alternativen vi har på respektive position. Karlström behöver ju en naturlig avlösare i truppen också - Cajuste skulle kunna vara den spelaren. Vet dock inte hur bra det går för honom på sistone. Renodlade 6
r har vi verkligen ont om.De som gnäller på Nordfeldt nu kommer antagligen bli besvikna när han startar under VM. Viktor Johansson är på väg tillbaka och kommer nog plockas ut(tillsammans med Nordfeldt och Törnqvist/Ellborg) men jag tvivlar på att han hinner tillbaka i form för att ta över startplatsen.