Jag hoppas att alla som läser detta inser att ett tvångsomhändertagande sker först när tre olika rekvisit är uppfyllda.
1. Påtaglig risk för barnets hälsa och utveckling
2. Samtycke från föräldrarna saknas
3. Mindre ingripande insatser verkningslösa
Du far med osanning och skapar rädsla för att söka hjälp. Har du funderat över hur många barn ditt agerande riskerar att skada?
Såvitt jag förstår påstår du att alla placerade barn skadas för livet, av placeringen, får det väl förstås. För föräldrarna har väl aldrig något med problemet att göra?
Du har ju i själva verket ingen aning om vilka insatser som prövats före ett tvångsomhändertagande och att bara komma på idén att alla placeringar automatiskt skadar barn (i förhållande till att vara kvar i föräldrahemmet) är ju i det närmaste befängd och faller givetvis på sin egen orimlighet. Och givetvis tas kunskapen om vad ett omhändertagande gör med ett barn i beaktande när ett omhändertagande övervägs. Socialtjänsten är inte faktaresistent till skillnad från vissa debatörer.
Du framstår som en foliehatt och rättshaverist när du inte klarar av att nyansera dig. Det ligger hos dig och i dina argument, inte i min bild av verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Man behöver inte riva upp ett barn från sin familj på det där sättet. Det är skadligt för ett barn. Det finns bättre och betydligt mildare metoder som borde testats först. Jag förstår inte hur man kan få för sig att försvara dessa medeltida metoder, även om de råkar ha lagstöd. Det skadar barnet för livet att behandla ett barn på det sättet. Det måste du väl begripa med lite fantasi och eftertanke?
Man kan ha LVU i hemmet, man kan göra en utredning på utredninghem, man kan placera barnet hos pappan eller någon släktning med LVU. Det finns ingenting som säger att man måste ta ett barn, köra det 30 mil bort och placera det hos främlingar och bara låta barnet kommuncera via brev med sin biologiska familj. Jag skulle vara intresserad av vilket stöd i forskning du har för att ta till sådana barbariska metoder. Kan du du visa det vore det tacksamt!