2026-04-04, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Glad att jag inte tankar 80 liter i veckan längre vilket jag gjorde under några år. Alltså 16 000 i månaden med din kalkyl bara för att ta sig till och från jobbet. Har du råd med det på en knegarlön a la 20 000 efter skatt ?
Jag har verkligen ingen hög lön och jag lyckas lägga undan cirka 18k per månad en dålig månad. Vissa månader reser jag och får med traktamente och restidsersättning över 36 efter skatt.
Kostnader per månad är cirka 10k och jag klarar enkelt 1500 kr extra i bensinkostnader.
Jag hatar miljöpartiet.
Citera
2026-04-04, 17:04
Medlem
Driftkostnaden beror helt på fordonet i sig, t.ex. en NIO ET7 med 100 kWh-batteri kostar cirka 1 029 000 kr. Byte (Power Swap) av ett 100 kWh kostar ca. 422,50 kr (inkl. serviceavgift) och med ett sådant batteri så ligger räckvidden enligt tester runt 580 km.

Om du kör 20 000 mil med elbilen så kostar den runt 60 kr milen. En vanlig bensinbil för 500 000 blir billigare i drift per mil (42-45 kr).
Citera
2026-04-04, 17:22
Medlem
Dbloodss avatar
Oavsett rush så kommer folk som inte kan ladda hemma ej köpa en elbil. Möjligen om du kan ladda gratis på jobbet. Men ja 60% av bilägarna i Sverige som kan ladda hemma borde köra elbil. Jag vet nog bara 2st i hela min bekantskapskrets eller bland kollegor som fortfarande kör en bil på bensin/diesel.

Några har dock entusiastbilar eller veteranbilar på fossilbränsle, men dessa verkar inte köras nämnvärt.
Citera
2026-04-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Har man råd är det rent sagt omoraliskt köra runt med bensinare över el idag. Dags för oss att sluta vara beroende på pissoljan och de korrupta islamistkrafter som vi stödjer för att kunna använda det. Sveriges elproduktion är nästan helt utan fossila ämnen. Det är fascinerande. Få länder i världen har lyckats med detta. Du kan använda elen här med gott samvete.
Ingen har lyckats tillverka en elbil utan att en avsevärd mängd olja förbrukats.
Citera
2026-04-04, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grunch
Det verkar som bensin och olja kan spela ut sin rätt i en skakig omvärld och det närmar sig orimliga nivåer i en stadig takt. Ni som är insatta, vad kostar en elbil i drift? När når man en break even point att det är lönsamt kontra en soppabil? Har Elon tänkt ut allting såhär med facit? När försvinner dom här Elzonerna egentligen? Sånt otroligt feltramp såhär i efterskenet.

Oljepriset kommer drabba alla iom att att allt kräver energi av någon form oavsett om det är bensin,diesel eller el..
Citera
2026-04-04, 19:34
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av vattenhyacinten
Alla har råd att tanka för 50 kr litern. Sånt jävla babbel om bensinpriset.

Biltanken är säg 60 liter. 10 kr dyrare bensin är 600 kr dyrare tank. Har du inte råd med det?
20 kr dyrare bensin är 45 kr litern. Det är 1200 kr mer.
Konkurs?
Då har du andra problem är dyrt bensinpris.
Om man pendlar lite så gör det förstås stor skillnad. Om man som jag kör norr om 2000 mil per år i pendling så skulle ju 50:-/l göra ca 4000:-/månad i skillnad bara för att ta sig till och från jobbet, är ju trots allt en rejäl slant som kan vara roligare att lägga på annat än att ta sig till jobbet.
Nu tjänar jag såpass att jag skulle ha råd med det, men om man har 30k brutto lär det göra ett stort hål i plånboken.
Citera
2026-04-05, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Har man råd är det rent sagt omoraliskt köra runt med bensinare över el idag. Dags för oss att sluta vara beroende på pissoljan och de korrupta islamistkrafter som vi stödjer för att kunna använda det. Sveriges elproduktion är nästan helt utan fossila ämnen. Det är fascinerande. Få länder i världen har lyckats med detta. Du kan använda elen här med gott samvete.

Källa på detta påstående tack, rent svammel i mina ögon. Inte många % som är grön el i Sveriges elproduktion. Motbevisa mig gärna.
Citera
2026-04-05, 00:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Glad att jag inte tankar 80 liter i veckan längre vilket jag gjorde under några år. Alltså 16 000 i månaden med din kalkyl bara för att ta sig till och från jobbet. Har du råd med det på en knegarlön a la 20 000 efter skatt ?

Att köra 8 mil enkelväg till jobbet är i sig ett väldigt korkat beslut.
Citera
2026-04-05, 00:31
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Källa på detta påstående tack, rent svammel i mina ögon. Inte många % som är grön el i Sveriges elproduktion. Motbevisa mig gärna.

Här brukar det finnas bra data på all el som produceras i just denna stund https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ (Svenska kraftnäts hemsida)

Tyvärr har dom driftstörningar och kan inte visa all data nu, men huvudelen av våran energi är vatten och kärnkraft lite sol och vid ovanpå det. Nästan inget fossil alls i våran enegimix.
Citera
2026-04-05, 00:45
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Här brukar det finnas bra data på all el som produceras i just denna stund https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ (Svenska kraftnäts hemsida)

Tyvärr har dom driftstörningar och kan inte visa all data nu, men huvudelen av våran energi är vatten och kärnkraft lite sol och vid ovanpå det. Nästan inget fossil alls i våran enegimix.
Sveriges elproduktion är inte bara nästan helt fossilfritt men produceras även i överskott till Sverige. Det är fascinerande och för lite stolthet finns i denna enorma bedrift. Hade det inte vart för EU:s regler om samma priser vid export som inrikes bruk så hade elen här vart snorbilligt, utöver att vara nästan helt fossilfritt. Förstår då inte varför man ska välja importerad olja som fraktas över hela världen över nåt som redan finnns i överflöd här.
Citera
2026-04-05, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenhyacinten
Alla har råd att tanka för 50 kr litern. Sånt jävla babbel om bensinpriset.

Biltanken är säg 60 liter. 10 kr dyrare bensin är 600 kr dyrare tank. Har du inte råd med det?
20 kr dyrare bensin är 45 kr litern. Det är 1200 kr mer.
Konkurs?
Då har du andra problem är dyrt bensinpris.

Nu är det ju inte bara att ranka bilen som blir dyrare, allt annat blir ju också dyrare, och effekterna på samhällsekonomin blir rätt förödande när folk först får lägga några tusen till i månaden på bränsle, sen blir maten dyrare pga ökade bränslepriser, och en massa andra saker ovanpå det.
Citera
2026-04-05, 05:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Nu är det ju inte bara att ranka bilen som blir dyrare, allt annat blir ju också dyrare, och effekterna på samhällsekonomin blir rätt förödande när folk först får lägga några tusen till i månaden på bränsle, sen blir maten dyrare pga ökade bränslepriser, och en massa andra saker ovanpå det.
Givetvis men det är en annan tråd. Det är förödande katastroftider som väntar och denna gång kan man inte sitta med bullar på avstånd och iaktta skiten. Nu är vi i skiten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in