2026-04-01, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Behöver inte nödvändigtvis bli billigare bara för att det ska vara bättre. Billigare för mig bo i nån sketen håla med 5000 kr i hyra. Men väljer att inte göra det. Att kunna ladda hemma är också fråga om komfort och inte bara ekonomi. Förstår inte denna fixering på ekonomi just för bilar men inget annat. Det finns väl en glädjefaktor här som måste betyda mycket?

Det lyftes ju en låg kostnad för ström som anledning att äga Elbil så det är väl högst relevant då vad kostnaderna i övrigt landar på för att få en bra helhetsbild.

Ja glädjefaktor är viktigt. Jag tycker inte tunga bilar har någon bra körkänsla så det är en anledning att jag inte tycker om Elbilar. Jag tycker om att köra små lätta bensinbilar i stan, sen har jag en andra bil som är lite större och säkrare för längre bilresor.
Citera
2026-04-01, 10:16
Medlem
zoombos avatar
Det här är ju Svensson i ett nötskal. Man tänker och agerar ungefär lika långt som näsan räcker.

Dieselskatten sänks! Rusning efter dieselbilar. Dieselskatten höjs! Dieselbilar iskalla. Bensinkris! Elbilsförsäljningen dominerar. Elpriserna skenar! Bensinbilar säljs som smör. Osv.

Det enda vi egentligen kan vara säkra på är att energi i alla dessa former med tiden kommer att bli dyrare och att skatteändringar, naturkatastrofer, krig och ombytliga blonda presidenter ibland och rätt oförutsett ändrar förutsättningarna och därmed prisnivån med jämna mellanrum. Och då rusar plötsligt marknaden åt ett annat håll...

Här liksom överallt gäller att tillgång och efterfrågan styr. Att sitta stilla i båten är inte Svenssons stil.
Citera
2026-04-01, 10:21
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Det lyftes ju en låg kostnad för ström som anledning att äga Elbil så det är väl högst relevant då vad kostnaderna i övrigt landar på för att få en bra helhetsbild.

Ja glädjefaktor är viktigt. Jag tycker inte tunga bilar har någon bra körkänsla så det är en anledning att jag inte tycker om Elbilar. Jag tycker om att köra små lätta bensinbilar i stan, sen har jag en andra bil som är lite större och säkrare för längre bilresor.
Personligen betalar jag hellre för en dyrare bil med pengar som går till innovation och ny teknik än utomeuropeiska oljeföretag som oftast har omfattande korruption. Om det gör att mitt bilägande blir dyrare så fine, så får det vara. Det är också ökad komfort att kunna ställa bilen på sin hemparkering och ha den fulladdad varje gång man är ute på vift.

Jag har all respekt att man avstår elbilar om man känner att glädjefaktorn inte finns där. Har själv vänner som älskar sina tunga förbränningsmotorer och deras glädje är oslagbar. Förbränningsmotorn är ju också häftig konstruktion. De elbilar jag har kört har dock inte alls känt så tunga. De har känts mer stabila men ändå rappare på både acceleration, i kurvor och bromsningar än speciellt dieselbilarna.
Citera
2026-04-01, 10:44
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandriljaer
Avgasbilförespråkarna har förklarat i många trådar här på Flashback att finns ingen gräns för hur mycket brännbränslepriset går upp, dom kommer aldrig att byta till batteribil. Dom vill att det ska låta mycket om bilen, det ska ryka och lukta illa och det ska sticka i näsan när dom står och tankar och andas in bensinångorna.

Eller också har man en livsstil där en elbil inte passar in. Det finns många här i landet som gärna åker långt med hela familjen som även inkluderar en jycke. Man vill även stanna när man själv önskar och inte tillbringa en timme eller två på en parkeringsplats för att ladda.
Dessutom finns det 300 000 husvagnar och 350 000 hästar i Sverige, då behövs det en dragbil.
Många bor utanför stadsmuren och behöver en bil som fungerar på dåliga grusvägar, dvs en bil som inte väger 2700 kg och som inte får punktering pga hög vikt och stenar på vägen.
Att köpa en elbil för 700 000 kr som fungerar sämre än en v90 för 200 000 kr är inte ett alternativ helt enkelt.
Så länge elbilen inte fungerar bättre till vardagsbruk än en 10 år gammal Volvo kommer många fortsätta köra diesel/bensin.
Citera
2026-04-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Personligen betalar jag hellre för en dyrare bil med pengar som går till innovation och ny teknik än utomeuropeiska oljeföretag som oftast har omfattande korruption. Om det gör att mitt bilägande blir dyrare så fine, så får det vara. Det är också ökad komfort att kunna ställa bilen på sin hemparkering och ha den fulladdad varje gång man är ute på vift.

Jag har all respekt att man avstår elbilar om man känner att glädjefaktorn inte finns där. Har själv vänner som älskar sina tunga förbränningsmotorer och deras glädje är oslagbar. Förbränningsmotorn är ju också häftig konstruktion. De elbilar jag har kört har dock inte alls känt så tunga. De har känts mer stabila men ändå rappare på både acceleration, i kurvor och bromsningar än speciellt dieselbilarna.

Jag har testat tunga Elbilar och dom känns förjävliga när jag kör i stan över gupp eller över en dålig gata/grusväg. På fin motorväg känns det helt okej dock.

Det är betydligt mindre obehagligt på en skitväg/skitgata/gupp när jag kör en nästan gratis 35 år gammal Nissan sunny på 1000 kg med en antik och superbillig fjädring/stötdämpning. Det i sig är ju ganska sjukt men sant.
Citera
2026-04-01, 11:07
Medlem
RostigHinks avatar
Idag lyser solen och elpriset har dalat. Solpanelerna är redan uppe i 6,7 kW vilket blir alldeles lagom att ställa in laddboxen på just 6,7 kW. Kostar inte ett öre mer än vad jag skulle få om jag sålde elen. Just nu 82 öre/kWh och sjunker till 13 öre/kWh vid 13-tiden. Solen värmer huset så värmepumpen har ändå inte så mycket att göra. Det blir billiga mil.

Oberoendet av olja är värt merkostnaden för en elbil.
Citera
2026-04-01, 14:43
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Idag lyser solen och elpriset har dalat. Solpanelerna är redan uppe i 6,7 kW vilket blir alldeles lagom att ställa in laddboxen på just 6,7 kW. Kostar inte ett öre mer än vad jag skulle få om jag sålde elen. Just nu 82 öre/kWh och sjunker till 13 öre/kWh vid 13-tiden. Solen värmer huset så värmepumpen har ändå inte så mycket att göra. Det blir billiga mil.

Oberoendet av olja är värt merkostnaden för en elbil.

Precis det här som är en av möjligheterna med el för drift. TS efterfrågar lönsamhet och med hjälp av egen produktion har man mycket i egna händer att kunna köra extremt billigt och på så vis beta av kostnaden för elbilen mycket snabbare. Detta istället för att vara beroende av oljestaternas prissättning och stå där handfallen.
Citera
2026-04-04, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Vad betalade du för bilen? eller leasar du? vad är leasingkostnaden isf.

Dessa saker är viktiga i sammanhanget om vi ska bedömma hur billigt ditt bilägande är.
Äger bilen. Köpte den begagnat, under 200 000
Citera
2026-04-04, 14:35
Medlem
Hur fan ska man ha råd? Nä det blir billån eller leasing isåfall men det vågar man inte skylta med här på FB..
Citera
2026-04-04, 15:27
Bannlyst
Alla har råd att tanka för 50 kr litern. Sånt jävla babbel om bensinpriset.

Biltanken är säg 60 liter. 10 kr dyrare bensin är 600 kr dyrare tank. Har du inte råd med det?
20 kr dyrare bensin är 45 kr litern. Det är 1200 kr mer.
Konkurs?
Då har du andra problem är dyrt bensinpris.
Citera
2026-04-04, 16:01
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Dieselskatten sänks! Rusning efter dieselbilar. Dieselskatten höjs! Dieselbilar iskalla. Bensinkris! Elbilsförsäljningen dominerar. Elpriserna skenar! Bensinbilar säljs som smör. Osv.

Du glömde etanolen som var så jävla bra.
Citera
2026-04-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenhyacinten
Alla har råd att tanka för 50 kr litern. Sånt jävla babbel om bensinpriset.

Biltanken är säg 60 liter. 10 kr dyrare bensin är 600 kr dyrare tank. Har du inte råd med det?
20 kr dyrare bensin är 45 kr litern. Det är 1200 kr mer.
Konkurs?
Då har du andra problem är dyrt bensinpris.

Glad att jag inte tankar 80 liter i veckan längre vilket jag gjorde under några år. Alltså 16 000 i månaden med din kalkyl bara för att ta sig till och från jobbet. Har du råd med det på en knegarlön a la 20 000 efter skatt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in