2026-03-30, 23:02
Medlem
Det verkar som bensin och olja kan spela ut sin rätt i en skakig omvärld och det närmar sig orimliga nivåer i en stadig takt. Ni som är insatta, vad kostar en elbil i drift? När når man en break even point att det är lönsamt kontra en soppabil? Har Elon tänkt ut allting såhär med facit? När försvinner dom här Elzonerna egentligen? Sånt otroligt feltramp såhär i efterskenet.
Citera
2026-03-30, 23:05
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Svårt det där. Hade inte andrahandsvärdet på elbilar varit så uselt så hade ju de flesta människor tjänat på att ha en elbil.

Byter jag jobb så blir det nog en elbil. Nu klarar jag mig utan bil.
Citera
2026-03-30, 23:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Med tanke på att många bolag lägger ner sina elbilssatsningar så känns det som att antingen kommer många bilföretag försvinna helt eller så kommer vissa gå jävligt dåligt.

Jag kör diesel men det är en förmånsbil och då jag kör bilen på runt 0,51 så ligger bränslekostnaden just nu runt 12kr, den har legat långt under tio nu när dieseln varit billig.
Kör man elbil så blir det mycket billigare så länge man kan ladda hemma och betala under kronan men behöver man ladda ute så är milkostnaden liknande.

Problemet med elbilar är andrahandsvärdet och osäkerheten runt den. Det blir dyrt för företaget om det där restvärdet plötsligt blir en faktura istället.
Citera
2026-03-31, 05:11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Elpriset kommer dessvärre att följa med uppåt då priset på olja och gas ökar. Med viss fördröjning nu då det blir sommar och varmt men antagligen till hösten. Många av tomtländerna söder om Östersjön använder ännu gas och olja till uppvärmning och elexporten dit lär öka och driva upp priserna.
Citera
2026-03-31, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Elpriset kommer dessvärre att följa med uppåt då priset på olja och gas ökar. Med viss fördröjning nu då det blir sommar och varmt men antagligen till hösten. Många av tomtländerna söder om Östersjön använder ännu gas och olja till uppvärmning och elexporten dit lär öka och driva upp priserna.
Kommer ELEXPORTEN att öka till länder som ännu använder GAS OCH OLJA till uppvärmning...? Som redan sagt tidigare idag..., brinner logiksäkringarna i huvudet av när man blir elbilshatare eller BLIR man elbilshatare för att logiksäkringarna brunnit!
Citera
2026-03-31, 06:24
Medlem
Abscess1122s avatar
Har man råd är det rent sagt omoraliskt köra runt med bensinare över el idag. Dags för oss att sluta vara beroende på pissoljan och de korrupta islamistkrafter som vi stödjer för att kunna använda det. Sveriges elproduktion är nästan helt utan fossila ämnen. Det är fascinerande. Få länder i världen har lyckats med detta. Du kan använda elen här med gott samvete.
Citera
2026-03-31, 07:56
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Kommer ELEXPORTEN att öka till länder som ännu använder GAS OCH OLJA till uppvärmning...? Som redan sagt tidigare idag..., brinner logiksäkringarna i huvudet av när man blir elbilshatare eller BLIR man elbilshatare för att logiksäkringarna brunnit!

Om det blir dyrare att värma med olja/gas, du tror inte man börjar använda mer el för att värma då?
Citera
2026-03-31, 08:02
Medlem
Bandriljaers avatar
Avgasbilförespråkarna har förklarat i många trådar här på Flashback att finns ingen gräns för hur mycket brännbränslepriset går upp, dom kommer aldrig att byta till batteribil. Dom vill att det ska låta mycket om bilen, det ska ryka och lukta illa och det ska sticka i näsan när dom står och tankar och andas in bensinångorna.
Citera
2026-03-31, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem

Olja och gas används för att skapa el.
Alltså El till din Elbil. I sverige bränns 300000 ton olja i karlshamn för att säkerställa elproduktion även på sommaren.
Industrin behöver el. Olja och gas tillverkar el till industrin.

Var inte så kvick på att dissa då du själv kanske inte har riktig koll..
Citera
2026-03-31, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Svårt det där. Hade inte andrahandsvärdet på elbilar varit så uselt så hade ju de flesta människor tjänat på att ha en elbil.

Byter jag jobb så blir det nog en elbil. Nu klarar jag mig utan bil.

De flesta borde då tjäna på att köpa en begagnad snorbilligt.
Citera
2026-03-31, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera

Exakt, låt nån annan ta den stora värdeminskningen och köp en 2-3 år gammal elbil som redan tappat mycket i värde.
Citera
2026-03-31, 13:04
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera

Absolut. Jag tänkte mest på nybilsförsäljningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in