2026-04-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Felanalys av dig. Få lägenheter i min stad som säljs under miljonen. Priser upp till 7-8 miljoner. Tror det är många i din stad som tycks veta, vilket dock inte är samma sak som att faktiskt veta. Att vara stor i käften är något helt annat,
OK. Jag har då bara ägt lägenheter i Stockholm. I dessa så har priserna legat högt om man tittar på rikssnittet. Två av lägenheterna har varit innanför tullarna vilket alltså är ett av de dyraste områdena i Sverige vad gäller lägenhetspriser. Och därför har ju de boende bestått av väldigt välavlönade människor, vilket i många fall också innebär välutbildade.

Vi har således haft styrelser där det suttit jurister, ekonomer och andra som har om inte total koll på hur saker och ting fungerar så iaf kapabla att läsa och förstå en årsredovisning. Två av föreningarna har varit ombildningar och i den ena (bor inte kvar) har man på 20 år jobbat ner avgifterna så att de idag är mindre än hälften av vad de var när fastigheten köptes, trots inflation. Och bostadsrätterna säljs idag för 3 gånger så mycket som när jag sålde för 15 år sedan och den redan från början låga belåningen på fastigheten har minskats ner en del. En ytterst kompetent styrelse skulle jag säga.

Så möjligen har jag haft tur som bara haft kompetenta och kunniga personer i de styrelser jag haft nöjet att stöta på i form av bostadsrättsinnehavare. Men det känns iaf som att i områden som innanför tullarna i Stockholm, så är påståendet att bara 20% av de boende är kapabla att fatta hur föreningens ekonomi ser ut felaktigt. Orkar inte googla men gissar att de flesta föreningar där det skiter sig som i fallet med den som tråden handlar om, ligger i områden där kvadratmeterpriserna för bostadsrätter inte är särskilt svettiga.
Senast redigerad av 2.3 2026-04-04 kl. 08:47.
Citera
2026-04-04, 10:13
Medlem
Det är ytterst ovanligt att bostadsrätter går i konkurs i Sverige oavsett prisklass. När det händer är det oftast ny etablerade föreningarna med inhyrd styrelse som i första 6 månader sitter ihop med byggherren och de som har köpt inte har hunnit bo in sig och röstat in nya styrelsemedlemmar och blir svindlade eller föreningar med jättehöga lån.

117 föreningar gick i kk under 2024 av 30 000 som finns aktiva i sverige
Citera
2026-04-04, 12:35
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Jag har en gång i tiden haft en lägenhet i en sådan förening, var det billigaste boendet jag haft kan jag konstatera.

Stabil, bra förening med 9 lägenheter och en större affärslokal.

En så liten förening brukar betyda att en majoritet av bostadsrättsinnehavarna måste engagera sig i
oavlönat styrelsearbete, förvaltning, drift, underhåll, fastighetsskötsel, osv.
Och det kan fungera jättebra.

Tills helt plötsligt några av eldsjälarna måste flytta av någon oförutsägbar anledning.
In kommer istället några som tanterna i TV4-reportaget,
som bara vill sitta och ta det lugnt och njuta i sina nya, dyra, fina lägenheter,
medans allt annat löser sig självt, av några andra, som inte bor kvar längre.
Föreningen slutar fungera och havererar.

Jag höll på att skriva att de nyinflyttade kan vara för gamla för att mäkta med att driva föreningen.
Men när jag tänker efter är min erfarenhet att det ofta är just gamlingar/pensionärer
som håller liv i föreningarna, så länge dom orkar.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-04-04 kl. 12:42.
Citera
2026-04-04, 13:13
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av romgun
Det verkar som intentionen har varit att bygga hyresrätter, 2019. Lån har också tagits med det ändamålet. Sen verkar de parallellt har förts planer att istället upplåta bostadsrätter under samma år.

Augusti 8, 2019:
Säbyholms herrgård som en gång ritades av den berömde
arkitekten Ivar Tengbom ska förvandlas till ett flerbostadshus
med 8-11 hyresrätter när arbetet är färdigt.

https://sabyholm.se/category/sabyholm/
Citera
2026-04-04, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det här rör sig nödvändigtvis inte om ett ”bedrägeri”. Entreprenörerna kan faktiskt varit okunniga och oprofessionella när det gäller att bedöma projektets omfattning och komplexitet. De kan ha hamnat i panik och då tagit upp extra krediter för att i värsta fall använda pengarna till att betala de initiala krediterna (räntor och amortering) i förhoppning om att ”allt löser sig till slut”. Lite som med spelmissbruk, satsa mer för att vinna tillbaka.

Det som däremot pekar negativt mot entreprenörerna är att de 1) fuskat bokföringen och att de 2) pantsatt enskilda bostadsrätter dubbelt genom att vilseleda kreditgivarna. Pantsättning av en bostadsrätt sker inte med pantbrev som med en fast egendom utan en bostadsrätt utgör lös egendom där man använder sig denuntiation (underrättelse) som antecknas av styrelsen i ett register. Att de manipulerat ”pantregistret” kan tyda på ytterligare en nivå av desperation, alternativt ont uppsåt. Men det blir ändå svårt för åklagaren att hitta åtalspunkter och vem som vunnit vad på vilken annans bekostnad.

Ingen människa vid sunda vätskor bör investera i helt nya bostadsrätter som skapas av ett litet okänt bolag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Har folk fått lån utan sina lägenheter som säkerhet? Sitter de alla på lån utan säkerhet?

Byggherren har inte redovisat skulderna. Lånen har varit dolda. Vetefan hur man ska skydda sig mot det. Det kan lika gärna hända i en brf som funnits i årtionden.

Sen att det är i princip omöjligt att bevisa uppsåt i ett sånt här upplägg. Ja du. Men alla med två hjärnceller fattar vad som hänt. Byggherren har tatt pengarna och dragit. Personerna ska även ha kört liknande upplägg i andra brf:er och nu lämnat landet.

Vid årsmöten och byte av styrelse så röstar man normalt sett om ifall den tidigare styrelsen skall hållas ansvarig för innevarande år. Man röstar i regel nej.
Det innebär att man inte kan hålla den ansvariga i efterhand.
Det är väl eventuellt någon som kan dömas för bokföringsbrott
Citera
2026-04-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Du har nämnt detta i ett tidigare inlägg, och det är väl exakt detta som är kärnan i problemet? När bankerna ger dessa privatpersoner ett bolån så är det väl i praktiken utan säkerhet, för någon bostad att pantsätta existerar ju inte? Banken (eller bankerna) har ju "dubbel-dippat" genom att först låna ut pengar till ett bolag som ska bygga en fastighet, sen igen till privatpersoner som i praktiken vill investera i detta bolag.

Om man hade satt stopp juridiskt för denna sinnessjuka möjlighet för banker att ställa ut "vanliga" bolån på icke existerande fastigheter hade väl detta inte kunnat hända? Då hade dessa högriskbolag (byggarna) tvingats hitta förtidsköpare som kan hosta upp pengarna kontant, vilket hade gjort det betydligt svårare, drivit ner priserna och gjort det mer uppenbart hur riskabel investeringen var.

Fast det är det här som är själva idén med bostadsrätter. Säkerheten är alltid rätten till bostaden, du äger inte bostaden i sig. Om man inte lät folk ta bolån om bostadsrättsföreningen har egna lån så skulle inte systemet fungera.
Citera
2026-04-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nej det kan du inte. Finns inga pantbrev för bostadsrätter då det inte är en fast egendom. Du kan säkert ha fått använda ditt innehav av en lägenhet som någon form av säkerhet men något pantbrev har du knappast fått.

Man kan definitivt pantsätta en bostadsrätt. Men det finns inga pantbrev.
Pantsättning av bostadsrätt sker genom att banken skickar pantsättningshsndling till styrelsen, som är skyldig att föra notering om vilka pantsättningar som skett. För banken är det inte lika tryggt som pantbrev, men anses ändå godtagbart som s k bottenlån.
Citera
2026-04-04, 22:55
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Man kan definitivt pantsätta en bostadsrätt. Men det finns inga pantbrev.
Pantsättning av bostadsrätt sker genom att banken skickar pantsättningshsndling till styrelsen, som är skyldig att föra notering om vilka pantsättningar som skett. För banken är det inte lika tryggt som pantbrev, men anses ändå godtagbart som s k bottenlån.
Nej jag skrev ju precis det, nej det finns inget pantbrev. Sen kan man säkert göra nån annan deal, det är ju naturligtvis möjligt men något pantbrev kommer du inte fö.
Citera
2026-04-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nej jag skrev ju precis det, nej det finns inget pantbrev. Sen kan man säkert göra nån annan deal, det är ju naturligtvis möjligt men något pantbrev kommer du inte fö.

Häng inte upp dig på Pantbrev.
Bostadsrätt kan kan pantsättas på sätt som godkänns av alla Bottenlånekredigivare i Sverige.
Citera
2026-04-06, 08:44
Medlem
Hej, lite förvånad att man inte går ut med personnamn/företag som ligger bakom det hela. Samma företagsgrupp och ägare ligger bakom en liknande historia i Funäsdalen och nu en aktuell historia där man agerat i interimsstyrelsen "bakom ryggen" på köparna av bostadsrätter. Det senaste har skett på Solvik i Nämdöskärgården, där Olle Nordberg har varit drivande. I Säbyholm var det Säbyholms Fastigheter AB med samma Nordberg i spetsen... det vore nog lämpligt om Ekobrottsmyndigheten la llite energi på de här historierna.
Citera
2026-04-06, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallevalle
Hej, lite förvånad att man inte går ut med personnamn/företag som ligger bakom det hela. Samma företagsgrupp och ägare ligger bakom en liknande historia i Funäsdalen och nu en aktuell historia där man agerat i interimsstyrelsen "bakom ryggen" på köparna av bostadsrätter. Det senaste har skett på Solvik i Nämdöskärgården, där Olle Nordberg har varit drivande. I Säbyholm var det Säbyholms Fastigheter AB med samma Nordberg i spetsen... det vore nog lämpligt om Ekobrottsmyndigheten la llite energi på de här historierna.

Olof, inte Olle.

Tipsa ekobrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in