2026-04-03, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
En fastighet är i Finland och Sverige ett juridiskt definierat begrepp för ett avgränsat område på marken, oavsett om det finns byggnader på marken eller ej.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fastighet

Precis, och byggnader som tex en villa är ett fastighetstillbehör
Citera
2026-04-03, 09:59
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Precis, och byggnader som tex en villa är ett fastighetstillbehör
Och att det "råkar vara likadant i Finland" beror på att Finland var en del av Sverige i ca 600 år.
När Sverige förlorade östra rikshalvan (Finland) efter krig mot Ryssland 1809 fick man behålla svenska lagar.
Ryssarna var rädda för revolution. (Som ändå kom, men av andra orsaker.)

När Finland blev självständigt 1917 fortsatte systemet.
Man plankade helt enkelt av svensk lagordning/konstitution bortsett från kungahus.
Så resultatet blev att Finland blev Sverige 2.0.
Tyvärr är det inte många finländare som känner till historien.
Citera
2026-04-03, 10:13
Medlem
Det verkar som intentionen har varit att bygga hyresrätter, 2019. Lån har också tagits med det ändamålet. Sen verkar de parallellt har förts planer att istället upplåta bostadsrätter under samma år.

Som vanligt med sådana här inslag som Kalla Fakta gör framgår endast fragment. Föreningen eller annat bolag har åtminstone pantsatt fastigheten till åtminstone 14,5 mkr enligt fastighetsregistret. Utöver det finns det ett tidigare lån tagit på 10 mkr som återbetalats. Det är 24,5 mkr i bara lån under 2019. Hur Danske Bank kom in i bilden, hur "slutplaceringen" såg ut och vilka det var som begärde försäljning på exekutiv auktion vet jag inte.

De boende har väl i nuläget endast en liten minimal chans att återfå delar av sitt kapital och det är att gå samman och bilda en ny förening och köpa upp fastigheten av fastighetsägaren. De får väl vara vidriga, men lagliga hyresgäster så ägaren inte står ut. Nya insatser + gemensamt lån. Nån som vet om alla lgh var upplåtna?
Citera
2026-04-03, 10:59
Medlem
LA8PVs avatar
Lurendrejeri i den högre skolan.

Uppenbarligen saknas det lagskydd för svindlares påhitt.
Kanske något som Gunnar Strömmer och medhjälpare borde ägna sig åt.
I stället för blahaa-kommentarer om gängvåld.

Ta samtidigt tag i lagstiftning om ocker.
Pinsamt att oseriösa företag gratis kan utnyttja kronofogden för att driva in oskäliga räntor på över 20-30%.
Citera
2026-04-03, 11:18
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Hur tycker du att det där ”skyddet” skall se ut? Utveckla gärna.

Hur det ska se ut är den svåra biten för experter på området att lösa. Jag tycker bara det är något skevt med att varenda en som köper bostad ska ha så pass stor kunskap (t.ex nagelfara och förstå en brf ekonomi, samt ev kryphål) som bara kan fås genom ett helt liv av erfarenhet.
Citera
2026-04-03, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nej det kan du inte. Finns inga pantbrev för bostadsrätter då det inte är en fast egendom. Du kan säkert ha fått använda ditt innehav av en lägenhet som någon form av säkerhet men något pantbrev har du knappast fått.

Tomatos, Tomatos
Jag pantsatte den oavsett.
Citera
2026-04-03, 14:20
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det där är en helt annan fråga. Off topic. Bostadsrätten har fungerat utmärkt i 100 år typ och har därmed ett empiriskt bevisat värde.
Vad pratar du om? Jag har aldrig ifrågasatt ”bostadsrättens värde”, jag ifrågasatte rimligheten i att banker lånar ut pengar till fastigheter som inte existerar på exakt samma sätt som för existerande fastigheter, uppenbarligen är det inte samma sak.
Citera
2026-04-03, 14:55
Medlem
Bankerna har de senaste åren blivit restriktiva med lån till små bostadsrättsföreningar. Man kan förstå dem.
Citera
2026-04-03, 17:59
Medlem
Jobbar kärringen kvar?
Citera
2026-04-03, 19:54
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefannnnn
Vilka är dom då?! Vi måste ha fram namnen.

Ingen som sitter på FUP?

Lär vara Tjock-Steffe och hans polare enligt uppgift.Sen är det ett gäng målvakter som tar smällen.
Citera
2026-04-03, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefannnnn
Vilka är dom då?! Vi måste ha fram namnen.

Ingen som sitter på FUP?

Det finns väl inget åtal?
Citera
2026-04-04, 00:37
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Låter som att du bor i en mindre fd bruksort där priset för en bostadsrätt ligger under en årsinkomst för någon som tjänar lite över medelinkomsten i Sverige.

Nog för att det finns aningslösa även i storstäderna men jag som ägt ett antal bostadsrätter i Stockholm skulle vilja påstå att det nog där snarare är 20% än 80% som har problem att fatta det viktigaste i årsboksluten.

Felanalys av dig. Få lägenheter i min stad som säljs under miljonen. Priser upp till 7-8 miljoner. Tror det är många i din stad som tycks veta, vilket dock inte är samma sak som att faktiskt veta. Att vara stor i käften är något helt annat,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in