2026-03-13, 12:10
Medlem
Samowiedzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Red hot är inte så starkt för att vara starkt men ändå definitivt starkt. Smakar absolut kanel men också en hint av chili. Jag brukar inte gilla starka snus om de verkligen är starka men detta var faktiskt bra.

Är Americana godare? Vad ska det smaka?

Det smakar tobak a la Ettan med en tydlig, söt körsbärssmak & Amaretto i bakgrunden.

Det "ska smaka" körsbär, mandel, vaktelbär och viol.
Citera
2026-03-19, 12:03
Avslutad
Produkt: XQS Raspberry Blackcurrant
Finns som: vit portion
Smakar: svartvinbär & hallon
Betyg: 4/5

Detta har blivit min nya favorit bland vitt snus. En god, söt smak av svartvinbär och hallon. Lukten är inte lika bra, tycker det luktar lite väl starkt/aningen kemiskt. Men smakmässigt väldigt bra som sagt.
Citera
2026-03-27, 11:00
Medlem
Sladdarens avatar
Ganska erfaren, finns inte så mycket å säga mer än det jag alltid siktar på ang tobakssnus på påse, lös och vita snuset osv är....

1. Kvalitetsstandard och kontrollen, jätteviktigt för mig. En hög standard är tex Gothiatek swedish match och sen andra i fallande ordning. Dvs helt enkelt hur hög kvalite och varifrån den tobaken kommer ifrån med minsta möjliga onödiga giftighet osv mmi odlingen, processen osv. Det är ju ifall jag vill stanna vid ett märke och ingen festsnus eller en prilla som man får ifrån en kompis osv rent så spontant
Visst Snus är inte så bra men ännu sämre med gifter och artificella innehåll i ochså som kan ge massa onödiga biverkningar

2. Vikt och vattenhalt

3. Priset för det relativt priset för sämre till mycket sämre kvalite

... Och det trevliga med det är att det kan i många många fall inte skilja sig ett dugg så tom Superpremium tobaken med en naturlig arom och smakinriktning kan va tom billigare än värsta skiten du betalar för bara för att livsmedelverket godkänt det.. men inga fler

Man gör som man vill ;-)

Men så brukar jag lägga upp det om jag ska liksom testa nåt nytt eller nytt märke osv eller smak ifrån ett annat märke. Sen efter det kan man ju recensera därefter när 1-3 kriterier är uppfyllda enligt ens ribba
Senast redigerad av Sladdaren 2026-03-27 kl. 11:04.
Citera
2026-03-31, 11:40
Medlem
Provade Stingfrees sortiment, Maltese Lemon, Swedish Cola och den starka mintvarianten. Fy fan. Sved ju som sjutton mot tandköttet, trots den blå "plåster-sidan", oavsett styrka och smak. Vanligt tobakssnus svider och fräter fan så mycket mindre än dessa.
Betyg 0/5, eftersom "USP-en" inte alls stämmer. Smakerna var helt ok, rentav goda, men det hjälper ju inte när de inte gör det de utger sig för att göra, skydda tandköttet.
Citera
2026-03-31, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sv-gris
Fortfarande inga alternativ till Jakobsson melon?saknar den...
Hansasnus med varumärket The Moose har ju tagit över den stafettpinnen. Finns en melonvariant jag inte testat, men deras wintergreen var riktigt bra, inte helt olik jakobssons. Trots att det är "white portion" är påsarna relativt fuktiga för att vara white-portion, skulle själv klassa dem som något mellanting mellan original och white.

Länk till en av alla återförsäljare (ledande snusbolaget har tyvärr bara wintergreen-varianten i sitt sortiment): https://www.snushandel.se/produkt-kategori/varumarken/hansa-snus-sweden/the-moose/
Citera
2026-03-31, 15:46
Medlem
Yerros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyhtessovaren
Hansasnus med varumärket The Moose har ju tagit över den stafettpinnen. Finns en melonvariant jag inte testat, men deras wintergreen var riktigt bra, inte helt olik jakobssons. Trots att det är "white portion" är påsarna relativt fuktiga för att vara white-portion, skulle själv klassa dem som något mellanting mellan original och white.

Länk till en av alla återförsäljare (ledande snusbolaget har tyvärr bara wintergreen-varianten i sitt sortiment): https://www.snushandel.se/produkt-kategori/varumarken/hansa-snus-sweden/the-moose/
Ska genast beställa hem en wintergreen, att Jakobssons wintergreen försvann är helt åt helvete. Lätt det godaste smaksatta portionssnuset utan tvekan. Den som gör lössnus med wintergreensmak borde få nobelpris.
Citera
2026-04-03, 20:57
Medlem
Jag har gått över från LD salmiak till Knox stark portion tycker den är ok men jag saknar LD lite grann.
Känns ändå att Knox har fler prillor i burken.
Citera
2026-04-04, 13:32
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag föredrar General lös. Förr använde jag Grovsnus, för jag tyckte Generalsnus var för skarp i smaken. Ettan har jag aldrig gillat, för jag tycker den är för finmalen, och så tycker jag den luktar nästan som hankatters pissmarkeringar.

Det är ej menat som en oförskämdhet mot dem som gillar Ettan, utan bara ett uttryck av min personliga smak.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-04-04 kl. 13:41.
Citera
2026-04-04, 21:07
Medlem
Göteborgs prima fint undrar om den finns kvar någon som vet?
Den var vill jag minnas väldigt rinnig.
Citera
2026-04-15, 01:46
Medlem
Voloteas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hj57
Göteborgs prima fint undrar om den finns kvar någon som vet?
Den var vill jag minnas väldigt rinnig.

Absolut.
https://www.swedishmatch.se/kop-snus/goteborgs-prima-fint/
Citera
2026-04-15, 10:15
Medlem
Tearsinrains avatar
Aldrig gillar Lundgrens speciella påsar men beställde en stock Aftonglöd på chans då smaken lät god "smak av tobak, läder och bergamott" och det var nog den godaste "nya" snusen jag provat på länge. Smakar precis som de skriver. Lundgrens speciella påsar störde inte lika mycket med den. Önskar den fanns med brun portion. Ska köpa stark nästa gång och se om jag gillar den ännu bättre. Men får 9/10.
Citera
2026-04-19, 17:44
Medlem
Samowiedzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Aldrig gillar Lundgrens speciella påsar men beställde en stock Aftonglöd på chans då smaken lät god "smak av tobak, läder och bergamott" och det var nog den godaste "nya" snusen jag provat på länge. Smakar precis som de skriver. Lundgrens speciella påsar störde inte lika mycket med den. Önskar den fanns med brun portion. Ska köpa stark nästa gång och se om jag gillar den ännu bättre. Men får 9/10.

Stort plus att den inte har den där perforerade rivjärnspåsen, och att portionerna är ordentligt fuktiga.

Lundgrens Aftonglöd får därför 7/10 av mig.
Påminner om LD Whisky.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in