2026-04-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Jag menar att du inte kan visa från bibeln att Jesus tyckte det var ok att utesluta människor ur gemenskapen.

Ok, så vad menar Jesus med orden:

"Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. " (Matt 15:18-20 Bibel2000)

Citat:
"Varför äter er lärare med uppbördsmän och syndare?"
– Matteus 9:11
Jesu svar var: "Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga utan syndare."
– Matteus 9:13

Ja, Jesus hade inget emot syndare som var ångerfulla, men du kommenterar inte varför Jesus inte umgicks med huggormsyngel:

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som är som vitkalkade gravar. Utanpå ser de prydliga ut, men inuti är de fulla av de dödas ben och annat orent... Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet? " (Matt 23:27,33 Bibel2000)

Varför tror du att Jesus inte umgicks socialt med icke ångerfulla skriftlärda och fariseer?
Eller menar du att han först kallar dom för "huggormsyngel" för att sedan umgås socialt med dom?

Citat:
Din förståelse av bla dessa skriftställen visar att du går på ledningens sida. När dessa sedan ändrar sin syn och kallar det för nytt ljus följer du bara med.

Nej, du är fördomsfull, jag värderar vad som sägs. Många förändringar håller jag med om, t.ex. att man slutade använda korset och slutade fira jul, andra saker håller jag inte med organisationen om, men det är inte så pass allvarligt att jag vill lämna Jehovas vittnen.
Citera
2026-04-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Och...hur var det med den förlorade sonen som återvände till sin far? Blev det party med en gång, eller skulle han sitta lånyfrån resten av familjen i ett antal år.....tills broder Nivea godkänt honom. OBS, det med broder Nivea var ett skämt. Det handlade om en gammal kretsis som i likhet med Nivea var både fet och dryg.😁

Kanske att jag hört talas om honom. Hur spritt var det? Eller var det bara lokalt i din församlig? Minns du vad han hette?
Citera
2026-04-04, 19:26
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Nej, när du ber, gå då in i din kammare, stäng dörren och be sedan till din fader som är i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig. "(Matt 6:6 Bibel2000)
Citat:
Vad i helvete har detta med ett eventuellt överlämnande att göra? Skärp dig ordentligt.
Citat:
Ok, förklara då hur ett överlämnande till Gud ska gå till enligt bibeln.
Citat:
Det begåvade alternativet torde vara att agera så ens personliga fördelar blir så stora som möjligt och kraven blir så små som möjligt.

Vilka skriftställen tänker du på?
Citera
2026-04-04, 19:56
Medlem
Citat:
Du har rätt, det står inte svart på vitt att detta handlar om innan dopet, men det handlar om hur man ska betrakta sitt förhållande till Gud, om man ska göra det så att andra människor ska se, eller om man gör sin tro personligt och privat, det var kontentan av skriftstället:

"När ni ber skall ni inte göra som hycklarna. De älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att människorna skall se dem... Nej, när du ber, gå då in i din kammare, stäng dörren och be sedan till din fader som är i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig." (Matt 6:5,6 Bibel2000)

Varför förespråkar du att man ska överlämna sig personligen till Gud så att andra människor kan se? Du tror ju inte ens på Gud och bibeln. Är det för att alltid kunna motsäga och motarbeta Jehovas vittnen?

Själva dopet är bara ett yttre ställningstagande för ställningstagandet som man har gjort personligen med Gud.

Jag har inte förespråkat något, jag menar bara att erat tal om överlämnande inte är bibliskt. Att högtidligt avge ett sådant överlämnandelöfte är tvärtom i strid med skriften. Att det är ett löfte framkommer i er literatur.
Citat:
"Med tiden kommer din kärlek till Jehova att få dig att be en särskild bön. Du kommer att överlämna dig åt Gud. Kom ihåg att när du väl är överlämnad åt Jehova har du denna underbara utsikt: Du kan tillhöra honom i all evighet. Ett löfte om överlämnande till Jehova varar bortom livets upp- och nedgångar. Det behöver aldrig förnyas. (w23 mars s. 13 par. 20 Dop – Hur man gör sig redo)"

Du vet att bibeln uttryckligen avråder från sådana löften så det behöver vi inte gå in på. Det som du säger är klart och tydligt är oftast inte det. Inte i detta fallet heller.
Citera
2026-04-04, 20:05
Medlem
Citat:
Jag har inte förespråkat något, jag menar bara att erat tal om överlämnande inte är bibliskt. Att högtidligt avge ett sådant överlämnandelöfte är tvärtom i strid med skriften. Att det är ett löfte framkommer i er literatur.
Citat:
"Med tiden kommer din kärlek till Jehova att få dig att be en särskild bön. Du kommer att överlämna dig åt Gud. Kom ihåg att när du väl är överlämnad åt Jehova har du denna underbara utsikt: Du kan tillhöra honom i all evighet. Ett löfte om överlämnande till Jehova varar bortom livets upp- och nedgångar. Det behöver aldrig förnyas. (w23 mars s. 13 par. 20 Dop – Hur man gör sig redo)"

Du vet att bibeln uttryckligen avråder från sådana löften så det behöver vi inte gå in på. Det som du säger är klart och tydligt är oftast inte det. Inte i detta fallet heller.

Vilka skriftställen avråder från att överlämna sig till Gud, och avråder från att ha löften om att underordna sig Gud?
Citera
2026-04-04, 20:18
Medlem
Citat:

"Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. " (Matt 15:18-20 Bibel2000)

Ja, Jesus hade inget emot syndare som var ångerfulla, men du kommenterar inte varför Jesus inte umgicks med huggormsyngel:

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som är som vitkalkade gravar. Utanpå ser de prydliga ut, men inuti är de fulla av de dödas ben och annat orent... Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet? " (Matt 23:27,33 Bibel2000)

Varför tror du att Jesus inte umgicks socialt med icke ångerfulla skriftlärda och fariseer?
Eller menar du att han först kallar dom för "huggormsyngel" för att sedan umgås socialt med dom?

Nej, du är fördomsfull, jag värderar vad som sägs. Många förändringar håller jag med om, t.ex. att man slutade använda korset och slutade fira jul, andra saker håller jag inte med organisationen om, men det är inte så pass allvarligt att jag vill lämna Jehovas vittnen.

... Hedningar och tullindrivare.
De räknas inte som en del av den troende gemenskapen men de är fortfarande människor man kan tala med och försöka hjälpa.
Gällande huggormsynglen på den tiden håller jag såklart med dig. Men idag är det inte vår sak att avgöra vilka som är det därför får det passera.
Jag förstår att man ska hålla församlingen ren men era regler går utöver det som är skrivet och är alldeles för hårda. Otaliga familjer har förstörts pga felaktig tillämpning av skriftställen.
Citera
2026-04-04, 20:24
Medlem
Citat:
De räknas inte som en del av den troende gemenskapen men de är fortfarande människor man kan tala med och försöka hjälpa.
Gällande huggormsynglen på den tiden håller jag såklart med dig. Men idag är det inte vår sak att avgöra vilka som är det därför får det passera.
Jag förstår att man ska hålla församlingen ren men era regler går utöver det som är skrivet och är alldeles för hårda. Otaliga familjer har förstörts pga felaktig tillämpning av skriftställen.

Jag bara undrar.
Vilken församling/organisation tillämpar Bibeln mest korrekt ?
Citera
2026-04-04, 20:27
Medlem
Att Paulus skrev sina brev innan evangelierna kom till kan man inte veta. En del bibelforskare menar att synoptikerna skrevs innan, alltså Matteus, Markus och Lukas. Och själv håller jag med dessa bibelforskare.

Citat:
Nu måste vi vara ärliga och tillstå att Paulus betytt mycket mer för spridningen av kristendomen än vad Jesus någonsin gjort.
Vi måste komma ihåg att Pauli brev skrevs före evangelierna.
Citera
2026-04-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ok, förklara då hur ett överlämnande till Gud ska gå till enligt bibeln.

Dopet är överlämnandet enligt Skriften. Ingen som inte var döpt räknades som kristen. Ett överlämnande före dopet är okänt enligt Bibeln. Det var genom dopet man tog ställning till Kristus.
Citera
2026-04-04, 20:38
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:

Jehovas vittnen talar med och försöker hjälpa uteslutna.

Du svarade inte på frågan, vad menar Jesus med orden:

Hur betraktade man en hedning och en tullindrivare på Jesu tid menar du?

Citat:

Jo, vi kan även avgöra idag vilka som motarbetar Gud, eller menar du att kristna ska var blåögda och tillåta allting?

Citat:
Jag förstår att man ska hålla församlingen ren

På vilket sätt håller man en församling ren, om t.ex. en församlingsmedlem börjar använda droger?
Vad säger bibeln om en broder håller på med droger och kanske stjäl för att finansiera sitt missbruk, hur ska församlingen agera då för att hålla församlingen ren om man inte utesluter personen?

Eller om en person håller på och ljuger och försöker så missämja mellan församlingsmedlemmar, hur ska man agera då om personen inte slutar med detta? Bara tillåta personen att fortsätta, eller utesluta personen?
Citera
2026-04-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
Dopet är överlämnandet enligt Skriften. Ingen som inte var döpt räknades som kristen. Ett överlämnande före dopet är okänt enligt Bibeln. Det var genom dopet man tog ställning till Kristus.

Så Gud gillar inte att människor går till sin kammare och överlämnar sig till honom personligen, utan det måste ske offentligt?

Jehovas vittnen blir döpta också som ett offentligt ställningstagande, vad är problemet med ett privat överlämnande?
Senast redigerad av ttsp 2026-04-04 kl. 20:44.
Citera
2026-04-04, 20:59
Medlem
Citat:
Vilka skriftställen avråder från att överlämna sig till Gud, och avråder från att ha löften om att underordna sig Gud?

”Ni har åter hört att det har sagts till forntidens folk: ’Du skall inte svära utan att hålla dina löften, utan du skall hålla dina löften till Herren.’ Men jag säger er: Svär inte alls, varken vid himlen, ty den är Guds tron, inte heller vid jorden, ty den är hans fötters fotapall, inte heller vid Jerusalem, ty det är den store kungens stad. Svär inte vid ditt huvud, ty du kan inte göra ett enda hårstrå vitt eller svart. Låt bara ditt ’ja’ betyda ja, ditt ’nej’ betyda nej, ty det som går utöver detta är från den onde.” (Matteus 5:33–37)

Så överlämnandelöftet man ska göra i ensamhet före dopet enligt er är inte bibliskt. Det är från den onde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in