Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-01, 12:59
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag är imponerad du har alltså studerat inte bara den där studien utan också HADCrut, GISS, BEST m fl i detalj så du kan avgöra att just den artikel du hänvisar till är korrekt och alla andra forskare har fel.
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/

Är det inte snarare förnekarna som har störst anledning att ljuga. De som absolut inte vill dra ned på användningen av fossilbränslen vare sig det är för att de har direkta ekonomiska intressen i den eller för att de bara inte vill ta på sig kostnaden. Miljöintresserade har otaliga problem som vi behöver ta itu med, vi har ingen anledning att hitta på ett falskt hot.

Om du är klimatforskare och skulle komma fram till resultat som visar att situationen inte är så
allvarlig utan alarmistisk så får du nog hålla käften om du vill ha kvar dina forskningsuppdrag.
Är det tvärt om så att du påvisar skrämmande och nya rön om världens undergång får du genast
nya miljoner, fem nya doktorander till ditt team och anslag för fem år framåt.

För hur du är vrider och vänder på detta så är det så enkelt att lösningen ligger inte i våra händer
utan caset ägs av kineserna och deras kolbrytning.
Vilka åtgärder vi än vidtar så äts dom upp av Kinas ökning av koldriven elproduktion.
Inte ens om alla i sverige kollektivt skulle begå självmord så det bli någon större skillnad globalt.
Kinesernas ökning skulle "äta upp " vår minskning på 3-4 veckor.
Citera
2024-02-01, 13:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, precis. De har skalat "solar forcings" och lagt på temperaturkurvan som har grader C i vertikal axel. Storleken på dessa forcings finns i figuren innan i samma artikel med tillhörande ghg forcings. Den första figuren har wm-2, som är enheten för både TSI och forcing. För att konvertera TSI till forcing behöver man dela med 4 och multiplicera med 1-albedo.

I övrigt har jag i flera inlägg ytterligare saker som talar emot solen som drivande av uppvärmningen.

Det är upp till dig att läsa eller inte. Det hela verkar inte intressera dig särskilt mycket när allt du gör är att lyfta fram en feltolkad figur som du tror stödjer dina befästa presuppositioner som förblindar dig från allt annat än det dina presuppositioner tillåter. Du kan ju inte ens acceptera att det är människan som står för koldioxidökningen i atmosfären när du länkar till en text som beskriver precis hur det fungerar. Där snöar du också in på detaljer och missar förståelsen för hur det ligger till.

Det drabbar bara dig själv och din egen utveckling.

Nu har vi nog uttömt detta och jag säger som Totius brukar säga. Det går bara runt runt.
Nej, jag har inte feltolkat figuren. Alla dina inlägg som berör artikeln visar däremot att du inte kan tolka och resonera kring en tydlig vetenskaplig artikel. Vi har också sett typiska kommentarer från anomalign och goseigen. Nu återstår bara frågan om Xenonen håller med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Människor som hjärntotius förstår inte det här. Hen kör in i kaklet utifrån sitt eget mikroperspektiv, bryr sig inte om annat liv, utan kanske mest om aktieportföljen.
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Snicksnack. MrArtur ger dig ett mycket mer seriöst bemötande än vad du har gjort dig förtjänt av med ditt evinnerliga tramsande och faktiska sabotage av tråden.
Förklara vad ni menar.
Citera
2024-02-01, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Om du är klimatforskare och skulle komma fram till resultat som visar att situationen inte är så
allvarlig utan alarmistisk så får du nog hålla käften om du vill ha kvar dina forskningsuppdrag.
Är det tvärt om så att du påvisar skrämmande och nya rön om världens undergång får du genast
nya miljoner, fem nya doktorander till ditt team och anslag för fem år framåt.
Det finns ett eget forum för konspirationsteorier. Tvärtom är det så att de få som förnekar AGW blir närmast automatiskt kända. Lomborg var en okänd statsvetare tills han skrev en bok där han hävdade att alla miljöproblem var överdrivna. Boken sågades av forskare, men Lomborgs utsågs av politiker till chef för ett helt eget institut.
Citat:
För hur du är vrider och vänder på detta så är det så enkelt att lösningen ligger inte i våra händer
utan caset ägs av kineserna och deras kolbrytning.
Kan vi skilja på frågorna om det är ett problem och vad vi i så fall skall göra åt det.
Citera
2024-02-01, 15:35
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Kan vi skilja på frågorna om det är ett problem och vad vi i så fall skall göra åt det.

Helt rätt, en helt annan fråga som får diskuteras i en separat tråd.
Citera
2024-02-01, 15:59
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoix
Ja, låt oss lita på de människor som har allra störst incitament att ljuga, och vars hela professionella existens och identitet grundar sig i överdriften av en lögn för att de skall kunna påtvinga människor marxism.

Dummaste jag hört. Skall vi lita på UFO-jagare om UFOs existens också?

Så du tycker att forskare är luriga typer som bara vill manipulera dig (av oklar anledning). Men lobbyister för oljebolag däremot, vars hela grundverksamhet är att påverka opinionen i en viss riktning, och vars verksamhets syfte är helt ointresserad av sanningen, den tycker du verkar pålitlig. Inte som det mest lyckade tänkandet jag sett. Du verkar som typen som tycker att pyramidspel verkar vara en bra investering, även efter någon har förklarat för dig att de är en bluff och att du bara kommer förlora.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Förklara vad ni menar.
Lägg ägg.
Citera
2024-02-01, 18:46
Medlem
Citat:
Ja, precis. De har skalat "solar forcings" och lagt på temperaturkurvan som har grader C i vertikal axel.

Stämde inte det som stod i början av artikeln, att det var den här modellen?

https://www.pik-potsdam.de/en/institute/departments/earth-system-analysis/models/climber/climber3/index.html
Citera
2024-02-01, 19:24
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Stämde inte det som stod i början av artikeln, att det var den här modellen?

https://www.pik-potsdam.de/en/institute/departments/earth-system-analysis/models/climber/climber3/index.html
För att få en uppfattning om var forskaren står kring solens inverkan kan detta inlägg ge en bild.
Feulner har skrivit denna text på realclimate.
https://www.realclimate.org/index.php/archives/2011/06/what-if-the-sun-went-into-a-new-grand-minimum/
Citera
2024-02-01, 19:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
För att få en uppfattning om var forskaren står kring solens inverkan kan detta inlägg ge en bild.
Feulner har skrivit denna text på realclimate.
https://www.realclimate.org/index.php/archives/2011/06/what-if-the-sun-went-into-a-new-grand-minimum/
Vad menar du att det har med klimatmodellen CLIMBER-3α att göra?
Citera
2024-02-01, 19:41
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Vad menar du att det har med klimatmodellen CLIMBER-3α att göra?
Det texten har sin utgångspunkt ifrån är denna
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2010GL042710

Av Feulner och Rahmstorf.

The simulations have been performed with the coupled climate model of intermediate complexity CLIMBER-3α [Montoya et al., 2006]. CLIMBER-3α consists of an ocean general circulation model [Pacanowski and Griffies, 1999] with a resolution of 3.75° × 3.75° and 24 layers coupled to a 2.5-dimensional statistical-dynamical atmosphere [Petoukhov et al., 2000] (resolution of 22.5° in longitude and 7.5° in latitude; 16 vertical layers) as well as models for the land surface interaction including vegetation [Petoukhov et al., 2000] and sea ice [Fichefet and Morales Maqueda, 1997]. In CLIMBER-3α, the equilibrium climate sensitivity to a doubling of the atmospheric CO2 concentration is 3.4° (A. Levermann, private communication, 2010).

Ligger klimatkänsligheten på 3.4 grader? Det var värst att du hänvisar till sådana siffror.

Så, det är återigen något ni missuppfattat med er tidigare körsbärsplockade och missuppfattade figur. Oklart vad. Jag har ju försökt förklara men.
Citera
2024-02-01, 19:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det texten har sin utgångspunkt ifrån är denna
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2010GL042710

Av Feulner och Rahmstorf.

The simulations have been performed with the coupled climate model of intermediate complexity CLIMBER-3α [Montoya et al., 2006]. CLIMBER-3α consists of an ocean general circulation model [Pacanowski and Griffies, 1999] with a resolution of 3.75° × 3.75° and 24 layers coupled to a 2.5-dimensional statistical-dynamical atmosphere [Petoukhov et al., 2000] (resolution of 22.5° in longitude and 7.5° in latitude; 16 vertical layers) as well as models for the land surface interaction including vegetation [Petoukhov et al., 2000] and sea ice [Fichefet and Morales Maqueda, 1997]. In CLIMBER-3α, the equilibrium climate sensitivity to a doubling of the atmospheric CO2 concentration is 3.4° (A. Levermann, private communication, 2010).

Ligger klimatkänsligheten på 3.4 grader? Det var värst att du hänvisar till sådana siffror.

Så, det är återigen något ni missuppfattat med er tidigare körsbärsplockade och missuppfattade figur. Oklart vad. Jag har ju försökt förklara men.
Och vad har nu detta med mitt inlägg om Steinhilbers TSI-data som är grunden för denna ”diskussion” att göra?
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Och att du fortsätter tramsa om ”körsbärsplockade och missuppfattade figur” är så inihelvete dumt och OT att det är direkt sjukt.
Citera
2024-02-01, 20:15
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Och vad har nu detta med mitt inlägg om Steinhilbers TSI-data som är grunden för denna ”diskussion” att göra?
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Och att du fortsätter tramsa om ”körsbärsplockade och missuppfattade figur” är så inihelvete dumt och OT att det är direkt sjukt.
Haha! Kul Totius. Festligt! Tydligare än så här blir det inte att du trollar for the lulz (cred anomalign) . Du vänder verkligen på varje sten i träsket i hopp. Förgäves. Och går sedan tillbaka till samma stenar igen istället för att byta till en finare strand.
Det är ju Feulner vi "diskuterat" de senaste typ två dagarna. Du har hängt upp dig på figur 2 medan jag förklarat vad du missförstått och hänvisat till större delar av studien.
Det sket sig. Vilket är konstigt eftersom du borde vara glad för att komma till nya insikter snarare än att avfärda dem. Det är så vi utvecklas.

Hej då på ett tag. Vi får se hur länge.

Nu avfärdar du säkert modellen du undrar över vad det jag sade hade att göra med också. Du har liksom inget annat val i din förnekelse. Sorgligt, really.
Senast redigerad av MrArtur 2024-02-01 kl. 20:29.
Citera
2024-02-01, 20:27
Medlem
Citat:

Bytte du ämne nu?

Kan du förstå vad jag menade för ett tag sedan när jag skrev att du förstör?

Här har du i sida ut och sida in malt på om en figur som du menar var feltolkad. Men så var det du själv som hade fel hela tiden.

Jag tror att det här förklarar mycket annat som skett under din medverkan i tråden. Du är så övertygad av att din uppfattning är "rätt" att du inte läser och tar in vad andra skriver. Du är hjärntvättad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in