2026-04-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
I Sverige säger inte jurister att något är 100% bevisat.

En jurist skulle säga att vad som är känt om Skandias tidredovisningssystem Timecon och Roland Bergströms och Stig Engströms vittnesuppgifter talar med betydande styrka för att Stig Engström stämplade ut 23.20 och lämnar knappast något utrymme för andra rimliga förklaringar.

Hur vet du att en jurist skulle säga så?
Citera
2026-04-02, 20:27
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Hur vet du att en jurist skulle säga så?

Det vet jag inte. Det är bara ett exempel på vad en jurist skulle kunna skriva efter att ha tagit del av bevisningen.

Du får fråga professor Christian Dahlman i Lund.
Citera
2026-04-02, 20:37
Medlem
Citat:
Det vet jag inte. Det är bara ett exempel på vad en jurist skulle kunna skriva efter att ha tagit del av bevisningen.

Du får fråga professor Christian Dahlman i Lund.

Tja, det finns jurudikprofessorer som har åsikten att CP är en högst trolig mördare. Du köper det?
Citera
2026-04-02, 20:38
Medlem
Lebels avatar
Citat:
"Det vet jag inte"

Ännu en uppskattning som givetvis är rimlig?

"

Nej. Det vet jag inte. En jurist skulle kunna skriva så här också:

Vad som är känt om Skandias tidredovisningssystem Timecon är ett särskilt starkt stöd för att Stig Engström stämplade ut 23.20 och lämnar knappast något utrymme för andra rimliga förklaringar med hänsyn till Stig Engströms och Roland Bergströms vittnesuppgifter.
Citera
2026-04-02, 20:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej. Det vet jag inte. En jurist skulle kunna skriva så här också:

Vad som är känt om Skandias tidredovisningssystem Timecon är ett särskilt starkt stöd för att Stig Engström stämplade ut 23.20 och lämnar knappast något utrymme för andra rimliga förklaringar med hänsyn till Stig Engströms och Roland Bergströms vittnesuppgifter.

RB jobbade med detta dagligen. Han tog sig det extra bekymret att jämföra med Fröken Ur.

Varför skulle han ge fel uppgift till SE och PH?

Om det hade stått 23:19 i originalet, så hade SE stämplat ut 23:18.

Detta eftersom systemklockan gick en minut för fort jämfört med Fröken Ur.

Kan inte ta 40 år att lista ut det.
Citera
2026-04-02, 21:10
Medlem
Citat:
Där tar du grundligt miste.

Det finns ingen "inom juridik och polisen" som har kommenterat Skandias tidredovisningssystem Timecon och dess bevisvärde.

Det finns folk inom juridiken och polisen som har åsikten att SE stämplade ut 23.19. Nu kommer du antagligen att köra med semantik men faktum kvarstår .
Citera
2026-04-02, 21:15
Medlem
Lebels avatar
Förklarat och utrett i tidigare inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
RB jobbade med detta dagligen. Han tog sig det extra bekymret att jämföra med Fröken Ur.

Jepp. Senare.

Citat:
Varför skulle han ge fel uppgift till SE och PH?

Därför att RB ännu inte hade jämfört med Fröken Ur den 1 mars. Det är inte vad han säger i förhöret den 9 juni (det är inte vad han menar med "då"). Att skotten kom 23.21 var inte känt för allmänheten på eftermiddagen den 1 mars. RB hade bara kollat i Timecon vilken tid som var registrerad. Tiden 23.19 var registrerad. Som framgår i PH:s PM den 5 juni. Att tiden 23.19 var registrerad i Timecon förändrades inte när RB senare jämförde med Fröken Ur och "ställde om systemet" (korrigerade Timecons systemklocka). Det gjorde han efter den 1 mars. När det blev känt för allmänheten att skotten kom 23.21 (den 2 mars).

Citat:
Om det hade stått 23:19 i originalet, så hade SE stämplat ut 23:18.

Detta eftersom systemklockan gick en minut för fort jämfört med Fröken Ur.

Nej. Av nyss nämnda skäl.
Senast redigerad av Lebel 2026-04-02 kl. 22:14.
Citera
2026-04-02, 21:20
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Det finns folk inom juridiken och polisen som har åsikten att SE stämplade ut 23.19. Nu kommer du antagligen att köra med semantik men faktum kvarstår .

Ingen som har kommenterat Skandias tidredovisningssystem Timecon och dess bevisvärde.

Har man inte tagit del av bevisningen är det svårt att kommentera den.
Citera
2026-04-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ingen som har kommenterat Skandias tidredovisningssystem Timecon och dess bevisvärde.

Har man inte tagit del av bevisningen är det svårt att kommentera den.

Som sagt, flertalet poliser och jurister anser att SE stämplade ut 23.19. Att dessa inte tagit del av Timecon är måhända en gissning från din sida. Återigen.
Citera
2026-04-02, 21:28
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Förklarat och utrett i tidigare inlägg.

Jepp. Senare.

Därför att RB ännu inte hade jämfört med Fröken Ur den 1 mars. Det är inte vad han säger i förhöret den 9 juni (det är inte vad han menar med "då"). Att skotten kom 23.21 var inte känt för allmänheten på eftermiddagen den 1 mars. RB hade bara kollat i Timecon vilken tid som var registerad. Tiden 23.19 var registrerad. Som framgår i PH:s PM den 5 juni. Att tiden 23.19 var registrerad i Timecon förändrades inte när RB senare jämförde med Fröken Ur och "ställde om systemet" (korrigerade Timecons systemklocka). Det gjorde han efter den 1 mars. När det blev känt för allmänheten att skotten kom 23.21 (den 2 mars).

Nej. Av nyss nämnda skäl.

RB uppger i juni att han inte pratat med SE om detta sedan telefonsamtalen den 1 mars. Hur skulle han då ha kunnat lämna en annan tid senare?

Tidigare föreslog du att RB ställde om systemet den 2 mars. Den 2 mars var en söndag.

Varför skulle RB på eget intiativ åka in på en söndag för att ställa om systemet, trots att SE inte bett om det och trots att det inte framgår i RB:s förhör?
Senast redigerad av Knattarna 2026-04-02 kl. 22:01.
Citera
2026-04-02, 21:34
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Som sagt, flertalet poliser och jurister anser att SE stämplade ut 23.19. Att dessa inte tagit del av Timecon är måhända en gissning från din sida. Återigen.

Lässvårigheter?

Jag skrev inte att de inte hade tagit del av Skandias tidredovisningssystem Timecon.

Jag skrev att de inte hade kommenterat Skandias tidredovisningssystem Timecon och dess bevisvärde.
Citera
2026-04-02, 21:38
Medlem
Citat:
Lässvårigheter?

Jag skrev inte att de inte hade tagit del av Skandias tidredovisningssystem Timecon.

Jag skrev att de inte hade kommenterat Skandias tidredovisningssystem Timecon och dess bevisvärde.

"Lässvårigheter"?

Ber ödmjukast om ursäkt du allvetande.

Att de inte kommenterat Timecon fast de tagit del av det och fortsätter att hävda att SE stämplade ut 23.19 betyder....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in