2026-03-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Gränsen på 70mg verkar vara satt eftersom studier pekar på begränsad effektivitet vid högre doser delvis pga av biverkningar. Nu kommer jag låta tråkig men har man adhd så får man, utöver medicinsk hjälp, se över mat och sömn vanor, se till att man får tillräckligt med fysiskt aktivitet och utveckla strategier för vardagen. Känner en del som MÅSTE ha jättehög dos dexamfetamin för att vara "fungerande" men den gemensama nämnaren hos dem är att de utåt sett inte alls verkar fungerande utan far omkring stressade och med tunnelseende. En del av dem har jag kännt innan de började med höga doser amfetamin så jag vet hur lugna eller samlade de.kan vara omedicinerade. "Jag blir så lugn på medicinen" har man hört.ofta men sen påminner de lite om ett stressat rådjur som flyr för sitt liv.
Precis!
Jo alltså en del är beroende av det och erkänner inte biverkningarna det har och hur det påverkar deras liv negativt i längden, sliter på kroppen, påverkar människors personlighet, empati negativt t.ex. Typiskt missbruksbeteende där man försvarar sin drug of choice. Att pharma hjärntvättat ungarna till att "man måste ta sådant gift om man har adhd" och puckon propagerar för det på TikTok gör ju inte saken bättre, folk vill ju ha en quickfix, inte leva ett hälsosamt liv som funkar i längden.
Finns mycket bättre mer hälsosamma alternativ till deras medelmåttiga adhdmediciner. Ser adhdmediciner ofta göra mer skada än nytta dessvärre. Men folk blir ofta beroende och tror sig "behöva det p.g.a. adhd" när det snarare ofta är beroendet som skapat det behovet.

Och alla blir lugna på viss dos stimulantia, det är vilseledande att bara folk med adhd blir lugna av det (vissa blir pigga, precis som att vissa med adhd blir pigga av det med). Ännu en vinklad halvsanning för att sälja narkotika till ungdomarna via medicin. Missförstå mig inte, vissa extrema fall kanske behöver medicin, men inte som idag där alla människor som typ "har lite svårare med fokus" fokus klassas som adhd.

Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Vad exakt är det som Elvanse gör så du känner dig som en robot? När jag fick testa en kompis Elvanse så blev jag väldigt lugn i huvudet, och hade väldigt lätt för att koncentrera mig och kände mig allmänt avslappnad och samlad.
Så är det alltid från början på stimulanter vare sig man har adhd eller ej. Sedan går det ofta utför, effekten blir sämre och slitaget, stressen på kropp och knopp tar allt mer över. Påverkar ofta aptiten negativt samt gör folk väldigt smala, vissa får insomnia av det. Dopaminet nedregleras, neurotoxiska effekter ökar.

Många med adhd hade blivit hjälpta av en hälsosam livsstil, träna, sova äta bra(kött, fisk, grönt/frukt), ta sina vitaminer/kostillskott, inte överdriva med skärmtid t.ex. förmodligen mer än adhdmediciner i längden.
Senast redigerad av R0b0t 2026-03-30 kl. 18:07.
Citera
2026-03-30, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyidentify
Det finns alternativ från andra tillverkare listade som läkemedel som är utbytbara med Elvanse på FASS:
Adixemin, STADA Nordic
Balidax, Teva
Dexhility, Sandoz AS
Lisdexamfetamine Orion, Orion Corporation

Men då Takeda har patent fram tills 2028, så får dom andra inte säljas.

Hur får man tag i generika om dom inte får säljas?
Citera
2026-03-31, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Hur får man tag i generika om dom inte får säljas?
Troligvis genom utlandet.
Tycker att Sveriges vård är udda som fan.
Jag själv, och många andra, som upplevt att Elvanse fungerat sämre sen några år tillbaka, jämfört med innan. Ändå får Takeda utökat patent och skydd för att vara dom enda på marknaden.
Senast redigerad av whyidentify 2026-03-31 kl. 13:15.
Citera
2026-03-31, 21:09
Medlem
Citat:
Troligvis genom utlandet.
Tycker att Sveriges vård är udda som fan.
Jag själv, och många andra, som upplevt att Elvanse fungerat sämre sen några år tillbaka, jämfört med innan. Ändå får Takeda utökat patent och skydd för att vara dom enda på marknaden.

Det är inte toleransen som spökar då? Aldrig testat någon annan än elvanse så kan dessvärre inte uttala mig. Men det låter skumt att en tillverkares produkt skulle ha blivit sämre med åren.

Men när jag hade imovane och xanor på recept så testade jag zopiklon från Pilum som jag tyckte fungerade lite sämre än Imovane från MEDA men värst var alprazolam från Orion. Jag hade likaså kunnat skippa att ta xanor istället för dom för dom var riktigt dåliga. Jag gick tillbaka till apoteket och ifrågasatte om det ens var alprazolam i burken.
Citera
2026-04-01, 12:41
Medlem
Citat:
Det är inte toleransen som spökar då? Aldrig testat någon annan än elvanse så kan dessvärre inte uttala mig. Men det låter skumt att en tillverkares produkt skulle ha blivit sämre med åren.

Men när jag hade imovane och xanor på recept så testade jag zopiklon från Pilum som jag tyckte fungerade lite sämre än Imovane från MEDA men värst var alprazolam från Orion. Jag hade likaså kunnat skippa att ta xanor istället för dom för dom var riktigt dåliga. Jag gick tillbaka till apoteket och ifrågasatte om det ens var alprazolam i burken.
Det var i samband med att Takeda tog över produktionen av Elvanse från Shire vid årsskiftet 2023/2024. Och i samma veva kom många rapporter in om sämre effekt. Det stämmer lite väl in i tid med att Elvanse-paniken drogs igång.

Takeda har ju en del smuts på sig historiskt. Denna tråd tar upp ett par saker:
https://www.reddit.com/r/ADHDUK/comments/172utba/elvanse_manufacturer_takeda_pharmaceuticals/?tl=sv&rdt=47362
Senast redigerad av whyidentify 2026-04-01 kl. 12:51.
Citera
2026-04-01, 13:55
Medlem
Citat:
Det var i samband med att Takeda tog över produktionen av Elvanse från Shire vid årsskiftet 2023/2024. Och i samma veva kom många rapporter in om sämre effekt. Det stämmer lite väl in i tid med att Elvanse-paniken drogs igång.

Takeda har ju en del smuts på sig historiskt. Denna tråd tar upp ett par saker:
https://www.reddit.com/r/ADHDUK/comments/172utba/elvanse_manufacturer_takeda_pharmaceuticals/?tl=sv&rdt=47362

Vart kommer dessa rapporter om sämre effekt? Det låter ju otroligt att inget oberoende organ gör stickprov på receptbelagda produkter. Det ska ju såklart inte behövas men jag trodde defenitivt att det skedde.
Citera
2026-04-01, 18:57
Medlem
Sitter folk och seriöst diskuterar det där som det snackades om i början av 2024?? Minst 50 tusen svenskar står på Elvanse lågt räknat. Om det skulle vara något problem, så hade väll det märkts mer än att några blandmissbrukare får tolerans för att dem sysslar med multipla substanser samtidigt som dem behandlas för ADHD? Att folk fortfarande tror att det är nån konspiration att dem lägger vetemjöl i funkar inte. Om det skulle vara något problem...tro mig av minst 50 tusen skulle väldigt många göra uppror.

R0b0t du sprider väldigt mycket falsk info i flera trådar. Vet inte vad som är problemet med dig, om du ska kritisera saker...se till att ha lite fakta bakom det du säger. Allt är bara ordbajsande om konspirationsteorier etc. Om du seriöst tror att målet är att få ungdomar att börja med narkotika så måste du för fan boka en psykolog tid.. Då är det riktigt riktigt illa med världsbilden verkar det som.

Tråden ska handla om Elvanse inte att folk sitter och sprider sina åsikter som fakta. 90 % är bara bullshit och typ åsikter skapade av nån bitterhet...Herregud!
Citera
2026-04-01, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R0b0t
Precis!
Jo alltså en del är beroende av det och erkänner inte biverkningarna det har och hur det påverkar deras liv negativt i längden, sliter på kroppen, påverkar människors personlighet, empati negativt t.ex. Typiskt missbruksbeteende där man försvarar sin drug of choice. Att pharma hjärntvättat ungarna till att "man måste ta sådant gift om man har adhd" och puckon propagerar för det på TikTok gör ju inte saken bättre, folk vill ju ha en quickfix, inte leva ett hälsosamt liv som funkar i längden.
Finns mycket bättre mer hälsosamma alternativ till deras medelmåttiga adhdmediciner. Ser adhdmediciner ofta göra mer skada än nytta dessvärre. Men folk blir ofta beroende och tror sig "behöva det p.g.a. adhd" när det snarare ofta är beroendet som skapat det behovet.

Och alla blir lugna på viss dos stimulantia, det är vilseledande att bara folk med adhd blir lugna av det (vissa blir pigga, precis som att vissa med adhd blir pigga av det med). Ännu en vinklad halvsanning för att sälja narkotika till ungdomarna via medicin. Missförstå mig inte, vissa extrema fall kanske behöver medicin, men inte som idag där alla människor som typ "har lite svårare med fokus" fokus klassas som adhd.

Så är det alltid från början på stimulanter vare sig man har adhd eller ej. Sedan går det ofta utför, effekten blir sämre och slitaget, stressen på kropp och knopp tar allt mer över. Påverkar ofta aptiten negativt samt gör folk väldigt smala, vissa får insomnia av det. Dopaminet nedregleras, neurotoxiska effekter ökar.

Många med adhd hade blivit hjälpta av en hälsosam livsstil, träna, sova äta bra(kött, fisk, grönt/frukt), ta sina vitaminer/kostillskott, inte överdriva med skärmtid t.ex. förmodligen mer än adhdmediciner i längden.

Haha ge dig nu. Läkemedelsföretag vill självklart tjäna pengar men inte har dom hjärntvättat dom unga. Däremot har det gått från tabu till något av en usp att ha psykisk ohälsa, autism eller adhd. Man ses som något mer unik nu när allt handlar om att se ut som att man har ett liv genom massa social media. Så ja var och varannan person idag tror sig ha adhd. Sedan är alla uppväxta med skärmar så ingen har förmåga att koncentrera sig längre och fler passar in i kriterierna för adhd. Men alla som har adhd tar inte centralstimulerande.

Du kanske ser det som att dom vill ha en quickfix men du är ju också en knarkare. Det finns personer där ute som lider enormt av sin adhd och finns det en medicin som kan hjälpa dom i deras vardag är det klart att många vill testa det för att fixa skola, jobb, sköta hemmet osv. Inget konstigt alls. Båda två äter och sover och tar hand om sina barn och sig själv både med och utan elvanse. Men den har helt klart varit en stor positiv skillnad för dom.

Klart att du ser adhd medicin göra mer skada än nytta du är ju knarkare och ser bara massa knarkare använda det. Jag har två vuxna personer i min omgivning som använder elvanse i perioder och har långa uppehåll i perioder och det har då bara gjort nytta för dom. Dom har fixat studier och bra jobb och kunnat ta tag i sina måenden tack vare medicin. Ingen av dom är beroende av elvanse eller någon annan drog.

Alla blir inte lugna av tjack. Det är ju bara skitsnack rakt av. Den ena jag känner som defenitivt har adhd och tar elvanse blir väldigt pigg första timmarna men kan sortera sina tankar och påbörja och slutföra sysslor på ett normalt sätt.

Jag tycker mest att du låter som en bitter och avundsjuk knarkare.
Citera
2026-04-02, 07:17
Medlem
Citat:
Vart kommer dessa rapporter om sämre effekt? Det låter ju otroligt att inget oberoende organ gör stickprov på receptbelagda produkter. Det ska ju såklart inte behövas men jag trodde defenitivt att det skedde.
Det var anmälningar som kom in till läkemedelsverket. Deras tester visade på att mängden lisdexamfetamin stämde överrens, vilket inte var speciellt överraskande.
Så antingen har folk fått en masspsykos och kollektivt känt av en ren placeboeffekt av förändrad effekt, eller så är det något annat än just mängden dexamfetamin som förändrats i tillverkningen, ungefär som när märken av andra läkemedel med samma aktiva ämne ger olika effekt.
Men vad vet vi?

Oavsett så kan man (jag) ju tycka att riktlinjerna stramar åt läkarnas möjlighet rejält till att ge en individuell och individanpassad vård baserat på klinisk erfarenhet och vetenskap, vilket förskrivningsrätten annars bör skydda.
Citera
2026-04-02, 12:52
Medlem
Citat:
Det var anmälningar som kom in till läkemedelsverket. Deras tester visade på att mängden lisdexamfetamin stämde överrens, vilket inte var speciellt överraskande.
Så antingen har folk fått en masspsykos och kollektivt känt av en ren placeboeffekt av förändrad effekt, eller så är det något annat än just mängden dexamfetamin som förändrats i tillverkningen, ungefär som när märken av andra läkemedel med samma aktiva ämne ger olika effekt.
Men vad vet vi?

Oavsett så kan man (jag) ju tycka att riktlinjerna stramar åt läkarnas möjlighet rejält till att ge en individuell och individanpassad vård baserat på klinisk erfarenhet och vetenskap, vilket förskrivningsrätten annars bör skydda.

Men samma ämne, mängd och % renhet på en kemikalie skiljer ju inte i effekt beroende på hur det tillverkats. Men kanske ändrade dom recept på kapseln eller utfyllnadsmedel men det borde inte ge så märkbar effekt. Förmodligen tolerans som spökade sen spreds något rykte om att dom blivit sämre och placebo gjorde sin grej.
Citera
2026-04-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Sitter folk och seriöst diskuterar det där som det snackades om i början av 2024?? Minst 50 tusen svenskar står på Elvanse lågt räknat. Om det skulle vara något problem, så hade väll det märkts mer än att några blandmissbrukare får tolerans för att dem sysslar med multipla substanser samtidigt som dem behandlas för ADHD? Att folk fortfarande tror att det är nån konspiration att dem lägger vetemjöl i funkar inte. Om det skulle vara något problem...tro mig av minst 50 tusen skulle väldigt många göra uppror.

R0b0t du sprider väldigt mycket falsk info i flera trådar. Vet inte vad som är problemet med dig, om du ska kritisera saker...se till att ha lite fakta bakom det du säger. Allt är bara ordbajsande om konspirationsteorier etc. Om du seriöst tror att målet är att få ungdomar att börja med narkotika så måste du för fan boka en psykolog tid.. Då är det riktigt riktigt illa med världsbilden verkar det som.

Tråden ska handla om Elvanse inte att folk sitter och sprider sina åsikter som fakta. 90 % är bara bullshit och typ åsikter skapade av nån bitterhet...Herregud!
Nej alltså det är mer eller mindre bekräftat. Just nu gör Takeda den bästa Elvansen, kolla alla amerikaner som får problem av generiska versioner på Reddit.

Men det fanns en period när Takeda tog över produktionen från Shire, då flertalet batchar fungerade dåligt. Det var hundratals som bekräftade detta med serienummer på de dåliga vs bra batcharna.

Just nu ska det inte vara något problem med Takedas Elvanse, vad jag vet.. Tolerans och sånt spökar också hos många som aldrig tar en paus från sina mediciner.. Om det är din poäng kan jag förstå vad du menar.

Sen att folk kan reagera lite olika på samma verksamma ämne, fast från olika tillverkare är inget konstigt. Det är normalt och kan bero på saker som olika hjälpämnen, tillverkningsprocess och andra faktorer. Det är inget att bli upprörd över eller att bråka om.
Senast redigerad av MjShamona 2026-04-02 kl. 18:25.
Citera
2026-04-02, 19:15
Medlem
Någon som vet om Attentin ger samma utslag som Elvanse på drogtest? Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in