Citat:
Precis!
Gränsen på 70mg verkar vara satt eftersom studier pekar på begränsad effektivitet vid högre doser delvis pga av biverkningar. Nu kommer jag låta tråkig men har man adhd så får man, utöver medicinsk hjälp, se över mat och sömn vanor, se till att man får tillräckligt med fysiskt aktivitet och utveckla strategier för vardagen. Känner en del som MÅSTE ha jättehög dos dexamfetamin för att vara "fungerande" men den gemensama nämnaren hos dem är att de utåt sett inte alls verkar fungerande utan far omkring stressade och med tunnelseende. En del av dem har jag kännt innan de började med höga doser amfetamin så jag vet hur lugna eller samlade de.kan vara omedicinerade. "Jag blir så lugn på medicinen" har man hört.ofta men sen påminner de lite om ett stressat rådjur som flyr för sitt liv.
Jo alltså en del är beroende av det och erkänner inte biverkningarna det har och hur det påverkar deras liv negativt i längden, sliter på kroppen, påverkar människors personlighet, empati negativt t.ex. Typiskt missbruksbeteende där man försvarar sin drug of choice. Att pharma hjärntvättat ungarna till att "man måste ta sådant gift om man har adhd" och puckon propagerar för det på TikTok gör ju inte saken bättre, folk vill ju ha en quickfix, inte leva ett hälsosamt liv som funkar i längden.
Finns mycket bättre mer hälsosamma alternativ till deras medelmåttiga adhdmediciner. Ser adhdmediciner ofta göra mer skada än nytta dessvärre. Men folk blir ofta beroende och tror sig "behöva det p.g.a. adhd" när det snarare ofta är beroendet som skapat det behovet.
Och alla blir lugna på viss dos stimulantia, det är vilseledande att bara folk med adhd blir lugna av det (vissa blir pigga, precis som att vissa med adhd blir pigga av det med). Ännu en vinklad halvsanning för att sälja narkotika till ungdomarna via medicin. Missförstå mig inte, vissa extrema fall kanske behöver medicin, men inte som idag där alla människor som typ "har lite svårare med fokus" fokus klassas som adhd.
Citat:
Så är det alltid från början på stimulanter vare sig man har adhd eller ej. Sedan går det ofta utför, effekten blir sämre och slitaget, stressen på kropp och knopp tar allt mer över. Påverkar ofta aptiten negativt samt gör folk väldigt smala, vissa får insomnia av det. Dopaminet nedregleras, neurotoxiska effekter ökar.Många med adhd hade blivit hjälpta av en hälsosam livsstil, träna, sova äta bra(kött, fisk, grönt/frukt), ta sina vitaminer/kostillskott, inte överdriva med skärmtid t.ex. förmodligen mer än adhdmediciner i längden.
Senast redigerad av R0b0t 2026-03-30 kl. 18:07.
Senast redigerad av R0b0t 2026-03-30 kl. 18:07.