2026-03-21, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Hur lång tid tog det för er efter ni påbörjat er ADHD utredning till att ni fick testa er fram med olika centralstimulerade preparat och mediciner?

Minns att jag fick diagnos i december. Och i mitten av februari var jag hos läkaren, och började utprovning samma dag.
Citera
2026-03-21, 11:13
Medlem
populopiduss avatar
Elvanse är en riktig skitmedicin. Stressar kroppen och man känner sig som en robot.
Citera
2026-03-21, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Elvanse är en riktig skitmedicin. Stressar kroppen och man känner sig som en robot.
Jag tycker Elvanse kan bli exakt så som du beskriver det om jag inte är stenhård på andra plan.
Men när jag sover 7-9 timmar med god kvalité, styrketränar, löper samt vandrar i naturen blir mina 100 mg Elvanse ren och skär magi. Ju mer jag tar, desto mer krav ställs det på mig själv.
Hur ser din vardag ut?
Citera
2026-03-21, 11:39
Medlem
Citat:

Det gör väll alla centralstimulerande mediciner? Känner man så, så brukar det vara...Man har inte ADHD...Eller man står på fel läkemedel....Eller alldeles för hög dos. Tycker det är lite tvärtom om jag ska vara ärlig har den där stressiga känslan i kroppen utan medicin...men alla är olika oxå. Den där robot känslan kan jag få lite på metylfenidat...vilket var fel medicin.
Citera
2026-03-21, 12:11
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attentatsmannen
Minns att jag fick diagnos i december. Och i mitten av februari var jag hos läkaren, och började utprovning samma dag.

Och vilken medicin hamnade du på? Och hur har det påverkat ditt liv hittills efter du har blivit medicinerad, har din livskvalitet blivit bättre?
Citera
2026-03-22, 01:51
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:

Vad exakt är det som Elvanse gör så du känner dig som en robot? När jag fick testa en kompis Elvanse så blev jag väldigt lugn i huvudet, och hade väldigt lätt för att koncentrera mig och kände mig allmänt avslappnad och samlad.
Citera
2026-03-22, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Och vilken medicin hamnade du på? Och hur har det påverkat ditt liv hittills efter du har blivit medicinerad, har din livskvalitet blivit bättre?

Först 20mg Ritalin modifierad frisättning
50% direkt, och 50% efter 2,5h typ.

Den var riktigt jäkla kantig. Blev mest stissig och kände mig inte alls som mig själv. Så var det lite hippt som happ om nästa 50% kom samtidigt som de förra gick ur. Men oftast inte. Så då blev jag trött runt lunch. Och så någon timme senare så blev jag stissig igen.

Men jag lät meddela min läkare att det inte fungerade för mig. Så då satte han mig på 30mg Elvanse. Och då föll det på plats.

Det var mjukare, och mycket mer runt. Man kunde känna medicinen ligga i bakgrunden och jobba åt sig.
Men fortfarande var jag mig själv.
Bara lite mer dedikerad.

Så ökade vi dosen till 50mg efter en vecka. Och då blev det ännu bättre.

Men problemet hela vägen var hur länge den räckte. På 70mg så känner jag tydligt att den klingar av vid 17 snåret. Lite tom och orkeslös. Inget farligt men ändå ett tecken på att den gått ut lite abrupt.

Så vid behov tar jag 5mg dex för att få också kvällen att fungera med hushållssysslor osv.

Mitt liv har förändrats i grunden. Jag glömmer inte bort grejer längre. Förr kunde någon polare sitta på en uteservering och ringa och fråga vart jag var, skulle ju varit där för 40min sedan. Men då hade jag kanske dragit till Ullared eller något annat utvecklingsstört. Glömt bort helt.

Och på mitt arbete så jobbar jag faktiskt. Flyger inte bara runt och härjar med alla. Nu sitter jag där och är för första gången ikapp på jobbet. Skön känsla.

Och jag är en bättre pappa. Mer ork och energi till våra barn.
Citera
2026-03-25, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Det gör väll alla centralstimulerande mediciner? Känner man så, så brukar det vara...Man har inte ADHD...Eller man står på fel läkemedel....Eller alldeles för hög dos. Tycker det är lite tvärtom om jag ska vara ärlig har den där stressiga känslan i kroppen utan medicin...men alla är olika oxå. Den där robot känslan kan jag få lite på metylfenidat...vilket var fel medicin.

Tvärtom. Har man autistiska drag vilket är väldigt vanligt i kombination med ADHD så kan dragen förstärkas något av elvanse och man känner sig som en "robot". Dem som blir stissiga, produktiva och uppspelta på elvanse har med stor sannolikhet inte ADHD alternativt för hög dos.
Citera
2026-03-25, 15:01
Medlem
Hur ska jag göra för att få prova Elvanse?

Min region verkar skittuff med att inte få skriva ut nya recept på Elvanse annat än I undantagsfall för när verkligen allt annat inte fungerat. De säger rakt ut att det är av kostnadsskäl.

Har gått igenom Concerta och det är väl bättre än inget i rätt dos, men definitivt lite ”robot-känsla” och högre blodtryck/spändhet i bröstet.

Ritalin gav mig ångest och högkänslighet för intryck. Hård krasch. Vidrigt var det.

Antar att jag måste gå igenom ännu mer jävla metylfenidat och lite Strattera och säga att allt är helt kasst för att få prova Elvanse till slut? Jag hade ju kunnat pröjsa burken själv känns det nästan som…
Senast redigerad av Frihetsyttrande 2026-03-25 kl. 15:03.
Citera
2026-03-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Tvärtom. Har man autistiska drag vilket är väldigt vanligt i kombination med ADHD så kan dragen förstärkas något av elvanse och man känner sig som en "robot". Dem som blir stissiga, produktiva och uppspelta på elvanse har med stor sannolikhet inte ADHD alternativt för hög dos.

Kan väll oxå vara fel medicin, sen är alla jävligt olika. Kan säkert vara som du säger, men varför fick jag "robot effekten" på metylfenidat men inte på Elvanse. Iaf i mitt fall var det fel medicin snarare än något annat.
Citera
2026-03-25, 22:19
Medlem
Nyligen flyttat (inom samma stad men andra sidan. Bor i en av de större städerna), och går därav i tankarna av att byta psykiatri av logistiska skäl.

Finns det någon risk att läkaren jag träffar på den nya psykiatrin bestämmer sig för att vara en horunge och därav stryper mitt recept? Fått elvanse i drygt 4 år nu och fungerar klockrent, och jag är välfungerade i allra högsta grad.

Frågar då jag vet att jag läst om folk som bytt läkare och helt plöstligt inte längre fått sina vanliga recept, vilket skulle vara förgörande för mig då elvansen mer eller mindre räddat livet på mig. Den risken skulle eventuellt få mig överväga att bara brösta avståndet de gånger jag måste besöka.
Citera
2026-03-26, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jeffreythugga
Nyligen flyttat (inom samma stad men andra sidan. Bor i en av de större städerna), och går därav i tankarna av att byta psykiatri av logistiska skäl.

Finns det någon risk att läkaren jag träffar på den nya psykiatrin bestämmer sig för att vara en horunge och därav stryper mitt recept? Fått elvanse i drygt 4 år nu och fungerar klockrent, och jag är välfungerade i allra högsta grad.

Frågar då jag vet att jag läst om folk som bytt läkare och helt plöstligt inte längre fått sina vanliga recept, vilket skulle vara förgörande för mig då elvansen mer eller mindre räddat livet på mig. Den risken skulle eventuellt få mig överväga att bara brösta avståndet de gånger jag måste besöka.
Mycket beror nog på vilken dos du ligger på.
Ligger du på över maxdos (70+) kan denna risk finnas.
Även om du har för högt blodtryck kan de vilja sänka.
Vilken dos ligger du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in