Citat:
Ursprungligen postat av
Thraxx
Och vilken medicin hamnade du på? Och hur har det påverkat ditt liv hittills efter du har blivit medicinerad, har din livskvalitet blivit bättre?
Först 20mg Ritalin modifierad frisättning
50% direkt, och 50% efter 2,5h typ.
Den var riktigt jäkla kantig. Blev mest stissig och kände mig inte alls som mig själv. Så var det lite hippt som happ om nästa 50% kom samtidigt som de förra gick ur. Men oftast inte. Så då blev jag trött runt lunch. Och så någon timme senare så blev jag stissig igen.
Men jag lät meddela min läkare att det inte fungerade för mig. Så då satte han mig på 30mg Elvanse. Och då föll det på plats.
Det var mjukare, och mycket mer runt. Man kunde känna medicinen ligga i bakgrunden och jobba åt sig.
Men fortfarande var jag mig själv.
Bara lite mer dedikerad.
Så ökade vi dosen till 50mg efter en vecka. Och då blev det ännu bättre.
Men problemet hela vägen var hur länge den räckte. På 70mg så känner jag tydligt att den klingar av vid 17 snåret. Lite tom och orkeslös. Inget farligt men ändå ett tecken på att den gått ut lite abrupt.
Så vid behov tar jag 5mg dex för att få också kvällen att fungera med hushållssysslor osv.
Mitt liv har förändrats i grunden. Jag glömmer inte bort grejer längre. Förr kunde någon polare sitta på en uteservering och ringa och fråga vart jag var, skulle ju varit där för 40min sedan. Men då hade jag kanske dragit till Ullared eller något annat utvecklingsstört. Glömt bort helt.
Och på mitt arbete så jobbar jag faktiskt. Flyger inte bara runt och härjar med alla. Nu sitter jag där och är för första gången ikapp på jobbet. Skön känsla.
Och jag är en bättre pappa. Mer ork och energi till våra barn.