2026-03-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Det är konstigt att det står i fass att högsta dagliga dos är 70 mg fast det är en bedömning som gjordes då medicinen riktade sig enbarf till barn och ungdomar. Jag har hört läkare som menar att det inte stämmer för vuxna och jag vet folk som får 120 mg per dag
Gränsen på 70mg verkar vara satt eftersom studier pekar på begränsad effektivitet vid högre doser delvis pga av biverkningar. Nu kommer jag låta tråkig men har man adhd så får man, utöver medicinsk hjälp, se över mat och sömn vanor, se till att man får tillräckligt med fysiskt aktivitet och utveckla strategier för vardagen. Känner en del som MÅSTE ha jättehög dos dexamfetamin för att vara "fungerande" men den gemensama nämnaren hos dem är att de utåt sett inte alls verkar fungerande utan far omkring stressade och med tunnelseende. En del av dem har jag kännt innan de började med höga doser amfetamin så jag vet hur lugna eller samlade de.kan vara omedicinerade. "Jag blir så lugn på medicinen" har man hört.ofta men sen påminner de lite om ett stressat rådjur som flyr för sitt liv.
Citera
2026-03-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Gränsen på 70mg verkar vara satt eftersom studier pekar på begränsad effektivitet vid högre doser delvis pga av biverkningar. Nu kommer jag låta tråkig men har man adhd så får man, utöver medicinsk hjälp, se över mat och sömn vanor, se till att man får tillräckligt med fysiskt aktivitet och utveckla strategier för vardagen. Känner en del som MÅSTE ha jättehög dos dexamfetamin för att vara "fungerande" men den gemensama nämnaren hos dem är att de utåt sett inte alls verkar fungerande utan far omkring stressade och med tunnelseende. En del av dem har jag kännt innan de började med höga doser amfetamin så jag vet hur lugna eller samlade de.kan vara omedicinerade. "Jag blir så lugn på medicinen" har man hört.ofta men sen påminner de lite om ett stressat rådjur som flyr för sitt liv.
Absolut, men problemet ligger inte i att effekten på 70mg per dos är för låg(för min del), utan att tiden som en dos ger klinisk effekt är för kortvarig. Att ta 70mg kl 07.00, börja jobbet 08.00, och vara fungerande i 4-5 timmar fram tills kl. 13.00 är inte hållbart.

Enligt Elvanses produktresumé så rensar en patient inom spannet 18-45 år ca 1 L/hr/kg blodplasma från det aktiva ämnet. Det innebär att en person på 60 kg kommer att ha effekt av samma mängd Elvanse olika länge jämfört med en person på 120kg, både under klyvningen, men även efter.

Man ser även att studie 1 pågick i 4 veckor och Studie 2 i 10 veckor, där man testar , vilket innebär att en tolerans knappt hunnit byggas upp.

Så, "att studier pekar på begränsad effektivitet vid högre doser" är missvisande, då vad som är "högre doser" varierar kraftigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Jag vet att Takeda (företaget som tillhandahåller Elvanse i Sverige) har som satt som högsta dos 100 mg/dag.
Ingen information som jag tror är officiell men detta har sagts av ledningen hos Takeda.

Enligt samma produktresumé som ovan så visades det att missbrukspotentialen är låg för doser på upp till 100 mg Elvanse.
Kan det vara det du tänker på?

Det lustiga var att efter det en gjordes en enorm ökning upp till 150mg, där man tillslut såg att det fanns en högre potential för missbruk, men inga tester med doser där emellan.
Senast redigerad av whyidentify 2026-03-28 kl. 20:30.
Citera
2026-03-28, 21:11
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit

Man provar ju ut medicinen för att se vilken som fungerar för en. Det är faktiskt individuellt . Vissa får ingen terapeutisk effekt alls av 60mg , och behöver över 70mg. Andra fungerar det med mindre.

Jag hade en läkare som skrev ut 100 mg till mig. Men jag upplever ingen större skillnad mellan det och 80mg. Så jag gick ner. 80 funkar. 60 skulle inte det.

Jag upplever att risken för missbruk av elvanse är låg även vid högre doser . I början när jag nyss fått medicin så försökte jag överdosera den för rusämdamål. Hade missbrukat tjack tidigare.
Upplever att elvanse inte ger någon belöning av att överdosera. Och man kan inte "kicka gång" effekten genom att ta en ny dagsdos efter 10 timmar.

Så jag gissar att det är menlöst med.att skopa ut doser på 120 mg till patienter. Gissar det börjar plana ut över 100. Men det känns dumt att låsa sig vid just 70 om det inte bygger på.studiun att för vuxna så ökar missbruksrisk eller skaderisk just vid 70. Såvitt jag vet finns ingen sån indikation.
Senast redigerad av st33r 2026-03-28 kl. 21:21.
Citera
2026-03-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyidentify
Absolut, men problemet ligger inte i att effekten på 70mg per dos är för låg(för min del), utan att tiden som en dos ger klinisk effekt är för kortvarig. Att ta 70mg kl 07.00, börja jobbet 08.00, och vara fungerande i 4-5 timmar fram tills kl. 13.00 är inte hållbart.

Enligt Elvanses produktresumé så rensar en patient inom spannet 18-45 år ca 1 L/hr/kg blodplasma från det aktiva ämnet. Det innebär att en person på 60 kg kommer att ha effekt av samma mängd Elvanse olika länge jämfört med en person på 120kg, både under klyvningen, men även efter.

Man ser även att studie 1 pågick i 4 veckor och Studie 2 i 10 veckor, där man testar , vilket innebär att en tolerans knappt hunnit byggas upp.

Så, "att studier pekar på begränsad effektivitet vid högre doser" är missvisande, då vad som är "högre doser" varierar kraftigt.

Enligt samma produktresumé som ovan så visades det att missbrukspotentialen är låg för doser på upp till 100 mg Elvanse.
Kan det vara det du tänker på?

Det lustiga var att efter det en gjordes en enorm ökning upp till 150mg, där man tillslut såg att det fanns en högre potential för missbruk, men inga tester med doser där emellan.
Jag menar att 70mg verkar ha satts som gräns eftersom risken för biverkningar och missbruk mm gör att effektiviteten anses vara "begränsad" I brist på bättre ordval. "Less is more" som en överläkare sa till mig när vi diskuterade dosökning. Han visade även diagram från studier. I mitt fall får jag nog vara beredd att hålla med, har 90mg föreskrivet men tar bara 50mg. Det hjälper mig att starta igång med saker och har hjälpt/hjälper att skapa och bibehålla sunda rutiner som träning och motion. Kvällarna efter jobbet ligger jag mest och slappar eftersom jag är trött men får planera för jobbveckan genom att fixa matlådor under helgen och se till att kläderna är tvättade. En långpromenad när hjärnan börjar bli trött upplever jag "kickar" igång lite av elvansens effekt och att tillåta mig zona ut när jag märker att fokuset varit för intensivt för länge gör skillnad. C max nås väl runt 3.5 - 4.5h? Sen har dexamf en halveringstid på 9h. Under klyvningen upplever jag en mentalt stimulerande effekt och även ökad "energi" framförallt perioder då jag inte motionerat något nämnvärt. Ibland känns det som om dagsdosen inte funkar överhuvudtaget men sen får jag i mig en rejäl proteinrik lunch och då hoppar effekten igång. Har medicinerat med elvanse i 2.5 år, den första tiden(8-12 månader) kändes det som att jag funnit den heliga gralen och jag saknade motivationsboosten och de välsmorda exekutiva funktionerna. Nu har jag på eget bevåg sänkt dosen eftersom den högre dosen bidrog till en krypande toleransökning. Vilka upplevda besvär är det som du önskar få bukt med?
Citera
2026-03-29, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Varför antar du det och varför säger du inte bara rätt ut att du är trött på metylfenidat nu? Du har ju redan provat en massa varianter. Ska inte krävas mycket mer. Fick elvanse efter några veckor bara när jag provade medicin själv.

Prova att byta läkare om läkaren skojar med dig.

Läkare och läkare, det är alla ”sköterskor” på drop-in som säger samma sak. Själva läkaren har jag inte haft kontakt med sedan diagnos i princip. Men sköterskorna trattar ju ner regionens/läkarens order.

Redan vid deras informations-presentation vid diagnos ”skrämdes” läkaren med att Elvanse är för dyrt för att skrivas ut i regionen pga ”missbruk under längre tid där folk medvetet valt Elvanse före andra billigare alternativ”

Ja, kanske för att det är statistiskt bäst?

Fattar inte riktigt ärligt talat för högkostnadsskyddet betalas väl statligt? Inte via regionen eller kliniken.
Senast redigerad av Frihetsyttrande 2026-03-29 kl. 12:15.
Citera
2026-03-29, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsyttrande
Läkare och läkare, det är alla ”sköterskor” på drop-in som säger samma sak. Själva läkaren har jag inte haft kontakt med sedan diagnos i princip. Men sköterskorna trattar ju ner regionens/läkarens order.

Redan vid deras informations-presentation vid diagnos ”skrämdes” läkaren med att Elvanse är för dyrt för att skrivas ut i regionen pga ”missbruk under längre tid där folk medvetet valt Elvanse före andra billigare alternativ”

Ja, kanske för att det är statistiskt bäst?

Fattar inte riktigt ärligt talat för högkostnadsskyddet betalas väl statligt? Inte via regionen eller kliniken.
Låter helt sjukt att en läkare påstår att det är missbruk att välja Elvanse före metylfenidat.
Varför skulle man självmant välja ett läkemedel man mår sämre av?
Det säger en hel del om hur man inom psykiatrin ser på sina små osolidariska patienter som varken besitter självkontroll eller hyffs

Enligt TLVs återbäringsprognos så betalas kostnaden för läkemedel inom högkostnadsskyddet genom en årlig klumpsumma i förskott till regionerna av staten, vilken är baserad på en prognos på vad kostnaderna bör bli i regionen.

Citat:
I överenskommelsen fastställer staten och SKR hur stor andel av de prognostiserade
återbäringarna som ska tillfalla respektive part. Statens andel dras därefter av från
Socialstyrelsens kostnadsprognos och det kvarvarande beloppet utgör
nettostatsbidraget, som betalas ut till regionerna. Detta belopp är därmed bestämt i
förväg och all återbäring regionerna upparbetar får de behålla under
statsbidragsåret.

Om jag förstått det rätt; för att motivera regionerna till att trycka ner kostnaderna till absoluta minimum, så kan dom även få behålla mellanskillnaden som blir över. Om mellanskillnaden diffar upp till 3% så får dom behålla 100% av det. All diff över 3% behåller dom 50% av.
Kan bli saftiga pengar för en region, t.ex. om man stryper patienters Elvanse med hälften
Senast redigerad av whyidentify 2026-03-29 kl. 20:13.
Citera
2026-03-29, 21:08
Medlem
st33rs avatar
Det står i en annan tråd nåt om att elvanse finns i "generisk" variant av nåt annat företag nu. Stämmer det? Jag har inte hört något om detta eller erbjudits nåt annat än elvanse.

Är inte den generiska varianten billigare för landstinget isåfall?
Citera
2026-03-29, 22:43
Medlem
Citat:
Det står i en annan tråd nåt om att elvanse finns i "generisk" variant av nåt annat företag nu. Stämmer det? Jag har inte hört något om detta eller erbjudits nåt annat än elvanse.

Länka gärna inlägget. Hittar inget på fass.
Citera
2026-03-30, 09:43
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Länka gärna inlägget. Hittar inget på fass.
(FB) Ni som provat Elvanse och generisk variant

Såvitt jag vet enligt de på apoteket finns ingen generisk lisfexamfetamin
Citera
2026-03-30, 09:49
Medlem
Citat:
(FB) Ni som provat Elvanse och generisk variant

Såvitt jag vet enligt de på apoteket finns ingen generisk lisfexamfetamin

Kanske finns i något grannland.
Citera
2026-03-30, 15:01
Medlem
Citat:

Det finns alternativ från andra tillverkare listade som läkemedel som är utbytbara med Elvanse på FASS:
Adixemin, STADA Nordic
Balidax, Teva
Dexhility, Sandoz AS
Lisdexamfetamine Orion, Orion Corporation

Men då Takeda har patent fram tills 2028, så får dom andra inte säljas.
Senast redigerad av whyidentify 2026-03-30 kl. 15:11.
Citera
2026-03-30, 16:43
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Kanske finns i något grannland.
Eller har de köpt medicinen på dark web
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto