Citat:
Ursprungligen postat av
SingleUnit
Gränsen på 70mg verkar vara satt eftersom studier pekar på begränsad effektivitet vid högre doser delvis pga av biverkningar. Nu kommer jag låta tråkig men har man adhd så får man, utöver medicinsk hjälp, se över mat och sömn vanor, se till att man får tillräckligt med fysiskt aktivitet och utveckla strategier för vardagen. Känner en del som MÅSTE ha jättehög dos dexamfetamin för att vara "fungerande" men den gemensama nämnaren hos dem är att de utåt sett inte alls verkar fungerande utan far omkring stressade och med tunnelseende. En del av dem har jag kännt innan de började med höga doser amfetamin så jag vet hur lugna eller samlade de.kan vara omedicinerade. "Jag blir så lugn på medicinen" har man hört.ofta men sen påminner de lite om ett stressat rådjur som flyr för sitt liv.
Absolut, men problemet ligger inte i att effekten på 70mg per dos är för låg(för min del), utan att tiden som en dos ger klinisk effekt är för kortvarig. Att ta 70mg kl 07.00, börja jobbet 08.00, och vara fungerande i 4-5 timmar fram tills kl. 13.00 är inte hållbart.
Enligt
Elvanses produktresumé så rensar en patient inom spannet 18-45 år ca 1 L/hr/kg blodplasma från det aktiva ämnet. Det innebär att en person på 60 kg kommer att ha effekt av samma mängd Elvanse olika länge jämfört med en person på 120kg, både under klyvningen, men även efter.
Man ser även att studie 1 pågick i 4 veckor och Studie 2 i 10 veckor, där man testar , vilket innebär att en tolerans knappt hunnit byggas upp.
Så, "att studier pekar på begränsad effektivitet vid högre doser" är missvisande, då vad som är "högre doser" varierar kraftigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rvrvrp
Jag vet att Takeda (företaget som tillhandahåller Elvanse i Sverige) har som satt som högsta dos 100 mg/dag.
Ingen information som jag tror är officiell men detta har sagts av ledningen hos Takeda.
Enligt samma produktresumé som ovan så visades det att missbrukspotentialen är låg för doser på upp till 100 mg Elvanse.
Kan det vara det du tänker på?
Det lustiga var att efter det en gjordes en enorm ökning upp till 150mg, där man tillslut såg att det fanns en högre potential för missbruk, men inga tester med doser där emellan.