2026-04-01, 20:15
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Tina är säkert ett vilddjur i bingen 😛😛
Som en gräsand då eller? Hon låter som en gräsand när hon pratar.
Citera
2026-04-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisebergskanin
Jag tycker det är så orättvist att de skickas ut för att hitta råvaror på egen hand. Det ska väl handla om matlagning och inte om att orientera sig i en ny stad. Totalt meningslöst
Att kunna hitta råvaror till det man ska laga, tillhör väl absolut något en amatörkock bör klara av. Även om man är i en ny stad.
Citera
2026-04-01, 20:19
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Jag tror att Matilda vinner, TV4 vill ha lite fint att titta på sen när det blir nyhetsmorgon....
Citera
2026-04-01, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att kunna hitta råvaror till det man ska laga, tillhör väl absolut något en amatörkock bör klara av. Även om man är i en ny stad.

Men nu gällde det faktiskt att fixa detta på 90 minuter, inklusive att färdigtälla rätten, och det ät svårt även om man bor nära en livsmedelsbutik.
Här måste dom alltså åka kommunalt eller taxi till söder eller city för i gamla stan finns bara två ynka näröppetbutiker.
Citera
2026-04-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leroy43
Men nu gällde det faktiskt att fixa detta på 90 minuter, inklusive att färdigtälla rätten, och det ät svårt även om man bor nära en livsmedelsbutik.
Här måste dom alltså åka kommunalt eller taxi till söder eller city för i gamla stan finns bara två ynka näröppetbutiker.
Det kanske är ett omöjligt uppdrag för dig, men uppenbart klarade samtliga deltagare av det hela.
Citera
2026-04-01, 20:59
Medlem
Citat:
Det kanske är ett omöjligt uppdrag för dig, men uppenbart klarade samtliga deltagare av det hela.

Tror jag inte dom gjorde eftersom det inte går tidsmässigt utan det var så klart fejkat från produktionen.Förstår du verkligen inte det?

Men jag skall ge dig ett exempel. Det finns inga taxin vid Stortorget utan man måste ta ta sig springandes eller gående till Munkbron eller Slottsbacken. Om vi utgår från att det står en taxi och väntar så tar det minst 15 minuter innan dom sitter i den och kommer iväg. Närmaste livsmedelsbutik ligger på Hornsgatan och det tar 15 minuter snällt räknat att komma dit. Sedan in i butiken, leta rätt på varorna och betala, minst 20 minuter. Därefter tillbaks till Stortorget, 30 minuter till, vad är vi uppe i? Jo 1 timme och 20 minuter, alltså 80 minuter, resten får du räkna ut själv.
Citera
2026-04-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leroy43
Tror jag inte dom gjorde eftersom det inte går tidsmässigt utan det var så klart fejkat från produktionen.Förstår du verkligen inte det?

Men jag skall ge dig ett exempel. Det finns inga taxin vid Stortorget utan man måste ta ta sig springandes eller gående till Munkbron eller Slottsbacken. Om vi utgår från att det står en taxi och väntar så tar det minst 15 minuter innan dom sitter i den och kommer iväg. Närmaste livsmedelsbutik ligger på Hornsgatan och det tar 15 minuter snällt räknat att komma dit. Sedan in i butiken, leta rätt på varorna och betala, minst 20 minuter. Därefter tillbaks till Stortorget, 30 minuter till, vad är vi uppe i? Jo 1 timme och 20 minuter, alltså 80 minuter, resten får du räkna ut själv.
Nu handlar det inte om ett faktaprogram, men varför skulle de bluffa om en sådan sak istället för att lägga till en halvtimme eller mer?

I vilket fall, enligt Google maps tar det tre minuter (210 meter) att promenera från Stortorget till Slottsbacken. En taxi kan man ringa på vägen dit.

Hur som, det du inte gillade var att de skulle handla mat i en främmande stad, och det var även det som jag kommenterade.

Edit: Nu är inte jag bra på Stockholm, så det får bli Google maps. Närmaste "större" taxiplats finns vid Kornhamnstorg, 4 minuters promenad från startplatsen.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-01 kl. 21:16.
Citera
2026-04-02, 00:47
Medlem
Lite kul att en deltagare heter Bea i en matlagningstävling.
Citera
2026-04-02, 01:20
Medlem
Vad gjorde att det skummade som det gjorde när Hugo och Jan friterade potatis?

Har friterat en del i mina dagar, mestadels i vanlig kastrull liksom dom, men har aldrig sett ett sådant skum.
Citera
2026-04-02, 01:24
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Vad gjorde att det skummade som det gjorde när Hugo och Jan friterade potatis?

Har friterat en del i mina dagar, mestadels i vanlig kastrull liksom dom, men har aldrig sett ett sådant skum.
Dom kanske hade råkat få diskmedel i kastrullen.
Citera
2026-04-02, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Dom kanske hade råkat få diskmedel i kastrullen.
Var skulle de fått det ifrån? Tänker mig att utensilierna de får är diskade i maskin, antagligen i en professionell sådan, och de har inget medel som skummar så där.
Citera
2026-04-02, 09:05
Medlem
18-åriga killen serverar en rå fågel med inälvorna kvar men lyckas ändå inte vara sämst.

Nån som vet om gubben är från Göteborg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in