Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Det är så intressant att se dina totalt huvudlösa slutsatser om hur saker fungerar i verkligheten och ditt sätt att belägga mig och andra med åsikter vi inte.
Problemet med dig är att du inte problematiserar utifrån verkliga förhållanden, utan du utgår helt enkelt efter att soclaltjänsten gjort allt rätt, hållit sig till den absoluta sanningen, inte skruvat på något dokumentation i materialet de lämnat till domstolen.
Men vad har det med verkligheten att göra? För om det du snackar om skulle stämt hade Lilla Hjärtat levt idag. Det gör hon inte och det beror på att socialtjänsten inte tillämpade den lagstiftning som finns på rätt sätt. Hur mycket lagar och intentioner i lagstiftningen det än finns, är det inte en garanti för att varje LVU är korrekt. Många LVU kan vara korrekta, men de kan lika gärna vara felaktiga så dåliga som socialtjänsten är på att förstå och tolka lagstiftning. Vi har att göra fritidspolitiker och socionomer om jobbar med detta. Ej barnrättsjurister.
Ska det vara så svårt att få in i din trånga skalle att detta system är som upplagt för att det blir fel och risken är stor att för många barn placeras, som inte ens behöver placeras från första början och där det tvärtom egentligen är en totalt olaglig placering egentligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Jag vet ungefär vad krävs för att ett LVU ska beviljas. Om det finns en brist i ens föräldraförmåga och man konsekvent vägrar att ta emot hjälp och denna brist dessutom är så allvarlig så att barnets hälsa och utveckling riskerar att skadas så hade mina barn precis som dina behövt den hjälpen. Faktiskt.
Ja men det här handlar som du förstår om BEDÖMNINGAR. Och BEDÖMNINGAR kan skilja sig åt från tjänsteman till tjänsteman. Du vet heller inget om föräldrarnas situation och om de verkligen sagt nej till all hjälp. Det är vad soc påstår, men frågar du föräldrarna kan det handla om helt andra saker och att de i många fall inte fått rätt hjälp, trots att de vädjat om det. Du pratar statiskt utifrån vad lagen säger utan att förstå att lagen inte är bättre än den sämsta tjänstemannen (oftast kvinnan) som tolkar den. Lägg till att man tänker säkerhet går först, så är det alltid närmast till att placera barnet. Och när det görs fel så skadas barnet. Ska det vara så svårt att begripa riskerna med detta?
Du pratar utifrån att soc är ärliga och soc alltid har rätt och gjort korrekt bedömningar., Jag menar att det är fria fantasier utifrån hur verkligheten ser ut. Och det är inte bara jag som har denna kritik, utan den delas av många experter, advokater och barnrättsjurister mm.
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Jag förstår också att du helt saknar insikt i hur totalt värdelösa ganska många vuxna är som föräldrar. De kan dessutom på ytan verka helt fungerande. Jag tycker våra barn är värda mer än så, du får givetvis tycka annorlunda.
JO men du ska veta att socialtjänsten är sannolikt den sämsta föräldern av alla med tanke på vad forskningen visar vad som händer med de placerade barnen. Och vem är en 23-årig socionom att vara domare här som precis gick ut södertörns högskola, utan egna barn och livserfarenhet.
Nej du. Det här är och förblir en sjuk lekstuga för regelrätta amatörer och de leker med barns liv och hälsa. Helt obegripligt att det finns personer som stöttar detta haveri, bara för att det finns en viss lagstiftning som säger en sak.