2026-03-24, 23:00
Medlem
Spot on. Fler bilder som mamman lagt upp:

https://www.instagram.com/p/Cz-i55TIe1Y/?img_index=6
(Bild 7)

Https://www.instagram.com/p/Cef0VdDIyAB/?img_index=1&igsh=ZWE2azlwamZiaXRx
(Bild 2)

Citat:
Ursprungligen postat av Angelofsnow
På mammans Instagram finns ju bilder på barnen i bikini/trosor med magen och stomin synlig. Jag vet inte varför det skulle vara värre att dela ett namn? Jag tycker mammans agerande är anmärkningsvärt. Vem lägger ut bilder med halvnakna barn i dessa dagar?! Bra om mamman kan ta bort eller maska dessa bilder.
Citera
2026-03-24, 23:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adaktularsson
Om du vill ha det korrigerat så var det hyfsat nödvändigt att kopiera.
Jag har bett att inlägget ska raderas. När inlägget ändå är på tal så kan det vara värt att påminna om orsaken till det ursprungliga inlägget (där jag missade namnet på ett ställe). Det här är citat från domen gällande problemen i skolan (namn ändrat av mig):
I sammanhanget noterar förvaltningsrätten att [Elsa] har en hög skolfrånvaro och bedömer att det saknas en tydlig förklaring till denna. Förvaltningsrätten noterar vidare att [Elsas] pedagog uppgett att [Elsa] kommer till skolan vid en senare tidpunkt än tidigare sedan familjen flyttat och att [Elsa] ställer mycket höga krav på sig själv.
Det spekulerades vilt i tråden om orsakerna men dessa framgår alltså inte och domstolen lyfter inte ett finger för att utreda varför.

Det här visar bara ytterligare att både socialtjänstens och domstolens utredningar är undermåliga eftersom något så grundläggande som skolfrånvaron inte utretts.
Citera
2026-03-25, 16:59
Medlem
Därför man tar sitt barn och GTFO Svenneland så fort man får reda på att en anmälan gjorts mot dig! Jag och min fru gjorde det dagen efter det hände oss och kuklandet kan dra åt helvete

Naiva svenskar tror att utredningar ska bevisa deras oskuld men tro mig litar ni på myndigheter så tycker jag synd om er
Senast redigerad av sibbann 2026-03-25 kl. 17:01.
Citera
2026-03-25, 17:19
Medlem
Vad har staten med andras barn att göra?
Citera
2026-03-25, 19:23
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Vad har staten med andras barn att göra?
För att barn kan inte skydda sig själva mot våld, försummelse, övergrepp eller andra skadliga uppväxtförhållanden. Barns rättigheter väger tyngre än vuxnas rätt att göra som de vill.
Citera
2026-03-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
För att barn kan inte skydda sig själva mot våld, försummelse, övergrepp eller andra skadliga uppväxtförhållanden. Barns rättigheter väger tyngre än vuxnas rätt att göra som de vill.

Skitsnack. Föräldrarna äger sina barn o allt det du nämner kan kvitta totalt ifall man jämför med barnets förnedring inför staten.
Citera
2026-03-25, 19:44
Medlem
Citat:

Du bör komma ihåg att vi är germaner härinne, och vi låter modern och den lilla att vara ifred. Vi män gräver ned oss i trädgården hellre än att lägga oss i.
Citera
Igår, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Du bör komma ihåg att vi är germaner härinne, och vi låter modern och den lilla att vara ifred. Vi män gräver ned oss i trädgården hellre än att lägga oss i.
Tell me att dina barn inte har en bra/trygg anknytning till dig without telling me att dina barn inte har en bra/trygg anknytning till dig....
Citera
Igår, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
Har du möjlighet att ladda upp denna dom? Jag har bara sett de tre domarna från förvaltningsrätten i Karlstad.

Edit: Tack för citaten. Intressant att se att rätten resonerar på liknande vis som många av oss andra i tråden. Det är också intressant att vi får bekräftat vissa saker som vi behövt anta (som att de var assistenter på grund av droppet).

Självklart resonerar rätten på liknande vis som en del av er i tråden, ni har ju exakt samma information; socialtjänstens utredning. Sedan är det föga troligt att två föräldrar till en knappt 7åring är assistenter, utan försäkringskassan utgår alltid från sk. "föräldraansvar"; dvs. det är föräldrarnas ansvar att ge barnet vård.

Det finns inte någon tillförlitlig källa på hur barnet har mått efter att barnet bryskt har fråntagits sin näringskälla i fosterhemmet. Det som rätten går efter är fosterhemmets utsaga.
Citera
Idag, 08:09
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Självklart resonerar rätten på liknande vis som en del av er i tråden, ni har ju exakt samma information; socialtjänstens utredning. Sedan är det föga troligt att två föräldrar till en knappt 7åring är assistenter, utan försäkringskassan utgår alltid från sk. "föräldraansvar"; dvs. det är föräldrarnas ansvar att ge barnet vård.

Det finns inte någon tillförlitlig källa på hur barnet har mått efter att barnet bryskt har fråntagits sin näringskälla i fosterhemmet. Det som rätten går efter är fosterhemmets utsaga.

Socialtjänsten har ju mandat att hämta in väldigt mycket information. Ex: Samtal/intervjuer med barn, vårdnadshavare, närstående etc. Närvaro/frånvaro. Betyg och utveckling. Samtal med pedagoger, skolkurator, skolsköterska. Journaler. Läkarintyg. BUP-kontakter. Föräldrars ev psykologkontakter. Polis. Försäkringskassan. Rättprocesser/Domar. Sociala medier... osv, osv.

Om vi nu utgår från principen att socialtjänsten vill göra rätt och att dom inte godtyckligen kidnappar barn och får provision på det... så har dom tillgång till det dom behöver för att kunna göra en utredning. Att rätten skulle göra om hela utredningen igen är varken ekonomiskt eller praktiskt försvarbar. Däremot är det rimligt att rätten granskar och prövar underlaget kritiskt (vilket jag tror inte alltid sker... men i detta fallet som är så pass komplext och medialt bevakat tror jag ex Kammarrätten haft ett kritiskt öga).
Citera
Idag, 10:05
Medlem
Citat:
Socialtjänsten har ju mandat att hämta in väldigt mycket information. Ex: Samtal/intervjuer med barn, vårdnadshavare, närstående etc. Närvaro/frånvaro. Betyg och utveckling. Samtal med pedagoger, skolkurator, skolsköterska. Journaler. Läkarintyg. BUP-kontakter. Föräldrars ev psykologkontakter. Polis. Försäkringskassan. Rättprocesser/Domar. Sociala medier... osv, osv.

Jaha?

Citat:
Om vi nu utgår från principen att socialtjänsten vill göra rätt och att dom inte godtyckligen kidnappar barn och får provision på det... så har dom tillgång till det dom behöver för att kunna göra en utredning. Att rätten skulle göra om hela utredningen igen är varken ekonomiskt eller praktiskt försvarbar. Däremot är det rimligt att rätten granskar och prövar underlaget kritiskt (vilket jag tror inte alltid sker... men i detta fallet som är så pass komplext och medialt bevakat tror jag ex Kammarrätten haft ett kritiskt öga).

Socialtjänsten är ingen egen fysisk person så de kan inte vilja göra rätt. Uppenbart är det så att de godtyckligt omhändertar barn enligt LVU. Kammarrätten kan inte granska utredningen, då de inte har kompetensen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in