2026-04-01, 16:58
Medlem
Har en intressant fråga till forumet här, tror ni Viktor Gyökeres slår in sig själv i topp 10 flest mål i landslagets historia?

Tomas Brolin och Agne Simonsson ligger båda på 27 mål på en delad niondeplats, Viktor Gyökeres ligger hittills på 19 mål och har fortfarande många år på sig att skrapa ihop mål, skulle säga att även topp 5 runt Henrik Larssons nivå (37 mål) känns möjligt om han fortsätter på inslagen väg kommande säg 6-8 åren.

Lite mer onödigt vetande är att Emil Forsberg är på plats fjorton tillsammans med Anders Svensson på 21 mål vardera
Citera
2026-04-01, 17:50
Medlem
Generalanderssons avatar
Hur långt kan Blågult egentligen gå i sommarens VM-slutspel? Kan det bli en repris av VM i 94, eller t.o.m guld?
Citera
2026-04-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Hur långt kan Blågult egentligen gå i sommarens VM-slutspel? Kan det bli en repris av VM i 94, eller t.o.m guld?
Långt är väl relativt. Med så många lag och matcher (och med en så förmånlig grupp) så kan vi nog gå ganska långt. Medaljchanser är däremot mycket små. Vi behöver Isak, Gyöken och Kulusevski i absolut formtopp - och chanserna för det är extremt små.
Citera
2026-04-01, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Som jag skrev igår blir laget Sverige bättre utan Isak och Kulusevski. Inte för att de är dåliga utan för att hela balansen blir bättre. Isak och Kulusevski är lite mer av ”lata” spelare som blixtrar till men ändå tillräckligt bra för att Sverige hamnar högre upp i banan. Och de stora bristerna i försvarsspelet avslöjas pga att pressen blir sämre och ytorna bakåt blir större. Fast som inhoppare kanske de kan göra nytta i någon match.
Med gårdagens balans kan Sverige spela som Sverige måste göra. Med Isak och Kulusevski tillbaka i startelvan blir det ”offensiv gladfotboll” igen och det har inte fungerat och kommer nog aldrig fungera.
Kulusevski är bland dom springer mest, så lat är han absolut inte. Tycker inte det är något fel på Isaks arbetsmoral heller även om han inte är (eller ska vara) någon Gyökeres
Citera
2026-04-01, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Har nog aldrig under mina 70 år som fotbollsåskådare sett en match där det totalt utspelade laget ändå lyckas vinna. Man gör mål på de endast 3 chanserna man får. Visst, man valde en taktik som passade de egna resurserna och fick 100% utdelning. En styrka i sig. Men har verkligen det här laget i VM att göra? Man kommer inte att ha en sådan här tur fler ggr under de närmaste åren.
Du såg inte Sverige Spanien 2021? Playoff 2018 mot Italien?

Vi var betydligt mer med i gårdagens match än i dessa två
Citera
2026-04-01, 19:18
Medlem
ZlatanManias avatar
Kikar igenom häjdpunkter och massa artiklar från många olika källor och nåt gemensamt är att ALLA innehåller gnälliga polacker som envisas med att det var en urusel domarinsats som gjorde att Sverige gick vidare.

Ärligt så vad syftar dom på? Frisparken Elanga fick som ledde fram till vårt 2-1 mål var rätt billig men i övrigt finns det inte mycket å anmärka på? Eller?

Är det polacker som gråter i affekt eller finns det nån sanning i det?
Citera
2026-04-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Kommer Dejan och Isak vara 100 till VM?

Ge mig eran startelva!

Fan va gött med VM!
Både Isak och Dejan är med.

Jag tror och hoppas att vi fortsätter med 352/532.
För mig är dom flesta redan givna, med frågetecken på högerbacken samt en av mittbackspositionerna.

Högerbacken borde vara Holms men hans ständiga skador tycker jag bidragit till att han aldrig riktigt kommit igång i landslaget. Jag är inte emot Johansson, men han får gärna växa in lite mer i landslagsdressen innan jag ser honom som helt given i elvan.

Platsen bredvid Hien och Lindelöf står mellan Lagerbielken eller Starfelt.

Centralt hade jag gladeligen sett Bergvall och Ayari ihop, men tror det blir för framåtlutat. Karlström behövs tills han visar motsatsen, eller att Ayari och Bergvall visar sig vara för bra tillsammans. Vi ska inte glömma bort Larsson heller, även om jag tycker att han ligger efter dessa i rangordningen.

Så för mig blir det:

Mvh Nordfeldt

Mb: Lagerbielken/Starfelt
Mb: Hien
Mb: Lindelöf

Hwb: Holm?
Vwb: Gudmundsson

Cm: Karlström
Cm: Ayari/Bergvall

10: Kulusevski

Af: Gyökeres
Af: Isak

Det viktigaste är att bygga vidare på gruppen som burit landslaget i playoffet, och att elvan i mångt och mycket speglar detta. Det finns ingen anledning att krångla till saker för mycket med en annan formation eller kasta in någon helt ny in i mixen så här tätt inpå ett VM. Bygg på det vi gjort under våren och rid på den gruppdynamiken. Addera Isak och Kulu så kommer det här blir kanon
Citera
2026-04-01, 19:58
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Extra kul att Nordfeldt presterar när forumets största mongon satt och grät floder över att han fick platsen som tredjemålvakt under JDT.
JWZ går före idag och gjorde det även då.
Citera
2026-04-01, 20:12
Medlem
G-spottornados avatar
Jag tycker vi ska bygga vidare på Daniel Svensson som högerback med Holm som backup/rotation. Visst var han något blek nu senast - och fick samtidigt den jobbigaste kanten -, men det är ganska stor omställning att byta kant. Det mesta sitter väl egentligen, ffa taktiska men även fysiska, men jag tror det jobbigaste är att följa/täcka samt att skanna planen. Plötsligt ska hela kroppen vridas åt andra hållet, samtidigt som han springer. Ljumskar, nacke osv används på ett ovant sätt. Gissar att Daniel Svensson har en djävulsk träningsvärk idag.

Hur som helst, ge honom lite tid där och vi har plötsligt en bra uppsättning ytterbackar. Svensson är också väldigt bra offensivt, så det kanske blir mer målfarligt på högerkanten om han får vika in med bollen Robben-style.

Med alla friska och i form hade jag gärna sett denna uppställning:

Johansson/Törnqvist - Lindelöf, Hien, Starfelt/Lagerbielke - Svensson, Bergvall, Karlström, Ayari, Gudmundsson - Kulusevski - Gyökeres

Man vill så klart trycka in Larsson, Nygren och Isak i elvan, men det skulle förstöra balansen för mycket tror jag. Bättre att ha supersubs av hög klass och ett fungerande lag som spelar enkelt, försvarar kompakt och kontrar självsäkert.
Citera
2026-04-01, 20:15
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Långt är väl relativt. Med så många lag och matcher (och med en så förmånlig grupp) så kan vi nog gå ganska långt. Medaljchanser är däremot mycket små. Vi behöver Isak, Gyöken och Kulusevski i absolut formtopp - och chanserna för det är extremt små.
Visst, men jag tror faktiskt att detta landslaget kan överraska - och att vi har potential till att gå riktigt, riktigt långt i VM om allt klaffar. Medalj eller guld är långsökt, men inget är omöjligt.
Citera
2026-04-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-spottornado
Jag tycker vi ska bygga vidare på Daniel Svensson som högerback med Holm som backup/rotation. Visst var han något blek nu senast - och fick samtidigt den jobbigaste kanten -, men det är ganska stor omställning att byta kant. Det mesta sitter väl egentligen, ffa taktiska men även fysiska, men jag tror det jobbigaste är att följa/täcka samt att skanna planen. Plötsligt ska hela kroppen vridas åt andra hållet, samtidigt som han springer. Ljumskar, nacke osv används på ett ovant sätt. Gissar att Daniel Svensson har en djävulsk träningsvärk idag.

Hur som helst, ge honom lite tid där och vi har plötsligt en bra uppsättning ytterbackar. Svensson är också väldigt bra offensivt, så det kanske blir mer målfarligt på högerkanten om han får vika in med bollen Robben-style.

Med alla friska och i form hade jag gärna sett denna uppställning:

Johansson/Törnqvist - Lindelöf, Hien, Starfelt/Lagerbielke - Svensson, Bergvall, Karlström, Ayari, Gudmundsson - Kulusevski - Gyökeres

Man vill så klart trycka in Larsson, Nygren och Isak i elvan, men det skulle förstöra balansen för mycket tror jag. Bättre att ha supersubs av hög klass och ett fungerande lag som spelar enkelt, försvarar kompakt och kontrar självsäkert.
Personligen hade jag inte velat se en ensam forward i en sån formation. Väldigt baktung och ganska obalanserad vad gäller roller. Gyökeres blir isolerad och enkel att hantera. Kulusevski Bergvall och Ayari vill alla ha boll och skapa chanser - men vi saknar spelare som löper på djupet.
Citera
2026-04-01, 20:27
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Personligen hade jag inte velat se en ensam forward i en sån formation. Väldigt baktung och ganska obalanserad vad gäller roller. Gyökeres blir isolerad och enkel att hantera. Kulusevski Bergvall och Ayari vill alla ha boll och skapa chanser - men vi saknar spelare som löper på djupet.

Bättre Ayari spelar för Tunisien istället. Vi har Gustav Lundgren från Onsala och det gick ju bättre, vi vann när tunisiern byttes ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in