2026-04-01, 06:28
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Viaplay har väl försökt binda upp så många som möjligt på sina abonnemang.

VM går i alla fall i SVT och TV4. Tyvärr har TV4 något fler matcher.
För de pessimistiska som tror Sverige inte tar sig vidare från gruppspel kan se en liten silverkant på tornadon i form av bara Nederländerna på reklamanalen®

Måndag 15 juni 04.00: Sverige–Tunisien – i Monterrey, Mexiko (sänds i SVT)

Lördag 20 juni 19.00: Nederländerna–Sverige – Houston, USA (TV4)

Fredag 26 juni 01.00: Japan–Sverige – Dallas, USA (SVT)
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-04-01 kl. 06:30.
Citera
2026-04-01, 07:49
Medlem
Har nog aldrig under mina 70 år som fotbollsåskådare sett en match där det totalt utspelade laget ändå lyckas vinna. Man gör mål på de endast 3 chanserna man får. Visst, man valde en taktik som passade de egna resurserna och fick 100% utdelning. En styrka i sig. Men har verkligen det här laget i VM att göra? Man kommer inte att ha en sådan här tur fler ggr under de närmaste åren.
Citera
2026-04-01, 08:12
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Har nog aldrig under mina 70 år som fotbollsåskådare sett en match där det totalt utspelade laget ändå lyckas vinna. Man gör mål på de endast 3 chanserna man får. Visst, man valde en taktik som passade de egna resurserna och fick 100% utdelning. En styrka i sig. Men har verkligen det här laget i VM att göra? Man kommer inte att ha en sådan här tur fler ggr under de närmaste åren.
Det tråkiga svaret är att de väl har i VM att
göra eftersom de kvalade sig dit. Och så länge de inte förlorar alla matcher i sin grupp, som 1990, är det godkänt.

Någon skrev i en tråd att det är enklare att spela VM än kvalet till VM.

Jag räknar med att Potter hittar en väg till följande resultat: vinst mot Tunisien, förlust mot Holland, oavgjort mot Japan. Om fyra poäng räcker för avancemang? Vi får se.
Citera
2026-04-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Det tråkiga svaret är att de väl har i VM att
göra eftersom de kvalade sig dit. Och så länge de inte förlorar alla matcher i sin grupp, som 1990, är det godkänt.

Någon skrev i en tråd att det är enklare att spela VM än kvalet till VM.

Jag räknar med att Potter hittar en väg till följande resultat: vinst mot Tunisien, förlust mot Holland, oavgjort mot Japan. Om fyra poäng räcker för avancemang? Vi får se.

Nja, dom klarade inte kvalet utan bjöds in "bakvägen" till play-off tack vare en vinst i Nations League C-division 2024. Sedan hade man en osannolik tur i båda playoffmatcherna. Men visst, Potter valde den enda framkomliga taktiken och lyckades göra fler mål än motståndarna. Det flytet har man förmodligen bara en gång.
Citera
2026-04-01, 08:33
Medlem
m4tt145s avatar
Kommer Dejan och Isak vara 100 till VM?

Ge mig eran startelva!

Fan va gött med VM!
Citera
2026-04-01, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Kommer Dejan och Isak vara 100 till VM?

Ge mig eran startelva!

Fan va gött med VM!

Som jag skrev igår blir laget Sverige bättre utan Isak och Kulusevski. Inte för att de är dåliga utan för att hela balansen blir bättre. Isak och Kulusevski är lite mer av ”lata” spelare som blixtrar till men ändå tillräckligt bra för att Sverige hamnar högre upp i banan. Och de stora bristerna i försvarsspelet avslöjas pga att pressen blir sämre och ytorna bakåt blir större. Fast som inhoppare kanske de kan göra nytta i någon match.
Med gårdagens balans kan Sverige spela som Sverige måste göra. Med Isak och Kulusevski tillbaka i startelvan blir det ”offensiv gladfotboll” igen och det har inte fungerat och kommer nog aldrig fungera.
Citera
2026-04-01, 10:06
Medlem
Må vi slippa att media ska dreva fram ett dream team beroende på klubbadress i stället för ett solitt uppbyggt lag. Kan vi dessutom slippa det moderna påfundet med passningsspel i eget straffområde vore det ännu bättre. Bortsett från att Lindelöf signalerar offside vid 2-2 målet i stället för att följa motståndarna tyckte jag mittbackarna skötte sig bra. Högerförsvaret svajade betänkligt däremot. Kan man förpassa Lindelöf dit? Bergvall borde ha spelat till sig en startplats.
Citera
2026-04-01, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321

Har du inte? Har sett det många gånger. Grekland lyckades tillochmed vinna em med parkera bussen taktik. Men jag förstår inte allt adla potter snack och att vi blir bättre utan isak och kulusevski (som att vi skulle ha spelat bra)? Bara för han hade tur i 2 matcher.
Citera
2026-04-01, 10:23
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Som jag skrev igår blir laget Sverige bättre utan Isak och Kulusevski. Inte för att de är dåliga utan för att hela balansen blir bättre. Isak och Kulusevski är lite mer av ”lata” spelare som blixtrar till men ändå tillräckligt bra för att Sverige hamnar högre upp i banan. Och de stora bristerna i försvarsspelet avslöjas pga att pressen blir sämre och ytorna bakåt blir större. Fast som inhoppare kanske de kan göra nytta i någon match.
Med gårdagens balans kan Sverige spela som Sverige måste göra. Med Isak och Kulusevski tillbaka i startelvan blir det ”offensiv gladfotboll” igen och det har inte fungerat och kommer nog aldrig fungera.

Fast är ju ungefär samma sak med Elanga och Nygren på de positionerna. Skillnad i position och defensivt ansvar är marginell.
Citera
2026-04-01, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Må vi slippa att media ska dreva fram ett dream team beroende på klubbadress i stället för ett solitt uppbyggt lag. Kan vi dessutom slippa det moderna påfundet med passningsspel i eget straffområde vore det ännu bättre. Bortsett från att Lindelöf signalerar offside vid 2-2 målet i stället för att följa motståndarna tyckte jag mittbackarna skötte sig bra. Högerförsvaret svajade betänkligt däremot. Kan man förpassa Lindelöf dit? Bergvall borde ha spelat till sig en startplats.

En klassisk Lindelöfare. Nu gjorde han fö en fullt godkänd insats i den här matchen. Inga onödiga raider offensivt och han hade god hjälp av två andra mittbackar. Kommer Hien tillbaka borde Lindelöf vara utanför startelvan.
Citera
2026-04-01, 10:25
Medlem
Kommer vi tvåa i gruppen i VM får vi förmodligen möta Brasilien. Bättre att ta sig vidare som trea i gruppen? Då får vi förmodligen möta Mexiko, Tjeckien eller Sydkorea.
Citera
2026-04-01, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Har du inte? Har sett det många gånger. Grekland lyckades tillochmed vinna em med parkera bussen taktik. Men jag förstår inte allt adla potter snack och att vi blir bättre utan isak och kulusevski (som att vi skulle ha spelat bra)? Bara för han hade tur i 2 matcher.

Håller med när det gäller Potter. Det han har gjort rent taktiskt hade alla svenska tränare från allsvenskan till div 5 gjort. Naturligtvis har en Kulusevski i form en given plats i laget. Men det är kanske inte optimalt att spela både Isak och Gyökeres.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in