2026-03-31, 23:24
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Bensinen ska nog upp i minst 40kr/l innan elbil blir ett alternativ

Problemet är att vid höga priser på fossilt så ökar även priset på el

Men sluta bara. Elektricitet kostar en bråkdel av vad bensin/diesel kostar. Helt irrelevant jämförelse.
Citera
2026-04-01, 00:26
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Blir svårt att övertyga de med en begränsad budget och/eller utan laddmöjligheter på hem/arbetsplats.
Citera
2026-04-01, 06:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Bara trams. Du lever i förnekelse och försöker lura dig själv. Elbilar är bevisat billigare även om du laddar maximalt dyrt (snabbladdare på stan).

Sedan bör du överväga att vara med om att fasa ut fossila bränslen för att omintetgöra dem som maktmedel i världen. Att stå där vid pumpen och fylla gamm-diesel känns väl ändå lite solkigt, eller?

Eller håller du fortfarande fast vid din gamla bil, trots uppmaning ikväll att spara på diesel:

https://www.dn.se/varlden/uppmaningen-fran-bryssel-spara-pa-diesel-och-bensin/

Det är en audi -24 så skulle inte kalla den gammal och mitt körmönster funkar inte med en elbil i dagsläget men det är absolut på väg att ändras nu när elbilar går längre och längre.
Citera
2026-04-01, 06:31
Avstängd
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Men sluta bara. Elektricitet kostar en bråkdel av vad bensin/diesel kostar. Helt irrelevant jämförelse.
Att elektricitet redan kostar en bråkdel av bensin är irrelevant till det jag skrev.

Dels för att det är den totala kostnaden som ska räknas: fordonets inköpskostnad utan subventioner, extra laddtid för yrkesfolk som är en hög kostnad, kortare räckvidd kan också räknas om till en totalkostnad.

Att ökad efterfrågan på el ökar priset på el är självklart men det kanske jag också behöver förklara för dig?
Citera
2026-04-01, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
En elbil behöver inte service, bara gamla töntar tror något sådant, vad fan skulle det finnas på en elbil som måste bytas ut varje år som olja och filter? INGET

Gå inte på det där med "service" som att det är ett måste bara för att så har man ju gjort förra 50 åren.

Byt luft-filtret själv, det är gjort för att man ska kunna byta den själv, byt torkarbladen själv, betala för däckskifte om du inte orkar själv. Det är allt som behövs på en elbil.

Jämfört med 1000 komponenter som ska servas på en förbränningsmaskin annars kärvar den igen.

Jag har sett idioter som "lämnat in sin elbil på service" pungat ut 5000kr för "jag fick ju ny mjukvara och de gjorde något magiskt med bilen de kanske tvättade backspegeln och sparkade på däcken".

Jag lämnar aldrig in mina bensinbilar på service heller, jag byter olja och filter hemma efter jag kör upp bilen på en ramp. Tar typ 15 minuter så förstår inte grejen vad som är så jobbigt. Vad är det för 1000 komponenter som kärvar? jag har inga problem och jag servar själv enbart, olja, filter och kylarvätska oftast.
Citera
2026-04-01, 07:48
Medlem
Har elbil. Laddar för 97 öre/kwh. Går som en klocka. Kommer aldrig gå tillbaka till bensin igen.
Citera
2026-04-01, 08:02
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Jag lämnar aldrig in mina bensinbilar på service heller, jag byter olja och filter hemma efter jag kör upp bilen på en ramp. Tar typ 15 minuter så förstår inte grejen vad som är så jobbigt. Vad är det för 1000 komponenter som kärvar? jag har inga problem och jag servar själv enbart, olja, filter och kylarvätska oftast.
Problemet är att gör du service/oljebyten själv sänker du bilens värde därefter. Det ser helt enkelt inte lika bra ut för nästa köpare bara ha ditt ord gå på att bilen servats väl. Sen har långt ifrån alla möjlighet byta olja själv.
Citera
2026-04-01, 08:37
Medlem
Ett bilägande blir sällan billigt oavsett om det drivs på el, bensin eller luft. Staten hittar ett sätt att tjäna pengar på dig ändå.
Citera
2026-04-01, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grunch
Det verkar som bensin och olja kan spela ut sin rätt i en skakig omvärld och det närmar sig orimliga nivåer i en stadig takt. Ni som är insatta, vad kostar en elbil i drift? När når man en break even point att det är lönsamt kontra en soppabil? Har Elon tänkt ut allting såhär med facit? När försvinner dom här Elzonerna egentligen? Sånt otroligt feltramp såhär i efterskenet.

Det beror förstås på vilken elbil vi talar om. En liten ny elbil är ungefär lika dyr i drift (TCO) som en ny bensinbil i Golfklassen. Värdeminskningen är högre, men det kompenseras av lägre driftskostnader.

När bränslepriserna går upp skiftar fördelen till el, förstås.
Citera
2026-04-01, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Har elbil. Laddar för 97 öre/kwh. Går som en klocka. Kommer aldrig gå tillbaka till bensin igen.

Vad betalade du för bilen? eller leasar du? vad är leasingkostnaden isf.

Dessa saker är viktiga i sammanhanget om vi ska bedömma hur billigt ditt bilägande är.
Citera
2026-04-01, 09:09
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Vad ska producera elen? Stillstående vindkraftverk och rätt verkningslösa solpaneler? Visst, det finns vattenkraft, men den kommer nog också gå upp i pris om andra källor blir dyrare.
"Snart" kommer nya kärnkraftverk, men innan dess går nog elpriset rätt hand i hand med oljepriset.

Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Bensinen ska nog upp i minst 40kr/l innan elbil blir ett alternativ

Problemet är att vid höga priser på fossilt så ökar även priset på el

Att kunna använda elen för drift öppnar upp väldigt många möjligheter som inte finns med bensin och diesel. Att producera bränslet själv är en möjlighet som inte finns med oljan.
Citera
2026-04-01, 09:44
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Vad betalade du för bilen? eller leasar du? vad är leasingkostnaden isf.

Dessa saker är viktiga i sammanhanget om vi ska bedömma hur billigt ditt bilägande är.
Behöver inte nödvändigtvis bli billigare bara för att det ska vara bättre. Billigare för mig bo i nån sketen håla med 5000 kr i hyra. Men väljer att inte göra det. Att kunna ladda hemma är också fråga om komfort och inte bara ekonomi. Förstår inte denna fixering på ekonomi just för bilar men inget annat. Det finns väl en glädjefaktor här som måste betyda mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in