2026-04-25, 22:05
Bannlyst
Vem fan vill köpa en bil utan motor inte jag i alla fall.
Citera
2026-04-26, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Alla bilar har motorer, min har två stycken till och med.
Citera
2026-04-26, 09:42
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:

Kan du utveckla det där. Särskilt när elmotorn är en fantastisk konstruktion så skulle det vara intressant att höra din version av det hela.
Citera
2026-04-26, 12:50
Medlem
PeterNosters avatar
Språklikt intressant:

Engelska - Svenska:

Engine - avgasmotor, ångmaskin.
Motor - elmotor.
Citera
2026-04-26, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Kan du utveckla det där. Särskilt när elmotorn är en fantastisk konstruktion så skulle det vara intressant att höra din version av det hela.

En elbil behöver inte service för att den kör på batterier.
Citera
2026-04-27, 18:42
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
En elbil behöver inte service för att den kör på batterier.
Verkligheten visar dock på att elbilarna behöver lika mycket service som de "riktiga" bilarna.
Styrleder , däck och bussningar slits mer pga att elbilarna väger flera hundra kilo mer än motsvarande fossildriven bil , transmissionen utför samma arbete oavsett vad motorn drivs av mm mm
Citera
2026-04-27, 19:11
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Verkligheten visar dock på att elbilarna behöver lika mycket service som de "riktiga" bilarna.
Styrleder , däck och bussningar slits mer pga att elbilarna väger flera hundra kilo mer än motsvarande fossildriven bil , transmissionen utför samma arbete oavsett vad motorn drivs av mm mm
Nej, de kräver en bråkdel av servicen som bränsle/hybridbilar. Det finns Tesla bilar som har gått 10k mil med ingen service alls. Deras service är helt frivillig. En bränslebil kräver mycket mer omvårdnad än en elbil. En elbil är inte immun mot slitage men inte alls i samma utsträckning som en bränslebil där du är tvingad till att genomgå service minst en gång om året.
Citera
2026-04-27, 21:03
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Nej, de kräver en bråkdel av servicen som bränsle/hybridbilar. Det finns Tesla bilar som har gått 10k mil med ingen service alls. Deras service är helt frivillig.
Du har inte studerat vilka bilar som har flest fel på bilprovningen ?
Antingen servar och sköter om man sina bilar eller så får man göra det ändå efter bilprovningen sagt sitt.....
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
En bränslebil kräver mycket mer omvårdnad än en elbil. En elbil är inte immun mot slitage men inte alls i samma utsträckning som en bränslebil där du är tvingad till att genomgå service minst en gång om året.
En bensinbil kan köras i många år utan service om man känner för det , däremot är det lika korkat som att inte serva sin elbil .

En bondgubbe i grannbyn bytte aldrig olja , stift , filter eller överhuvudtaget nånting förutom däck och bromsbelägg på sin gamla 240 under drygt 20k mil .
Till slut skar kammen fast så kamremmen gick av .
Några timmar i garaget så gick den i många tusen mil till .
Citera
2026-04-27, 21:21
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
En bensinbil kan köras i många år utan service om man känner för det , däremot är det lika korkat som att inte serva sin elbil .

En bondgubbe i grannbyn bytte aldrig olja , stift , filter eller överhuvudtaget nånting förutom däck och bromsbelägg på sin gamla 240 under drygt 20k mil .
Till slut skar kammen fast så kamremmen gick av .
Några timmar i garaget så gick den i många tusen mil till .
Bryter du mot serviceintervallen tappar bilen all sitt värde. Bränslebilar har betydligt tätare och mer omfattande serviceintervall. Detta är inte åsikt utan ren fakta. På tex Polestar 2 gör du service vartannat år eller 2.5k mil och då byter de i stort sett bara lite filter, kollar bromsskivorna och sen klart. Går på typ 2000 kr hos auktoriserad service verkstad. Vilken bensinare är så där enkel i drift?
Citera
2026-05-03, 09:56
Medlem
Snubchurps avatar
Jag imponeras av CATL:s framsteg i batteriutvecklingen och även fast vissa modeller kommer ut om nått år så är framstegen som presenteras imponerande.

Jag är inte ett fan av att batterierna måste kunna laddas på 5 minuter men det är ju ett bra sätt att få tyst på fördomar och obefogad kritik kring elbilarna. Att vi snart har elbilar med en räckvidd på 150 mil och billigare natriumjonbatterier som dessutom är lättare gör att det kommer bli ett allt mer givet val att välja en elbil före bensin och diesel.
Citera
2026-05-03, 10:53
Medlem
Snicksnackarens avatar
Citat:
Jag imponeras av CATL:s framsteg i batteriutvecklingen och även fast vissa modeller kommer ut om nått år så är framstegen som presenteras imponerande.

Jag är inte ett fan av att batterierna måste kunna laddas på 5 minuter men det är ju ett bra sätt att få tyst på fördomar och obefogad kritik kring elbilarna. Att vi snart har elbilar med en räckvidd på 150 mil och billigare natriumjonbatterier som dessutom är lättare gör att det kommer bli ett allt mer givet val att välja en elbil före bensin och diesel.

Snabbladdning är visst jätteviktigt, det gör att man kan hålla batteristorleken och vikten nere.
En bil som t.ex BMW IX3 som laddar typ 400 kw har 100kwh-batteri enbart för att knäppa elbilsskeptiker på näsan.
Personligen hade jag klarat mig gott och väl på 60kwh om jag hade så snabb laddning och jag tror det kommer varianter med mindre batteri och ännu snabbare laddning.
Citera
2026-05-03, 11:19
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:

Du behöver inte ens kolla på CATLs framtidsbatterier för att se att elbilen har nu löpt före bränslebilen i premiumsegmentet. Kör själv en elbil med 600km+ WLTP räckvidd och 200kW laddning. Det känns som min gamla bensinare i räckvidd. Det som inte känns som min gamla bensinare är allt annat som är ofantligt många gånger bättre. Inom kommande framtid kommer detta avstånd bara öka och öka ytterligare. Det är här alla företagen nu satsar sin R&D på. BMW, Volvo, Mercedes, Volkswagen, Renault etc etc har alla gått all in och ingen vill bli lämnad i sticket.

Försäljningen av elbilar stiger kraftigt i Sverige. Vad händer vid ett maktskifte när rödgröna kommer hårt beskatta bränsle åter igen och åter gynna elbilsköp?

https://alltomelbil.se/sveriges-rekordar-for-elbilar-fortsatter-volvo-i-topp-nar-april-summeras/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in