Citat:
Ursprungligen postat av
donnamanlove
Har ett par uppriktiga frågor till er som kör runt på motorcyklar, i bilar eller på andra högljudda fordon. Varför väljer ni att de ska låta så mycket som möjligt? Är det inte bara väldigt jobbigt att sitta på/i? Eller gör ni det enbart för att jävlas med omgivningen?
Har svårt att se att det kan vara någon annan anledning när man väljer att åka runt i tättbebyggt område eller utanför t ex en uteservering full av folk och göra folk mer eller mindre döva?
Vad får man ut av ljudet? Undrar uppriktigt nu.
Som hojåkare med en maskin med ljud så svarar jag gärna.
Kan börja med att säga att jag åker större sporttourer så ni vet vad pratar om.
Man vill ha ett ljud som speglar hojen och vilket syfte man har med den. Själv åker jag hoj för att jag vill ha friheten, trycket, adrenalinet och endorfinet. Det är beroendeframkallande. Min maskin går skapligt tyst på lägre varv och sedan ökar ljudnivån successivt i paritet med varvtal, adrenalinnivå och hastighet. Det hör ihop.
Jag kör hoj för min egen skull, inte någon annans.
Andra märker jag kör hoj för andras skull. När det för ett jävla liv redan på tomgång. Då är det bara uppmärksamhet man jagar. Skitlöjligt. Detta stör givetvis många och det är förståeligt.
Självklart finns det hojar som inte låter. Touringlok och andra långfärdsmaskiner där komforten kommer främst.
Mitt syfte är aldrig att störa någon men jag vill ha helheten. Stör det någon så är det fine. Jag stör mig på massor av saker hos folk men kan inte ändra andra.
Ljudet är en viktig del i frihetskänslan och hela hojåkandet när det gäller mig och min egen maskin.
Jag kan glädja dig med att bullerkrav kommer allt närmare. Länder i alpregionen har tröttnat på högljudda motorcyklar och det kommer strängare krav hela tiden.
I Frankrike har de satt upp decibelstolpar motsvarande våra fartkameror. Vet inte om det är test eller permanent än, men det kommer allt närmare oss.