2022-07-10, 16:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Håller med om att skrikande barn också är jävligt att behöva lyssna på, alla andra oljud med för den delen, men det var inte det jag undrade.

Jag ville bara visa dig att det kunde varit värre.

Tänk om det va skrikande barn som gick förbi hela dagarna istället för hd.
Var femte minut UÄÄÄÄ IHHHH!!! ÄHHH!! .

DÅ hade du nog flyttat omgående
Citera
2022-07-10, 20:46
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Jag ville bara visa dig att det kunde varit värre.

Tänk om det va skrikande barn som gick förbi hela dagarna istället för hd.
Var femte minut UÄÄÄÄ IHHHH!!! ÄHHH!! .

DÅ hade du nog flyttat omgående

Det är klart att det kan bli värre, det kan det alltid. Men det är inte svaret på min fråga.
Citera
2022-07-15, 00:31
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Har ett par uppriktiga frågor till er som kör runt på motorcyklar, i bilar eller på andra högljudda fordon. Varför väljer ni att de ska låta så mycket som möjligt? Är det inte bara väldigt jobbigt att sitta på/i? Eller gör ni det enbart för att jävlas med omgivningen?
Har svårt att se att det kan vara någon annan anledning när man väljer att åka runt i tättbebyggt område eller utanför t ex en uteservering full av folk och göra folk mer eller mindre döva?
Vad får man ut av ljudet? Undrar uppriktigt nu.
Som hojåkare med en maskin med ljud så svarar jag gärna.
Kan börja med att säga att jag åker större sporttourer så ni vet vad pratar om.
Man vill ha ett ljud som speglar hojen och vilket syfte man har med den. Själv åker jag hoj för att jag vill ha friheten, trycket, adrenalinet och endorfinet. Det är beroendeframkallande. Min maskin går skapligt tyst på lägre varv och sedan ökar ljudnivån successivt i paritet med varvtal, adrenalinnivå och hastighet. Det hör ihop.
Jag kör hoj för min egen skull, inte någon annans.
Andra märker jag kör hoj för andras skull. När det för ett jävla liv redan på tomgång. Då är det bara uppmärksamhet man jagar. Skitlöjligt. Detta stör givetvis många och det är förståeligt.
Självklart finns det hojar som inte låter. Touringlok och andra långfärdsmaskiner där komforten kommer främst.

Mitt syfte är aldrig att störa någon men jag vill ha helheten. Stör det någon så är det fine. Jag stör mig på massor av saker hos folk men kan inte ändra andra.

Ljudet är en viktig del i frihetskänslan och hela hojåkandet när det gäller mig och min egen maskin.

Jag kan glädja dig med att bullerkrav kommer allt närmare. Länder i alpregionen har tröttnat på högljudda motorcyklar och det kommer strängare krav hela tiden.
I Frankrike har de satt upp decibelstolpar motsvarande våra fartkameror. Vet inte om det är test eller permanent än, men det kommer allt närmare oss.
Citera
2022-07-15, 06:21
Medlem
Muppetys avatar
Det är väl bara att sparka in dörren hos närmaste HA- eller Bandidos-avdelning o skälla ut dom efter noter! -Nu ger ni fan i att smattra med era löjliga motorcyklar, annars ringer jag minsann polisen!

Nä, som redan nämnts är bl.a. skrikande småbarn värre!
Citera
2022-07-16, 09:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Sitter en varm sommardag på balkongen och det enda man hör varje kvart är dessa HD dundra förbi.
Det är ju ingen normal körning utan det dras på full gas i 100m fram till rödljuset, stanna och sen full gas igen till nästa rödljus eller vägbula...... i stadstrafik.

Exempel på oljudet:
https://youtu.be/-rtg-8qXfuA?t=45s

Ni som kör, gillar ni tanken på att ni retar upp allt i er väg, känner ni er häftiga?

Finns det inga lagkrav på ljudnivåer?
Jag går väl inte omkring på stan med en bergssprängare på högsta volym och lyssnar på musik, jag har hörlurar för att inte störa andra.
Vi vill inte ha böneutrop för vi vill inte ha oljud tvingade på oss men ni HD-folk tycker alltså att era hojar ska väsnas för NI tycker det är ballt?
Håller med. Hos mig körs minsta lilla tillgängliga lätt motorcykel utan ljuddämpare. Husen skakar och fönstren dallrar, men det är tydligen tillåtet?
Citera
2022-07-16, 09:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Det är väl bara att sparka in dörren hos närmaste HA- eller Bandidos-avdelning o skälla ut dom efter noter! -Nu ger ni fan i att smattra med era löjliga motorcyklar, annars ringer jag minsann polisen!

Nä, som redan nämnts är bl.a. skrikande småbarn värre!
Det spelar ingen roll. Du kan absolut inte klaga på ett småbarn - små barn skriker när de är hungriga, törstiga, bajsnödiga, har gas i magen, vill ha närhet. Helt naturligt.
Föräldrarna ansvarar för att skriken ska bli så kortvariga som möjligt, dvs ge sin tid o uppmärksamhet. Men du kan aldrig klaga på ett litet grannbarn som inte lärt sig prata än.

Jag tror inte ens jag kan klaga på de avsågade ljuddämparna. Det är ju KOOOOLT att det låter och brummar när man bajkar. Tydligen.
Citera
2022-08-23, 21:30
Medlem
Sonny00s avatar
Polisen verkar ju ha noll intresse för att ta itu med dessa imbecilla jättebebisars dånande motorcyklar. Det vore ju helt underbart om massor av vanliga människor satte igång och skar sönder däcken när motorcyklarna står parkerade. Undrar om polletten skulle trilla ned hos jättebebisarna?
Citera
2022-08-24, 12:31
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tabanofan
Kanske är ett egoistiskt svin men jag skulle aldrig ta bort den underbara känslan av att höra min hoj braka på som fan bara för att andra stör sig.

Då antar jag att du inte alls blir förvånad om dina däck är sönderskurna när du kommer ner på morgonen. Varför skulle jag avstå från att skära dina däck, bara för att du stör dig?
Citera
2022-08-27, 10:47
Medlem
murvelkuttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Som hojåkare med en maskin med ljud så svarar jag gärna.
Kan börja med att säga att jag åker större sporttourer så ni vet vad pratar om.
Man vill ha ett ljud som speglar hojen och vilket syfte man har med den. Själv åker jag hoj för att jag vill ha friheten, trycket, adrenalinet och endorfinet. Det är beroendeframkallande. Min maskin går skapligt tyst på lägre varv och sedan ökar ljudnivån successivt i paritet med varvtal, adrenalinnivå och hastighet. Det hör ihop.
Jag kör hoj för min egen skull, inte någon annans.
Andra märker jag kör hoj för andras skull. När det för ett jävla liv redan på tomgång. Då är det bara uppmärksamhet man jagar. Skitlöjligt. Detta stör givetvis många och det är förståeligt.
Självklart finns det hojar som inte låter. Touringlok och andra långfärdsmaskiner där komforten kommer främst.

Mitt syfte är aldrig att störa någon men jag vill ha helheten. Stör det någon så är det fine. Jag stör mig på massor av saker hos folk men kan inte ändra andra.

Ljudet är en viktig del i frihetskänslan och hela hojåkandet när det gäller mig och min egen maskin.

Jag kan glädja dig med att bullerkrav kommer allt närmare. Länder i alpregionen har tröttnat på högljudda motorcyklar och det kommer strängare krav hela tiden.
I Frankrike har de satt upp decibelstolpar motsvarande våra fartkameror. Vet inte om det är test eller permanent än, men det kommer allt närmare oss.
Vissa hojtyper väsnas mer än andra men hur kommer lokomotiven som Harley och liknande igenom besiktningen med buller krav? Tror det beror på lågfrekventa toner som inte låter så vasst.
Min Honda vfr800 från 1998 är en fröjd att lyssna på med BlackWidow avgassystem som skulle få
Hörselfrämjandet att betala mig för att brappa loss. Obeskrivligt skönt ljud från den bänkade v4'an jmf med original burk.
Citera
2026-03-21, 14:18
Avslutad
Ja det är verkligen en plåga med dessa jättebebisar som sprider sitt förbannade oljud så fort solen skiner.
Senast redigerad av Ultharius 2026-03-21 kl. 14:20.
Citera
2026-03-28, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Sitter en varm sommardag på balkongen och det enda man hör varje kvart är dessa HD dundra förbi.
Det är ju ingen normal körning utan det dras på full gas i 100m fram till rödljuset, stanna och sen full gas igen till nästa rödljus eller vägbula...... i stadstrafik.

Exempel på oljudet:
https://youtu.be/-rtg-8qXfuA?t=45s

Ni som kör, gillar ni tanken på att ni retar upp allt i er väg, känner ni er häftiga?

Finns det inga lagkrav på ljudnivåer?
Jag går väl inte omkring på stan med en bergssprängare på högsta volym och lyssnar på musik, jag har hörlurar för att inte störa andra.
Vi vill inte ha böneutrop för vi vill inte ha oljud tvingade på oss men ni HD-folk tycker alltså att era hojar ska väsnas för NI tycker det är ballt?

Hatar motorcyklar och alla andra tvåhjuliga barnleksaker. Har dock själv tung mc för att pendla tre mil till jobbet från Stockholm. Äga bil i Stockholm stad är båda opraktiskt, svindyrt och ett rent helvete, så blev mer eller mindre tvungen att skaffa mc kort och mc, även om våra kära politiker senare år också börjat göra livet surt för motorcyklister. Lär nog snart se trängselskatt och annat påhittat skit för mc med. Min mc går tyst dock. Köpt den från en pensionär och allt på den var original, hade annars inte köpt den om den skulle göra mig döv ett par år senare. "Loud pipes saves lives" är rent trams och alla världsledande mc-experter jag lyssnat till säger ljud från mc gör ingen skillnad alls för säkerheten, däremot extra lampor fram och bak gör det (+att man håller hastigheten och inte kör som en idiot). Många av dessa mc är egentligen modifierade så de låter mer. Vet inte hur noga man är på besiktningen numera när det privatiserats och företagen är livrädda att underkänna fordon för att inte förlora kunder, men såna modifieringar borde underkännas direkt på besiktningen.
Citera
2026-04-15, 20:13
Avslutad
Jag känner mig sjukt utpekad här. Min Akrapovic-dämpare, givetvis utan decibelinsats, spyr yr sig 106 dB. Mig hör ni långaväga, och jo, det är häftigt.

Men jag missbrukar det inte, är ingen uppmärksamhetstörstig stackare som står och gasar vid rödljus för att kompensera för något, och måste jag köra på sen kväll eller natten så försöker jag undvika att köra nära bostäder där det går, och ligger bara i lågt varvtal. Så vissa av er kanske hatar mig, vissa av er kanske tycker det är okej.

Glad hojsommar, era gnälliga flanar
Senast redigerad av dogsoldier 2026-04-15 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in