2018-05-12, 15:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Framförallt nattetid är det väldigt roligt att köra motorcykel, då är det tydligen roligt att väcka upp hela stadsdelar.
Citera
2018-05-12, 16:00
Medlem
Helt enig, och antar att dom lider av identitetskris.
Vissa motorer kan låta fint, men HD hojar låter som trimmade gräsklippare.
Citera
2018-05-12, 17:06
Medlem
På landet är det lika djävligt. Tar man en paus och sätter sig för att lyssna på fågelsången så kommer ett koppel på sådär 30 brakmaskiner. Värst när de tar en paus och de 70-åriga tatureade kärringarna och gubbarna ska vila. Sedan när de ska åka är det tydligen ett stort problem att få 20-talsmotorerna att gå rent innan avfärden så 5 minuters brakande blir det där innan de vinglar iväg.
Varför stadborna ska ut på landet i grupp förstår jag inte. Precis som ett dagis som ska vallas.
Hade dom skojiga maskiner med kickstart fick de i alla fall motion och slapp vila så ofta.
Citera
2018-05-12, 20:43
Medlem
sommarlovs avatar
Pratade med en man som jobbade med motorer.
Han berättade att egentligen vill de inte att motorerna ska låta, det är slöseri med energi, påstod han.
Energin ska ner i hjulen.

Varför motorcyklar låter när det inte behövs är en gåta.
Citera
2018-05-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Han berättade att egentligen vill de inte att motorerna ska låta, det är slöseri med energi, påstod han.

Det kan ju inte stämma då flygplan låter så in i ... De har raka rör, endast grenrör. Däremot är de avstämda så att bara sätta på brumma-brumma hjälper föga utan större munstycke måste samtidigt på. Vridet ska däremot öka med motstånd!

Det är kul ibland när man hör ett djävla bröl. Så står man och väntar på vad som ska komma. Efter lång tid kommer det en moppe som knappt rör sig men låter som ett jetplan.
Citera
2018-05-14, 19:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag tycker det är jättelöjligt. Kör hoj själv.
Citera
2018-05-14, 21:59
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Finns det inga lagkrav på ljudnivåer?

103 dB(a) för fordon som inte är helfordonsgodkända. Mina originalljuddämpare har stämpeln 97 dB(a) +5 dB(a) enligt UN-ECE, dvs 103 dB(a) får den låta vid besiktningen. Det är högt, men lagligt.
Citera
2018-05-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
På landet är det lika djävligt. Tar man en paus och sätter sig för att lyssna på fågelsången så kommer ett koppel på sådär 30 brakmaskiner. Värst när de tar en paus och de 70-åriga tatureade kärringarna och gubbarna ska vila. Sedan när de ska åka är det tydligen ett stort problem att få 20-talsmotorerna att gå rent innan avfärden så 5 minuters brakande blir det där innan de vinglar iväg.
Varför stadborna ska ut på landet i grupp förstår jag inte. Precis som ett dagis som ska vallas.
Hade dom skojiga maskiner med kickstart fick de i alla fall motion och slapp vila så ofta.

Jag personligen gillar ljudet från ett antal motorcyklar och även om de stannar, då får man höra deras kickande som drar igång en kultur som är inte korrekt.

Men kom igen? Är det så ofta du störs av ljudet för om du pratar med någon som åker dessa monster så kommer du förstå att dessa personer är trevligare än din granne.
Citera
2018-05-17, 12:25
Medlem
Dashades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Sitter en varm sommardag på balkongen och det enda man hör varje kvart är dessa HD dundra förbi.
Det är ju ingen normal körning utan det dras på full gas i 100m fram till rödljuset, stanna och sen full gas igen till nästa rödljus eller vägbula...... i stadstrafik.

Exempel på oljudet:
https://youtu.be/-rtg-8qXfuA?t=45s

Ni som kör, gillar ni tanken på att ni retar upp allt i er väg, känner ni er häftiga?

Finns det inga lagkrav på ljudnivåer?
Jag går väl inte omkring på stan med en bergssprängare på högsta volym och lyssnar på musik, jag har hörlurar för att inte störa andra.
Vi vill inte ha böneutrop för vi vill inte ha oljud tvingade på oss men ni HD-folk tycker alltså att era hojar ska väsnas för NI tycker det är ballt?

Hur lät det på förskolan? Lekte barnen i tystnad? Hehe.. Vuxna barn som skaffat sig rejäla leksaker borde gå till botten med det här!
Citera
2018-05-19, 19:53
Medlem
Mina 3 senaste hojar har haft eftermarknads rör, nuvarande har helsystem.
Det handlar varken om uppmärksamhet eller liten penis för mig.
Hoj åkning är för mig ett nöje, inte ett transportmedel från A till B. På samma sätt som jag gillar musik gillar jag ljudet från diverse motorfordon. Kan hålla med om att det inte är gött när folk tar ljudet till överdrift men att köra ett fordon helt utan ljud är tråkigt.
Att ljudet hjälper till att uppmärksamma bilister och fotgängare är också en bra grej imo, framför allt i en tid av Zombies

Många custom åkare är dock riktiga posörer, kör för att synas / höras / presentera nån form av image istället för att ha kul.
Denna typ av åkare är något jag inte gillar alls.
Senast redigerad av _Challe_ 2018-05-19 kl. 19:57.
Citera
2018-05-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Det där var det dummaste jag hört...det kostar inte energi att få ljud i en motor, däremot kostar det energi att få bort det. (det är trögare att trycka avgaserna igenom en ljuddämpare än genom ett rakt rör)
I fallet med feta glidare är det i vilket fall inte effekt man är ute efter, utan en skönt muller. Vissa lyckas, andra inte.

Jag är absolut inget fan av HD:s, dock har jag inga problem med att det rullar förbi ett gäng, det är bara trevligt och en del av den svenska sommaren.
Citera
2018-05-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Håller med!
Ett rent helvete ha fönstret öppet eller ta en promenad på ”stan”! Inte bara mc utan ”raggarbilar” och ”rikemansporschar” som brölar på för fullt! Ljudet går förresten igenom fönstren även när de är stängda!
Småbarns hörsel förstörs. Pensionärer stressas. Sjuka får ångest! Astmatiker och lungsjuka mår ännu sämre! Flytta till landet? Nej tyvärr går inte det, där finns ingen sjukvård, inga kommunikationer, inga jobb och så är det ont om hyreslägenheter! Dessutom finns ni ju där också!
Håll er på motorbanorna istället för att plåga oss vanliga människor som försöker få vår ekonomi att gå ihop! Hur har ni råd med bensin? Hur kan ni ha tid att bröla runt fram och tillbaka på en och samma gator/vägar hela tiden? Hur har ni samvete att förstöra luften ännu mer? Och som vanligt gör varken politiker eller polis något åt detta!

Det är mycket strängare bullerkrav på motorbanor än vad det är på besiktningen (och för böneutrop...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in