2022-06-28, 08:39
Medlem
snomoss avatar
Jag kör HD och har gjort i många år. Tidigare när jag bytte från original till öppnare system så lät det en del men jag har alltid varit noga med att föröka visa hänsyn inom stadsgränser och i tät bebyggelse.
Att hålla på och gasa/varva och larva sig är bara dumt.

Numera när jag är äldre och har mer stålar att röra mig med har jag köpt ett avgassytem som heter dr Jekill & mr hyde. Det är ett holländsk system där jag kan stänga och öppna ljudet så när jag kör mellan hus och i tätbebyggelse så är det stängt. Fungerar klockrent.

Där jag bor är nog pojkarna med EPA och jätteljudsystem lite mer störande än de motorcyklister som kör förbi utanför
Citera
2022-06-28, 08:53
Medlem
ormbitens avatar
Värst är väl nästan alla 15 åringar på sina trimmade 2-takts offroadmopeder med usla ljuddämpare.
Dom kör fram och tillbaka på full gas genom samhället, 3-4-5 stycken i klump. Fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Dom kör i 70-80 km/h oavsett om hastighetsskyltarna visar 30, 50 eller 70 km/h.

Fan nu börjar jag låta som en gaggig gammal gubbe.
Citera
2022-06-28, 11:28
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Värst är väl nästan alla 15 åringar på sina trimmade 2-takts offroadmopeder med usla ljuddämpare.
Dom kör fram och tillbaka på full gas genom samhället, 3-4-5 stycken i klump. Fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Dom kör i 70-80 km/h oavsett om hastighetsskyltarna visar 30, 50 eller 70 km/h.

Man ska inte behöva känna sig som en gubbe för att hata dessa fridstörare. Jag kan tycka att alla kretiner som ägnar sig åt detta "nöje" har stannat på den mentala nivån hos en fyraåring som sitter och gör brumljud med sina leksaker.
Citera
2022-06-28, 11:33
Medlem
YP4XQs avatar
Instämmer med dig TS! Är det tillåtet att gå in i folks trädgårdar och skrika dem alla i öronen i 90 decibel, eller föra annat oljud offentligt för den delen? Varför tillåts motorcyklarna att låta så in i helvete?
Citera
2022-06-28, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Håller med dig. Jag älskar tvåtaktare men små sådana låter inget vidare.

HD med raka rör är väl ingen skönsång heller, låter som gamla fiskebåtar.
Citera
2022-06-28, 14:52
Avslutad
Älskar dessa tomtar.

Max 1.70 långa, knubbiga, skalliga, gärna ett muggigt skägg för att kompensera och sen....HOJEN!!!

Att man öht kommer sig för att åka runt och bröla i kvarteren med HD och raka rör när man är över 25 är helt absurt. Men kul.

Eftersom minst 90% är singlar och incels figurerar dom ofta på diverse kontaktsidor där det första dom skriver om sin personlighet är: Åker HOJ!

Citera
2022-06-28, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Sitter en varm sommardag på balkongen och det enda man hör varje kvart är dessa HD dundra förbi.
Det är ju ingen normal körning utan det dras på full gas i 100m fram till rödljuset, stanna och sen full gas igen till nästa rödljus eller vägbula...... i stadstrafik.

Exempel på oljudet:
https://youtu.be/-rtg-8qXfuA?t=45s

Ni som kör, gillar ni tanken på att ni retar upp allt i er väg, känner ni er häftiga?

Finns det inga lagkrav på ljudnivåer?
Jag går väl inte omkring på stan med en bergssprängare på högsta volym och lyssnar på musik, jag har hörlurar för att inte störa andra.
Vi vill inte ha böneutrop för vi vill inte ha oljud tvingade på oss men ni HD-folk tycker alltså att era hojar ska väsnas för NI tycker det är ballt?

Alla gillar vi olika, jag avskyr tex skräniga småbarn och skulle alla dagar i veckan hellre lyssna på en HD eller annan MC
Citera
2022-06-29, 00:25
Medlem
swebarbs avatar
finns det inte lag på hur mycket en bil eller mc får väsnas ? ibland undrar man vafan det är fel på folk, vissa låter mer än jetmotor..
Citera
2022-07-10, 14:19
Medlem
donnamanloves avatar
Har ett par uppriktiga frågor till er som kör runt på motorcyklar, i bilar eller på andra högljudda fordon. Varför väljer ni att de ska låta så mycket som möjligt? Är det inte bara väldigt jobbigt att sitta på/i? Eller gör ni det enbart för att jävlas med omgivningen?
Har svårt att se att det kan vara någon annan anledning när man väljer att åka runt i tättbebyggt område eller utanför t ex en uteservering full av folk och göra folk mer eller mindre döva?
Vad får man ut av ljudet? Undrar uppriktigt nu.
Citera
2022-07-10, 14:25
Avslutad
Ja det kan vara störande.
Men småbarn som skriker det är 1000x värre.

Mitt förslag är att vi förbjuder både mc samt barn.

Barn som skriker kan få folk att begå självmord eller uppträda irrationellt. Och sitter man på ett flyg eller tåg kan man inte fly. Det är en hemsk känsla.

Lite som att sitta fast i en tunnel med tre motorcyklar.

Livet är fan ett enda långt straff

Men ge inte upp för det finns ljusa stunder.
Citera
2022-07-10, 15:24
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Ja det kan vara störande.
Men småbarn som skriker det är 1000x värre.

Mitt förslag är att vi förbjuder både mc samt barn.

Barn som skriker kan få folk att begå självmord eller uppträda irrationellt. Och sitter man på ett flyg eller tåg kan man inte fly. Det är en hemsk känsla.

Lite som att sitta fast i en tunnel med tre motorcyklar.

Livet är fan ett enda långt straff

Men ge inte upp för det finns ljusa stunder.

Håller med om att skrikande barn också är jävligt att behöva lyssna på, alla andra oljud med för den delen, men det var inte det jag undrade.
Citera
2022-07-10, 15:32
Medlem
Inte bara motorcyklar som är ett problem. Hela jävla sommaren är ett problem. Och dessutom bor jag på "landet". Är det inte motorcyklar så är pilsnerbilar, epa-jävlar, gräsklippare, vedkapar, nån jävla cementblandare eller nån idiot som håller på att bygger en jävla veranda nånstans.

För att inte tala om horderna med babbar som skriker fram längs gatorna, ungjävlar som skriker som luftvärnssirener och alla förbannade måsar som nödvändigtvis måste vara precis överallt där det råkar finnas människor.

Jag hatar den förbannade jävla sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in