2018-05-12, 14:10
Medlem
Mvks avatar
Sitter en varm sommardag på balkongen och det enda man hör varje kvart är dessa HD dundra förbi.
Det är ju ingen normal körning utan det dras på full gas i 100m fram till rödljuset, stanna och sen full gas igen till nästa rödljus eller vägbula...... i stadstrafik.

Exempel på oljudet:
https://youtu.be/-rtg-8qXfuA?t=45s

Ni som kör, gillar ni tanken på att ni retar upp allt i er väg, känner ni er häftiga?

Finns det inga lagkrav på ljudnivåer?
Jag går väl inte omkring på stan med en bergssprängare på högsta volym och lyssnar på musik, jag har hörlurar för att inte störa andra.
Vi vill inte ha böneutrop för vi vill inte ha oljud tvingade på oss men ni HD-folk tycker alltså att era hojar ska väsnas för NI tycker det är ballt?
Citera
2018-05-12, 14:30
Medlem
St-Sixtuss avatar
Motorcyklar ska höras.

Loud Pipes Save Lives.
Citera
2018-05-12, 14:44
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Motorcyklar ska höras.

Loud Pipes Save Lives.

Jaha, så det är omtanken för människoliv som gör att dom låter som en traktor och jetmotor hopslaget.

Ska vi sätta "loud pipes" på allting då för att rädda människoliv?
Cyklar, bilar, segways, båtar?
Citera
2018-05-12, 14:48
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Sitter en varm sommardag på balkongen och det enda man hör varje kvart är dessa HD dundra förbi.
Det är ju ingen normal körning utan det dras på full gas i 100m fram till rödljuset, stanna och sen full gas igen till nästa rödljus eller vägbula...... i stadstrafik.

Exempel på oljudet:
https://youtu.be/-rtg-8qXfuA?t=45s

Ni som kör, gillar ni tanken på att ni retar upp allt i er väg, känner ni er häftiga?

Finns det inga lagkrav på ljudnivåer?
Jag går väl inte omkring på stan med en bergssprängare på högsta volym och lyssnar på musik, jag har hörlurar för att inte störa andra.
Vi vill inte ha böneutrop för vi vill inte ha oljud tvingade på oss men ni HD-folk tycker alltså att era hojar ska väsnas för NI tycker det är ballt?

Ett visst värde på decibel krävs för besiktning i alla fall. Värdet är olika beroende på mc. Tror att polisen kan bestämma att en mc låter för mycket utan att mäta ljudnivå.
Citera
2018-05-12, 14:54
Medlem
Flanderiuss avatar
Flytta ut till det fridfulla och stilla landet min vän.
Citera
2018-05-12, 14:56
Medlem
Håller med TS. Det bröööölar lite väl mycket. Det skrämmer både gamla o små och känns lite onödigt. Tyvärr har jargongen blivit att motorcyklar av vissa slag ska låta så mycket som möjligt. Jag är själv motorcyklist men tycker detta fenomen är tragiskt liksom de allt vanligare bilisterna som skaffar sportavgassystem och axar mellan rödljusen. De blir ändå samtliga frånåkta av en knäpptyst Tesla. Jag är rädd att detta beteende driver på angående förbud i stadskärnor för förbränningsdrivna fordon. Så det löser sig själv med tiden. Onödigt.
Citera
2018-05-12, 15:01
Medlem
Anledningen till att vissa gillar att ha fordon som låter onödigt mycket är för att de inte fick tillräckligt med uppmärksamhet som små och nu tvingar de till sig den uppmärksamheten. Det ligger mycket undertryckt i detta.
Citera
2018-05-12, 15:18
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flanderius
Flytta ut till det fridfulla och stilla landet min vän.
Hade nog varit fridfullt om allmänheten sluppit detta efterblivna beteende
Citera
2018-05-12, 15:26
Medlem
Bara pojkar med liten kuk kör med mycket ljud i röret. Män kör med ljudet ur högtalaren istället. Flickorna suktar när vi kommer och kvinnorna dansar. Gold Wing vinner över HD alla dagar i veckan!
Citera
2018-05-12, 15:32
Medlem
Håller med!
Ett rent helvete ha fönstret öppet eller ta en promenad på ”stan”! Inte bara mc utan ”raggarbilar” och ”rikemansporschar” som brölar på för fullt! Ljudet går förresten igenom fönstren även när de är stängda!
Småbarns hörsel förstörs. Pensionärer stressas. Sjuka får ångest! Astmatiker och lungsjuka mår ännu sämre! Flytta till landet? Nej tyvärr går inte det, där finns ingen sjukvård, inga kommunikationer, inga jobb och så är det ont om hyreslägenheter! Dessutom finns ni ju där också!
Håll er på motorbanorna istället för att plåga oss vanliga människor som försöker få vår ekonomi att gå ihop! Hur har ni råd med bensin? Hur kan ni ha tid att bröla runt fram och tillbaka på en och samma gator/vägar hela tiden? Hur har ni samvete att förstöra luften ännu mer? Och som vanligt gör varken politiker eller polis något åt detta!
Citera
2018-05-12, 15:41
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ja, det är ett satans otyg från dessa uppmärksamhetskrävande gossar, som inte fick tillräckligt med uppmärksamhet som små, som 72210 skrev.

Här är en intressant länk till Sveriges MotorCyklisters Riksorganisation med regler m.m.

Frågan är om pojkarna får igenom hojen i besiktningen för att sen åka hem o byta avgasrör?
Citera
2018-05-12, 15:43
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Motorcyklar ska höras.

Loud Pipes Save Lives.
Du kan väl tuta när det behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera