2026-03-28, 12:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Vänligen citera när jag sagt att allt går rätt till?
Jag vet med mig att jag inte gjort det och det inte är min åsikt, och ditt svar kommer inte vara något sådant citat, men varsågod motbevisa mig och styrk detta påstående tack. Alternativt håll käft.
Du har blivit motbevisat bara några inlägg bak.

Dina inlägg handlar om att göra sig löjlig över FU, förneka att det är några systemfel och raljera emot dem som upplyser att LVU i sin nuvarande form har ihjäl fler barn än vad de räddar.

Det här är väldigt allvarligt. Vi betalar skatt som går till institut som systematiskt våldtar barn. Som orsakar barns död. Som spottar ur barn med värre mentala skador än ifall de hade stannat hemma. Allt under en rättsprocess som bäst beskrivs som en kängurudomstol.

Ta nu och bli seriös här: vill du bli av med konspirationsteorierna så lägg då ditt fokus på att detta så vi kan åtgärda haveriet.
Citera
2026-03-28, 13:01
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, jag förvränger inte.

Jo du förvränger. Men jag tar det en sista gång nu, fortsätter du med flera spela allan ballan är denna diskussion om Ronja över.

3-5x är de barn som verkligen behöver vård och placering. De är dessa barn socialtjänsten ska fokusera på att hjälpa. De är även dessa barn du med flera menar ska ha hjälp. De kommer från grovt våld, sexuella övergrepp eller där föräldrarna är helt oförmögna att ge grundläggande omsorg. Okej? Är vi fortfarande med?

Ronjas studie bygger på de fall där samma vård ges till "marginalfall", med katastrofala följder för gruppen.

I grupp 1 fungerar LVU sannolikt som det är tänkt, en livräddande åtgärd. Även om dödligheten är hög, är den förmodligen lägre än den hade varit om barnet lämnats kvar.

I grupp 2 när man väljer att tvångsplacera dessa barn istället för att ge stöd i hemmet, eller andra insatser, tillför man nya trauman (separationen) och en ny riskmiljö (institutionen). Dvs den nya placeringen kan bli "farligare" än det egna hemmet.

Barnen i grupp 2 har ett fortsatt behov av hjälp, det handlar inte om att socialtjänsten ryckt friska välmående barn från föräldrar. Utan det handlar om att dagens system inte kan skilja på behovet av vård. Grupp 2 behöver vård, men inte nödvändigtvis LVU. Vilket i sin tur leder till 400% större risk för dessa barn. Inte alla LVUade barn.
Citera
2026-03-28, 13:22
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
LVU i sin nuvarande form har ihjäl fler barn än vad de räddar.

Har du en källa på detta?

I övrigt precis som jag förutspådde, inget citat för det du påstår att jag sagt.
Citera
2026-03-28, 13:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Har du en källa på detta?

I övrigt precis som jag förutspådde, inget citat för det du påstår att jag sagt.
Kolla mina inlägg i ämnet.

Fullkomligt löjligt att häva ur dig att jag inte gett källor. Totalt värdelös diskursförhållning.
Citera
2026-03-28, 13:43
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Kolla mina inlägg i ämnet.

Fullkomligt löjligt att häva ur dig att jag inte gett källor. Totalt värdelös diskursförhållning.

Jag vill ha en källa på ditt påstående om att LVU i sin nuvarande form har ihjäl fler barn än vad de räddar.

Seså nu fram med källan.
Citera
2026-03-28, 13:46
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Jag vill ha en källa på ditt påstående om att LVU i sin nuvarande form har ihjäl fler barn än vad de räddar.

Seså nu fram med källan.

Jag undrar framförallt var alla högar av barnakroppar är någonstans?
Citera
2026-03-28, 13:47
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Seså nu fram med källan.
Du har fått åtskilliga i tråden.

Sluta dra runt det här i denna löjliga cirkel. Det är uppenbart att LVU systemet idag skadar barnen värre än vad de hjälper dem.
Citera
2026-03-28, 13:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Jo du förvränger. Men jag tar det en sista gång nu, fortsätter du med flera spela allan ballan är denna diskussion om Ronja över.

3-5x är de barn som verkligen behöver vård och placering. De är dessa barn socialtjänsten ska fokusera på att hjälpa. De är även dessa barn du med flera menar ska ha hjälp. De kommer från grovt våld, sexuella övergrepp eller där föräldrarna är helt oförmögna att ge grundläggande omsorg. Okej? Är vi fortfarande med?

Ronjas studie bygger på de fall där samma vård ges till "marginalfall", med katastrofala följder för gruppen.

I grupp 1 fungerar LVU sannolikt som det är tänkt, en livräddande åtgärd. Även om dödligheten är hög, är den förmodligen lägre än den hade varit om barnet lämnats kvar.

I grupp 2 när man väljer att tvångsplacera dessa barn istället för att ge stöd i hemmet, eller andra insatser, tillför man nya trauman (separationen) och en ny riskmiljö (institutionen). Dvs den nya placeringen kan bli "farligare" än det egna hemmet.

Barnen i grupp 2 har ett fortsatt behov av hjälp, det handlar inte om att socialtjänsten ryckt friska välmående barn från föräldrar. Utan det handlar om att dagens system inte kan skilja på behovet av vård. Grupp 2 behöver vård, men inte nödvändigtvis LVU. Vilket i sin tur leder till 400% större risk för dessa barn. Inte alla LVUade barn.
Det är ju precis detta som är det farliga resonemanget. Om statens ”hjälp” i form av LVU faktiskt ökar risken för död och självmord för de barn som placeras, då fungerar inte systemet. Att säga att det är okej för att ”andra blir hjälpta” håller inte när vi pratar om barns liv. Rapporten visar att för barnen i gränslandet är det säkrare att få hjälp i hemmet än att tvångsomhändertas. Vi behöver ett system som faktiskt räddar liv, inte ett som spelar rysk roulette med de mest utsatta.

Citat:
Läs för dig själv bara?

(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.
Ja, det är en evig rundgång med dig i tråden.
Citera
2026-03-28, 13:51
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är ju precis detta som är det farliga resonemanget. Om statens ”hjälp” i form av LVU faktiskt ökar risken för död och självmord för de barn som placeras, då fungerar inte systemet. Att säga att det är okej för att ”andra blir hjälpta” håller inte när vi pratar om barns liv. Rapporten visar att för barnen i gränslandet är det säkrare att få hjälp i hemmet än att tvångsomhändertas. Vi behöver ett system som faktiskt räddar liv, inte ett som spelar rysk roulette med de mest utsatta.

Ja, det är en evig rundgång med dig i tråden.

Suck. Jag orkar inte.

Kan vi i alla fall enas om att alla LVUade barn inte löper en 400% risk att dö efter placering, vilket var ursprungsargumentet?
Citera
2026-03-28, 13:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Suck. Jag orkar inte.

Kan vi i alla fall enas om att alla LVUade barn inte löper en 400% risk att dö efter placering, vilket var ursprungsargumentet?
Sidorna borde sluta bråka om det är 400 % eller 0,4 procentenheter. Båda har rätt rent tekniskt, men båda missar poängen. Den lilla ökningen i faktiska tal innebär en enorm riskökning för den enskilda individen. Media blåser upp det för rubriker, och försvararna tonar ner det för att slippa ta ansvar.

Sidorna borde sluta tjafsa och enas om vad saken egentligen handlar om: Staten misslyckas med att göra barnet säkrare än det var i sitt dåliga hem.
Citera
2026-03-28, 14:06
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Du har fått åtskilliga i tråden.

Sluta dra runt det här i denna löjliga cirkel. Det är uppenbart att LVU systemet idag skadar barnen värre än vad de hjälper dem.

Uppenbart baserat på vad exakt?

Fler barn hjälps av LVU än som råkar ta skada, så är det.
Citera
2026-03-28, 14:09
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Uppenbart baserat på vad exakt?

Fler barn hjälps av LVU än som råkar ta skada, så är det.
Har du bevis på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in