2026-03-19, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Lvu står för en mycket liten del av placeringarna och bland de kring 3300 gäller ca hälften 15 år eller äldre. Lvu utanför hemmet är vad studien talar om inte lvu i hemmet
Studien säger också att det var problematiskt med lvu utanför hemmet för de unga som led av psykisk ohälsa
Exakt vad är det du inte förstår? Hade de inte LVU:ats hade denna grupp barn haft en större chans att överleva barndomen.
Citera
2026-03-20, 06:51
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Jag är noga inläst på studien. Du kan själv lyssna på presentationen och läs den om du vill fördjupa dig.

Deflektera mera! Du bemöter ingenting av det jag skrev i mitt inlägg. Du påstod dig att inte ha gjort något, jag citerade dig när du gjorde exakt det jag påstod. Och nu ger du ett ickesvar på det.

Om du är noga inläst på studien som du påstår, då är det således inte bara ett misstag, du väljer att göra felaktiga påståenden, du helt enkelt ljuger med uppsåt, för att… ja främja ditt egna narrativ, som du så klasslöst anklagar andra för.
Citera
2026-03-20, 09:55
Medlem
Citat:
Exakt vad är det du inte förstår? Hade de inte LVU:ats hade denna grupp barn haft en större chans att överleva barndomen.
LVU utanför hemmet sägs inte att det hon föreslår om kraftiga insatser i hemmet inte innebär LVU i hemmet
Citera
2026-03-20, 10:46
Medlem
Citat:
Du rör ihop allt. Hon har avdelat en specifik grupp och sedan kollat på slutresultatet. Gruppen barn som blev kvar hemma hade givetvis inte mer psykisk ohälsa än den andra gruppen som blev LVU:ade.
Hon säger att det var mest problem gällande de som hade psykiskt ohälsa gällande placering med lvu utanför hemmet , hon har inte gjort gjort uppdelning gällande psykisk ohälsa utan bara konstaterat att det var större risk för de med psykisk ohälsa
Citera
2026-03-20, 14:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hon säger att det var mest problem gällande de som hade psykiskt ohälsa gällande placering med lvu utanför hemmet , hon har inte gjort gjort uppdelning gällande psykisk ohälsa utan bara konstaterat att det var större risk för de med psykisk ohälsa

No shit. Eftersom placering och flytta runt barn som om de vore en möbel orsakar såklart psykisk ohälsa.
Citera
2026-03-20, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
No shit. Eftersom placering och flytta runt barn som om de vore en möbel orsakar såklart psykisk ohälsa.
Det gällde de som redan hade psykisk ohälsa när lvu utanför hemmet skedde inte att psykisk ohälsa uppkom under placering
Citera
2026-03-20, 15:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det gällde de som redan hade psykisk ohälsa när lvu utanför hemmet skedde inte att psykisk ohälsa uppkom under placering

Blir den psykiska hälsan bättre eller sämre av att placera barn tror du? Vad händer med ett barns psykiska hälsa om det flyttas runt flera gånger? Blir den bättre eller sämre? Bara så vi i tråden förstår hur du resonerar.
Citera
2026-03-20, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Blir den psykiska hälsan bättre eller sämre av att placera barn tror du? Vad händer med ett barns psykiska hälsa om det flyttas runt flera gånger? Blir den bättre eller sämre? Bara så vi i tråden förstår hur du resonerar.
Den lär i de flesta fall bli sämre eller ingen förändring i de flesta fall om placering inte är i en miljö där det finns något som fungerar terapeutiskt vilket kan vara lite vad som helst
Citera
2026-03-20, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Deflektera mera! Du bemöter ingenting av det jag skrev i mitt inlägg. Du påstod dig att inte ha gjort något, jag citerade dig när du gjorde exakt det jag påstod. Och nu ger du ett ickesvar på det.

Om du är noga inläst på studien som du påstår, då är det således inte bara ett misstag, du väljer att göra felaktiga påståenden, du helt enkelt ljuger med uppsåt, för att… ja främja ditt egna narrativ, som du så klasslöst anklagar andra för.
Jag har gjort korrekta påståenden. Om du vill läsa studien är det upp till dig.
Citera
2026-03-20, 19:14
Medlem
Citat:
Nej. Skillnaden är att risken för att inte överleva sin barndom ökade med 400% för de barn i gruppen som hade råkat få en strängare domare.
Citera
2026-03-21, 01:02
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Jag har gjort korrekta påståenden. Om du vill läsa studien är det upp till dig.

Jag har ju gjort det och pekat ut specifikt vart du misstolkat den.
Citera
2026-03-21, 07:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Jag har ju gjort det och pekat ut specifikt vart du misstolkat den.

Pekar den mot fler eller färre omhändertaganden du som tolkar den "rätt"? Och hur ser Ronja på placering vs hjälp hemmet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in