2026-03-24, 15:21
Medlem
Har fått redan mer skvaller nu från mina gamla kollegor:

Även de så kallade säljarna/projektindrivarna har börjat lämna.

På min gamla enhet så verkar det nu bara finnas en enda säljare kvar.
Det är ganska tufft att försöka vara ute och jaga projekt/uppdrag som håller hundratals personer sysselsatta...

Skeppet sjunker sakta me säkert
Citera
2026-03-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Jag hittar inget liknande om SWECO efter en snabb sökning, de kanske har en bättre krishantering som inte syns utåt?
Samma sak med WSP och Ramböll. Mindre konsultbyråer är annan sak, är de för "vilda" kan risktågandet bli för stort.
WSP är woke som fan. Anställer dessutom en massa folk från andra länder för att hålla nere lönerna. Kör mycket inhouse för att dölja inkompetensen för kunderna. Enorma overheadkostnader ovanpå det som kunderna får betala för. Givetvis hög personalomsättning.
Citera
2026-03-28, 11:16
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BearBearBear
Har fått redan mer skvaller nu från mina gamla kollegor:

Även de så kallade säljarna/projektindrivarna har börjat lämna.

På min gamla enhet så verkar det nu bara finnas en enda säljare kvar.
Det är ganska tufft att försöka vara ute och jaga projekt/uppdrag som håller hundratals personer sysselsatta...

Skeppet sjunker sakta me säkert

Frågan är vart de går i lågkonjukturen? Större konkurrenter är nog troligast, men mindre företag i en del fall, byte av bransch är sällsyntare.
En tidigare kollega som gick till Tyréns, stannade i sju år, nu är han tillbaka
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
WSP är woke som fan. Anställer dessutom en massa folk från andra länder för att hålla nere lönerna. Kör mycket inhouse för att dölja inkompetensen för kunderna. Enorma overheadkostnader ovanpå det som kunderna får betala för. Givetvis hög personalomsättning.
De flesta företag, stora som små, privat eller offentligt ägda, har etiskt förhållning, WSP skiljer sig inte från andra på den punkten. Olles gräv i Blentarp är inte jämförbar. Åter till trådens ämne.
Citera
2026-03-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
De flesta företag, stora som små, privat eller offentligt ägda, har etiskt förhållning, WSP skiljer sig inte från andra på den punkten. Olles gräv i Blentarp är inte jämförbar. Åter till trådens ämne.
Det är skillnad på etiska etiska riktlinjer (code of conduct) och woke. Det senare är skadlig dubbelmoral.
Har du också dåliga erfarenheter av WSP?
Har du jobbat på både AFRY och WSP så att du kan jämföra?
Massaavhopp hänger ihop med dålig företagskultur och är högst relevant.
Citera
2026-03-29, 00:31
Medlem
Känner minst 3 st som lämnat. Många som klagar.
Citera
2026-04-02, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juggeman
Känner minst 3 st som lämnat. Många som klagar.
Vad klagar folk på?
Finns det en gemensam nämnare?
Citera
2026-04-04, 19:23
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Det är skillnad på etiska etiska riktlinjer (code of conduct) och woke. Det senare är skadlig dubbelmoral.
Har du också dåliga erfarenheter av WSP?
Har du jobbat på både AFRY och WSP så att du kan jämföra?
Massaavhopp hänger ihop med dålig företagskultur och är högst relevant.
Nej, jag har inte varit anställd i varken AFRY eller WSP. Jag var på en intervju hos WSP 2016, mitt intryck var som för övriga stora bolag.
Stora organisationer är stela, saknar du egna kunder blir det bara att gilla läget. AFRYS försök med X divisionen var en dyr testballong.
Personalomsättning i all ära, det som hände under hösten/vintern på AFRY bör ge återverkningar på olika sätt.
Citera
2026-04-09, 15:27
Medlem
Facades avatar
Jag jobbar på AFRY sedan en inte allt för lång tid tillbaka.
Gick från ett annat konsultbolag, som jag inte tänker nämna namnet på, som hade mycket sämre och flummigare kultur än AFRY.
Är det bäst? Tvek på det.
Men det känns bra. Mycket handlar väl om vilken avdelning man är på med vilken chef och vilka kollegor, som vanligt med jobb.
Får se hur länge jag trivs.
Citera
2026-06-10, 19:59
Medlem
Hur är status på AFRY nu då?

Jag blev kontaktad av min förra chef för några dagar sedan. Lite allmänt tjöt, men sen kom frågan om jag eventuellt var intresserad av att komma tillbaka. Högre lön och fler semesterdagar utlovades isåfall.

Lite lockande är det ju, måste jag erkänna, men vill inte hamna i något brinnande hus.

Så, vad är senaste skvallret?
Citera
2026-06-30, 09:23
Medlem
Jordgubbes avatar
Vore intressant veta grundbulten här, "Sedan Afrys vd Linda Pålsson drog igång sin stora omorganisation i april i fjol har teknikkonsulten drabbats av avhopp i flera omgångar ... Nu väljer en ny rad chefer på konsultjätten att lämna skutan ... cirka tio toppnamn inom det svenska affärssegmentet massa- och pappersindustri, med segmentschefen ... i spetsen, samfällt ha sagt upp sig för att gå över till den börsnoterade konkurrenten Rejlers", ur Di.
Citera
2026-07-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Det egentliga problemet är att ekonomernas logik tog över ingenjörslogiken - hos konsultfirmorna.

Därmed kommer vinsten och sälj i fokus framför kvalitet.

Enligt teorin så ska marknaden lösa detta automatiskt.

Men i praktiken så har beställare - särskilt offentliga sådana - ofta ännu lägre kompetens - vilket leder till en spiral av överdebiteringoch därmed subotimering ur ett samhällsperspktiv.

Med tiden så migrerar denna problematik även in i den privata sfären.

Grundproblemet är att andra yrkeskategorier ges auktoritet över ingenjörerna. Inte för att ingenjörer är bättre än andra yrkesgrupper. De har en rad begränsningar. Men huvudgrejen är att man kan utan problem lära en bra ingenjör ekonomi och sedan ge honom ledarskap över ekonomin. Men det är en TOTAL OMÖJLIGHET att lära en ekonom eller HR-folk ens grunderna inom ingenjörsämnena.

Utbyggnaden av universiteten har öppnat det kvalifiverade yrkeslivet för stora mängder individer som har för låg intelligens för att förstå komplicerade perspektiv och samhällsnytta. Det enda de kan fokusera på är sin egen karriär och att ta sig fram på enklast möjliga sätt. Presentation, yta och social smidighet hamnar i förgrunden. Unga kvinnor inom HR bedömmer teknisk kompetens på grundval av LINKEDIN-profiler eller annan heuristik. Det är väldigt destruktivt.

Finns det något realistiskt alternativ till att bygga ut universiteten och högskolorna?
Citera
2026-07-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamsugarPappa
Afry är ett bolag med PK chefer som inte är löne konkurrerande.
Varför skulle man vilja jobba där?!?

PK-chefer är ingen bristvara i svenskt näringsliv. Gyllenhammar och Kamprad gick sin egen väg men den tiden är förbi. Moderna chefer är kompetenta och PK. Gäller både privat och offentlig sektor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in