Citat:
Ursprungligen postat av
Kaenkelberrie
Problemet för AFRY är ju att det är trögrörligt mellan olika avdelningar där exvis samma kontor inte delar på resurser och kompetenser i någon större utsträckning.
Beställarna får ju också betala extra för konsulterna från AFRY eftersom overheadkostnaderna skall bäras av kunderna .
Det är oroligt även inom AFRY Danmark där nedskärningar väntas. Framförallt inom industrisidan.
Vad jag har hört är lönenivån i de stora konsultbolagen relativt låga, därför uppstår alltid frågan om det höga timpriset vilket till viss del kan förklaras med tung organisation d.v.s. overheadkostnader.
En väl fungerande grupp av konsulter, säg 6 personer skall sällan behöva någon chef om dynamiken är den rätta d.v.s. fritt informationsflöde och bra laganda. Fast i stora bolag tenderar till att bli hierarkiska där alla ser om sitt före teamets bästa.
Å andra sidan en gruppchef med egna uppdrag kan belägga sig själv iaf till 80% och ändå sköta ledarskapet i den mån det krävs. För mellanchefer blir det svårare, de arbetar inte på golvet, de blir en kostnad.
Lågkonjunkturen har hållit i sig i några år, förr eller senare bör det leda till genomslag hos entreprenörer och konsulter, de senare har det varit tyst om. Dessutom kan sammanslagningen med Pöyry fört med sig en del icke fakturerbar personal, fast det har gått en del år.
Nedskärningar och omorganisation är inte så konstigt med andra ord.
Citat:
Ursprungligen postat av
SillyWalks
För tolv år sedan jobbade jag på AFRY (Då ÅF) och räknade nästan dagarna tills det var dags att gå vidare. Deras affärsmodell va då att lura på kunder avtal med hitte-på siffror för att sen mersälja kunderna mha "sunk cost fallacy" för att göra klart projekten. Så var alltid så jäkla pinsamt att påbörja ett projekt som alla redan från början visste va underdimensionerad så vi skulle vinna upphandlingen för att sen konstant ligga 3 månader bakom schemat och be om ursäkt till kunden varje vecka.
Man tävlade också mellan kontoren, skrev man ett mail med en kollega på ett annat kontor och bad om hjälp med något så blev man internfakturerad 1200 kronor för att de tog en minut för att svara på ett mail. Visste inte om detta när jag började så lyckades kosta min chef 36 tusen en månad för jag frågade en områdesexpert ~20 frågor om kanalisationer.
Otrevliga äldre kollegor också, speciellt på Stockholmskontoret, riktiga översittare hela bunten.
Jag träffade på en tjej som lämnat Pöyry för en tjänst på dåvarande ÅF kring år 2013, enligt henne hade hennes avdelning kollapsat, det fanns inga uppdrag, hon anade vart vinden blåste om man säger så.
Utan att ha något kvalificerat underlag tror jag att Pöyry hade snarlik företagskultur som ÅF, hur bra integrationen blev låter jag vara men företaget tycks ha växt(?)
Det låter som ett typiskt problem i stora bolag med bristande lönsamhet, internfakturera, folk som stannar kvar avancerar till att bli chef eller accepterar ödet med en låg lön. I mindre konsultbolag går det inte under någon längre tid smussla med dålig lönsamhet, smussla folk snett uppåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrunkenZealot
De ligger 17% ner på 3 år. Ingen bra aktie med andra ord.
https://www.di.se/bors/aktier/af-b-906/
Kanske ett kvitto på misslyckad sammanslagning?