2026-01-01, 17:51
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Den stora konsultbyrån AFRY har drabbats av massavhopp efter bytet av VD. Värst ska det vara i Norge även det sker avhopp på löpande band.

Citat:
Ursprungligen postat av Realtid
Realtid]Hundratals anställda har lämnat det svenska konsultbolaget Afry under hösten, både i Norge och Sverige. I Norge försvann 160 medarbetare på en enda månad, medan avhoppen i Sverige beskrivs som ”på löpande band”.

Bakom avhoppen ligger enligt flera källor den stora omstrukturering som pågår sedan Linda Pålsson tillträdde som vd i våras.

https://www.realtid.se/bors-finans/avhopp-pa-lopande-band-konsult-skakas-av-personalflykt/

Det verkar som att bolaget saknar den mylla som krävs för att skapa "talanger", de ska komma till AFRY, oklart vartifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Dana Itasou
Det som rapporteras om AFRY just nu är ett tydligt exempel på en större utmaning i konsultbranschen. Dagens Industri beskriver hur ett av bolagets mest lönsamma och strategiskt viktiga områden, tidigare en verklig guldkalv, drabbas av betydande avhopp. Ett trettiotal personer har redan lämnat, flera med tunga profiler går till konkurrenter och andra väljer att starta eget. Ledningen kallar situationen ”utmanande”.

https://se.linkedin.com/posts/dianaitaoui_stora-avhopp-fr%C3%A5n-afrys-guld%C3%A4gg-activity-7403768656998031360-RzjN

Enligt Dagens Industri skickade bolaget ut meddelanden som rökridå, dessa var gamla.

Citat:
Ursprungligen postat av DI
Efter att ha fått frågor om personalflykt i Norge skickade konsultjätten Afry snabbt ut pressmeddelanden om nyvunna avtal i landet.

Men när Di synar framgångsbeskeden visar det sig handla om kontrakt som tecknades för månader sedan och där den finansiella betydelsen är tveksam.

https://www.di.se/nyheter/gamla-avtal-blev-nyheter-efter-massavhoppen/

Vad pågår? Det verkar finnas ett brett missnöje och en säregen tystnadskultur av media att döma.
Senast redigerad av Brunafingrarna 2026-01-01 kl. 18:04.
Citera
2026-01-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Den stora konsultbyrån AFRY har drabbats av massavhopp efter bytet av VD. Värst ska det vara i Norge även det sker avhopp på löpande band.

https://www.realtid.se/bors-finans/avhopp-pa-lopande-band-konsult-skakas-av-personalflykt/

Det verkar som att bolaget saknar den mylla som krävs för att skapa "talanger", de ska komma till AFRY, oklart vartifrån.

https://se.linkedin.com/posts/dianaitaoui_stora-avhopp-fr%C3%A5n-afrys-guld%C3%A4gg-activity-7403768656998031360-RzjN

Enligt Dagens Industri skickade bolaget ut meddelanden som rökridå, dessa var gamla.

https://www.di.se/nyheter/gamla-avtal-blev-nyheter-efter-massavhoppen/

Vad pågår? Det verkar finnas ett brett missnöje och en säregen tystandskultur av media att döma.

Är det en av de sista i sitt slag, de psyksjuka woke-cheferna som röjer runt i bolaget, i hopp om att få bli sparkad uppåt, som en av de stora nollorna i landet?
Citera
2026-01-01, 18:05
Medlem
På arkitektsidan slår man ihop flera enskilda varumärken/ grupper till samma och i samband med sådana förändringar så brukar mellanchefer bli övertaliga. Uppskattade chefer går andra företag och tar med sig den delar av personalen. Kanske samma sak hänt på flera delar ov bolaget i samband med "effektiviseringar"
https://arkitekten.se/nyheter/afry-startar-storkontoret-afry-architects/
Citera
2026-01-01, 18:12
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Är det en av de sista i sitt slag, de psyksjuka woke-cheferna som röjer runt i bolaget, i hopp om att få bli sparkad uppåt, som en av de stora nollorna i landet?

Har du erfarenhet som anställd?

Jag hittar inget liknande om SWECO efter en snabb sökning, de kanske har en bättre krishantering som inte syns utåt?
Samma sak med WSP och Ramböll. Mindre konsultbyråer är annan sak, är de för "vilda" kan risktågandet bli för stort.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumulv
På arkitektsidan slår man ihop flera enskilda varumärken/ grupper till samma och i samband med sådana förändringar så brukar mellanchefer bli övertaliga. Uppskattade chefer går andra företag och tar med sig den delar av personalen. Kanske samma sak hänt på flera delar ov bolaget i samband med "effektiviseringar"
https://arkitekten.se/nyheter/afry-startar-storkontoret-afry-architects/

De stora konsultföretagen växer knappt organiskt, de är alldeles för tröga, då blir att köpa upp mindre konkurrenter eller slå i samman med en jämbördig konkurent.
Nåväl, i det här fallet verkar det som alla möjliga nivåer lämnar AFRY, inte bara chefer även om jag köper din analys, chefer är egentligen en börda.
Senast redigerad av Brunafingrarna 2026-01-01 kl. 18:18.
Citera
2026-01-01, 18:15
Medlem
Citat:
Har du erfarenhet som anställd?

Jag hittar inget liknande om SWECO efter en snabb sökning, de kanske har en bättre krishantering som inte syns utåt?
Samma sak med WSP och Ramböll. Mindre konsultbyråer är annan sak, är de för "vilda" kan risktågandet bli för stort.

Inte på Afry, men vi är liten samma bransch kan man säga och det är många chefer som just nu försöker imponera på sina chefer, samtidigt som att folket under byter bolag…

Det borde sända en signal till cheferna men det är ofta så korkade själva att det går över deras huvuden.

Även SWECO har perioder av massavhopp, vilket oftast betyder att nån chef har kommit in och försöker impa på sina chefer genom att försämra villkoren drastiskt i den nedre leden.
Citera
2026-01-01, 18:25
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Inte på Afry, men vi är liten samma bransch kan man säga och det är många chefer som just nu försöker imponera på sina chefer, samtidigt som att folket under byter bolag…

Det borde sända en signal till cheferna men det är ofta så korkade själva att det går över deras huvuden.

Även SWECO har perioder av massavhopp, vilket oftast betyder att nån chef har kommit in och försöker impa på sina chefer genom att försämra villkoren drastiskt i den nedre leden.

OK. Det verkar inte gå så bra för bolaget, ett internt mail från den VDn om låg beläggningsgrad: https://www.di.se/nyheter/afry-slar-larm-internt-debiteringsgraden-fortsatt-otillfredsstallande/

Beställarna har lärt sig se igenom "saltade fakturor", en kollega tog AFRY i örat för orimligheterna.

Erfarna konsuiter ska i princip vara självgående, kunna fatta de flesta beslut, källarkonsulter kan ta alla beslut själva, det är nog som du säger ett överskott av chefer på AFRY.

Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Få se nu är det inte ditt parti som vill tvångs kvotera in kvinnliga VDs och styrelsemedlemmar?
Kan det här vara lite av en försmak vad som kommer komma om man röstar rött?

Menar du att den nya VDn är inkvoterad?
Citera
2026-01-01, 20:35
Medlem
Kaenkelberries avatar
Problemet för AFRY är ju att det är trögrörligt mellan olika avdelningar där exvis samma kontor inte delar på resurser och kompetenser i någon större utsträckning.
Beställarna får ju också betala extra för konsulterna från AFRY eftersom overheadkostnaderna skall bäras av kunderna .
Det är oroligt även inom AFRY Danmark där nedskärningar väntas. Framförallt inom industrisidan.
Citera
2026-01-01, 20:59
Medlem
För tolv år sedan jobbade jag på AFRY (Då ÅF) och räknade nästan dagarna tills det var dags att gå vidare. Deras affärsmodell va då att lura på kunder avtal med hitte-på siffror för att sen mersälja kunderna mha "sunk cost fallacy" för att göra klart projekten. Så var alltid så jäkla pinsamt att påbörja ett projekt som alla redan från början visste va underdimensionerad så vi skulle vinna upphandlingen för att sen konstant ligga 3 månader bakom schemat och be om ursäkt till kunden varje vecka.

Man tävlade också mellan kontoren, skrev man ett mail med en kollega på ett annat kontor och bad om hjälp med något så blev man internfakturerad 1200 kronor för att de tog en minut för att svara på ett mail. Visste inte om detta när jag började så lyckades kosta min chef 36 tusen en månad för jag frågade en områdesexpert ~20 frågor om kanalisationer.

Otrevliga äldre kollegor också, speciellt på Stockholmskontoret, riktiga översittare hela bunten.
Citera
2026-01-01, 21:00
Avstängd
DrunkenZealots avatar
De ligger 17% ner på 3 år. Ingen bra aktie med andra ord.

https://www.di.se/bors/aktier/af-b-906/
Citera
2026-01-01, 21:44
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Problemet för AFRY är ju att det är trögrörligt mellan olika avdelningar där exvis samma kontor inte delar på resurser och kompetenser i någon större utsträckning.
Beställarna får ju också betala extra för konsulterna från AFRY eftersom overheadkostnaderna skall bäras av kunderna .
Det är oroligt även inom AFRY Danmark där nedskärningar väntas. Framförallt inom industrisidan.
Vad jag har hört är lönenivån i de stora konsultbolagen relativt låga, därför uppstår alltid frågan om det höga timpriset vilket till viss del kan förklaras med tung organisation d.v.s. overheadkostnader.
En väl fungerande grupp av konsulter, säg 6 personer skall sällan behöva någon chef om dynamiken är den rätta d.v.s. fritt informationsflöde och bra laganda. Fast i stora bolag tenderar till att bli hierarkiska där alla ser om sitt före teamets bästa.
Å andra sidan en gruppchef med egna uppdrag kan belägga sig själv iaf till 80% och ändå sköta ledarskapet i den mån det krävs. För mellanchefer blir det svårare, de arbetar inte på golvet, de blir en kostnad.
Lågkonjunkturen har hållit i sig i några år, förr eller senare bör det leda till genomslag hos entreprenörer och konsulter, de senare har det varit tyst om. Dessutom kan sammanslagningen med Pöyry fört med sig en del icke fakturerbar personal, fast det har gått en del år.
Nedskärningar och omorganisation är inte så konstigt med andra ord.
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
För tolv år sedan jobbade jag på AFRY (Då ÅF) och räknade nästan dagarna tills det var dags att gå vidare. Deras affärsmodell va då att lura på kunder avtal med hitte-på siffror för att sen mersälja kunderna mha "sunk cost fallacy" för att göra klart projekten. Så var alltid så jäkla pinsamt att påbörja ett projekt som alla redan från början visste va underdimensionerad så vi skulle vinna upphandlingen för att sen konstant ligga 3 månader bakom schemat och be om ursäkt till kunden varje vecka.

Man tävlade också mellan kontoren, skrev man ett mail med en kollega på ett annat kontor och bad om hjälp med något så blev man internfakturerad 1200 kronor för att de tog en minut för att svara på ett mail. Visste inte om detta när jag började så lyckades kosta min chef 36 tusen en månad för jag frågade en områdesexpert ~20 frågor om kanalisationer.

Otrevliga äldre kollegor också, speciellt på Stockholmskontoret, riktiga översittare hela bunten.
Jag träffade på en tjej som lämnat Pöyry för en tjänst på dåvarande ÅF kring år 2013, enligt henne hade hennes avdelning kollapsat, det fanns inga uppdrag, hon anade vart vinden blåste om man säger så.
Utan att ha något kvalificerat underlag tror jag att Pöyry hade snarlik företagskultur som ÅF, hur bra integrationen blev låter jag vara men företaget tycks ha växt(?)
Det låter som ett typiskt problem i stora bolag med bristande lönsamhet, internfakturera, folk som stannar kvar avancerar till att bli chef eller accepterar ödet med en låg lön. I mindre konsultbolag går det inte under någon längre tid smussla med dålig lönsamhet, smussla folk snett uppåt.

Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
De ligger 17% ner på 3 år. Ingen bra aktie med andra ord.

https://www.di.se/bors/aktier/af-b-906/
Kanske ett kvitto på misslyckad sammanslagning?
Citera
2026-01-01, 22:28
Medlem
Citat:
OK. Det verkar inte gå så bra för bolaget, ett internt mail från den VDn om låg beläggningsgrad: https://www.di.se/nyheter/afry-slar-larm-internt-debiteringsgraden-fortsatt-otillfredsstallande/

Kommer väl inte som en överaskning att vi befinner oss i en lågkonjunktur och att uppdragen sinar.
Citera
2026-01-01, 23:20
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Afry är kända för att satsa hårt på woke. Det är mycket regnbågar och inkvotering av kvinnor samt invandrare. De kanske skulle fokusera mer på att ha en fungerande organisation än fokus på kön och hudfärg m.m.?

Jag gissar att HR samt lite onödiga ätare på HK är huvudproblemet.

Jag vet en gubbe som gick ut på Linkedin och sågade Afry vid fotknölarna. Mtp. att det brukar vara rätt mycket locket på inom konsultvärlden så får det ses som anmärkningsvärt.

Två personer jag känner ytligt har jobbat där en kort period och de verkade tycka att det var bättre innan deras firma blev uppköpt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in