2026-01-02, 10:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Folk från utomeuropiska länder generellt lyfts fram, inte enbart indier. Kolla gärna här på deras hemsida (AFRY).

Jag har inget emot HBTQI men detta känns lite... för mycket på något sätt. Jag tror inte direkt heller att homofiler i Pakistan får det bättre för att de hissar homoflaggan i centrala Stockholmn.

Jag har viss kontakt med AFRY via mitt jobb men då som kund till mig men av alla personer jag har träffat (säkert fler än 200st) inom mest inköp, maskinsäkerhet, el automation och mekkontruktion så har det varit max ett tiotal invandrare så alltid spännande när en så liten del ska visas upp så stort i kampanjer och reklam.

Man blir alltid förvånad när ett fåtal personer på ett så pass stort bolag kan förstöra så mycket på kort tid.
Ska tilläggas att efter några år på AFRY inom rätt segment och med bra utbildning så kan man rätt lätt hitta andra jobb som många gånger skriker efter personal med lite erfarenhet.
Citera
2026-01-02, 10:51
Medlem
Afry är ett bolag med PK chefer som inte är löne konkurrerande.
Varför skulle man vilja jobba där?!?
Citera
2026-01-02, 12:25
Medlem
Privatinvesteraren John Skogman säger:
"Afry har 18 000 anställda så att några av dem har slutat känns bara som en mediegrej. 'Ring polisen!'", avfärdar John Skogman oron.
"Det är ett av de billigaste konsultbolagen just nu, aktien handlas under 150 kr, och är ett spännande case."

https://www.placera.se/nyheter/skogmans-jakt-pa-avkastning-2026-alla-rappare-pratar-om-mercedes-benz-2025-12-30
Vi får väl se.
Citera
2026-01-02, 12:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Så här ser det ut på många storbolag idag och inget unikt för Afry.

Nej det gör det inte. Kolla på NCC, Skanska, Peab, Viedekkes hemsidor
Citera
2026-01-02, 12:52
Medlem
jimmychrists avatar
Vaskar man med berått mod ett så gammalt varumärke för att ersätta det med en generisk bokstavskombination och en intetsägande slogan på engelska så får man fan skylla sig själv
Citera
2026-01-02, 13:35
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Vaskar man med berått mod ett så gammalt varumärke för att ersätta det med en generisk bokstavskombination och en intetsägande slogan på engelska så får man fan skylla sig själv

Ångpanneföreningen var ett perfekt namn. Även om man inte längre sysslar med ångpannor.
Citera
2026-01-02, 14:14
Medlem
Konsultbolag måste nog vara en av de knepigaste typen av företag navigera genom konjunkturcykler.
Det krävs väldigt kompetent ledning och chefer för driva denna typen av bolag framgångsrikt.

En stor del av utgifterna är löner till anställda och finns det inte projekt som i en lågkonjunktur har man svårt behålla kompetent personal utan får börja säga upp folk då man har för lite kunder att fakturera.

Då det är högkonjunktur och finns hur mycket projekt som helst är det brist på kompetenta medarbetare. Man får då rekrytera från konkurrenter vilket trissar upp lönerna. För öka omsättningen i konsultföretag måste man anställa mera medarbetare hela tiden elller köpa upp andra bolag.

Vissa branscher som historiskt varit viktiga för konsultbolagen inom industri som tex skogsindustri satsar heller inte lika mycket i norden som man gjorde förr.
Senast redigerad av sidsix 2026-01-02 kl. 14:29.
Citera
2026-01-02, 14:18
Medlem
haresEars avatar
Använder de själv på ett stort internationellt bolag, håller sedan ett år på att avveckla dem till förmån för andra, mindre firmor som är mer responsiva och hungriga.

Afrys problem är chefsleden, man stirrar sig blinda på inköpsordrar, projekt som alltid är försenade och hittepålösningar som drar ut på tiden.

Afry har gjort sitt, inom 5-10 är ser bolaget helt annorlunda ut tror jag.
Citera
2026-01-02, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sidsix
Konsultbolag måste nog vara en av de knepigaste typen av företag navigera genom konjunkturcykler.
Det krävs väldigt kompetent ledning och chefer för driva denna typen av bolag framgångsrikt.

En stor del av utgifterna är löner till anställda och finns det inte projekt som i en lågkonjunktur har man svårt behålla kompetent personal utan får börja säga upp folk då man har för lite kunder att fakturera.

Då det är högkonjunktur och finns hur mycket projekt som helst är det brist på kompetenta medarbetare. Man får då rekrytera från konkurrenter vilket trissar upp lönerna. För öka omsättningen i konsultföretag måste man anställa mera medarbetare hela tiden elller köpa upp andra bolag.

Vissa branscher som historiskt varit viktiga för konsultbolagen inom industri som tex skogsindustri satsar heller inte lika mycket i norden som man gjorde förr.

Jo men så är det i stort sett. Arbetar man på ett konsultföretag får man vara beredd på att det kan svänga fort.
Min dåvarande chef hade suttit på samma kontorsstol under drygt 10 års tid. Han hade bytt visitkort 7 ggr. under den tiden. Alltid till nya namn på företaget och till nya konstellationer.

Man måste ha teflonskalle för att kunna arbeta på ett konsultföretag. Den bästa tiden för ett konsultföretag är när det råder osäkra tider. Storföretagen vet inte om de vågar anställa när det är halvt om halvt osäkert. Blir det en klar lågkonjunktur är det hissen ner i botten direkt för konsultföretagen såvida de inte är riktigt smalt inriktade på en mycket speciell nisch. De konsultföretagen har vanligvis inte heller så många anställda.
Citera
2026-01-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlastar
Nej det gör det inte. Kolla på NCC, Skanska, Peab, Viedekkes hemsidor

Nu pratar jag om bolag inom Corporate IT och inte nåt jävla byggbolag. Hur som helst har du fel din pajas

Peab:
https://peab.se/hallbarhet/jamstalldhet-mangfald-och-likabehandling

NCC:

https://www.ncc.se/siteassets/startpage/hallbarhet/ncc-diversity-policy_final2015.pdf

Skanska:

https://www.skanska.se/om-skanska/hallbarhet/ansvar/mangfald

Ska jag fortsätta?
Citera
2026-01-02, 18:42
Medlem
Jthunderas avatar
Det som driver ett konsultbolag är konsulter i uppdrag och folk som säljer konsulter. AFRY har dragit på sig för många personer som gör annat.

I somras fick överflödiga chefer gå. Innan jul fick konsulter utan uppdrag gå. Vid årsskiftet support-personal som mest sitter och sover. Detta drar med sig lite folk som blir nervösa och byter jobb när det blåser med.

Norge var speciellt feta så där bantades det rejält.

Det har gått bra för AFRY hela tiden. Misstaget var när förre VD lovade världen 10% marginal vilket inte var möjligt med befintliga affärsmodeller och uppdrag. Han satsade sitt huvud på det och fick lämna. Nu har nya VD satsat sitt så det kommer bantas till man når 10%.
Citera
2026-01-02, 19:44
Medlem
OT i frågan men jag har bara dåliga erfarenheter av projekteringar från AFRY och andra konsultfirmor.
Har aldrig varit på ett ROT projekt där inte något har varit åt helvete med ritningarna.
Kanalisationsritningar där man inte har samkört mellan VVS-EL-VENT så allt krockar, gör man inte det mellan kollegorna när man jobbar åt samma konsultfirma?
Förlitar man sig bara att verkligheten stämmer med 50år gamla A-ritningar som underlag utan att göra platsbesök?
Allt är som upplagt för att det ska blir ÄTOR som får projekten att dra iväg miljoner över budget.
Är det beställarna som snålar in några småslantar på underlagen som i slutändan kostar miljoner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in