Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
En energiobalans som ökar med 0,44 W/m2 per dekad räcker mer än väl för den observerade globala uppvärmningen. Du har nu åter tjafsat sönder tråden på snart 40 sidor.
ASR (Absorbed Solar Radiation): Den största delen av trenden kommer från att jorden absorberar mer solstrålning (kortvågig strålning).
OLR (Outgoing Longwave Radiation): Den utgående värmestrålningen ökar som förväntat (Plancks svar) men inte tillräckligt för att kompensera för den ökade solabsorptionen.
Den observerade ökningen av absorberad solenergi (ASR) är i sig själv stor nog att driva hela den globala uppvärmningen under den här perioden.
I denna observation behövs ingen annan energitillförsel eller ”extra” växthuseffekt för att balansräkningen ska gå ihop – siffrorna för den absorberade solstrålningen räcker för att förklara värmeökningen.
Vidare, i vetenskaplig metodik föregår observation attribution. Det är själva fundamentet för den empiriska metoden. Vad tror du det betyder? Försök att svara med egna ord och utan personangrepp.
Jag svarar alltid endast med egna ord, förutom när jag citerar vilket då framgår av formateringen. Och till skillnad från dig svarar jag på frågor, jag slingrar mig inte.
Nedan är en artikel om en studie av CERES, skriven av Loeb et al. Den handlar om den här datan du är så övertygad visar att koldioxiden inte behövs för att förklara uppvärmningen.
Citat:
The study finds that the doubling of the imbalance is partially the result an increase in greenhouse gases due to human activity, also known as anthropogenic forcing, along with increases in water vapor are trapping more outgoing longwave radiation, further contributing to Earth’s energy imbalance. Additionally, the related decrease in clouds and sea ice lead to more absorption of solar energy.
Norman Loeb chefsforskaren för CERES beskriver här studien, och datan som i dina ögon motbevisar IPCC och koldioxidens betydelse för uppvärmningen.
Citat:
“It’s likely a mix of anthropogenic forcing and internal variability,” said Loeb. “And over this period they’re both causing warming, which leads to a fairly large change in Earth’s energy imbalance. The magnitude of the increase is unprecedented.”
https://www.nasa.gov/centers-and-facilities/langley/joint-nasa-noaa-study-finds-earths-energy-imbalance-has-doubled/
Noterar du hur något saknas? Jag också. Det finns inte ett spår av det du pratar om där. Är det inte konstigt, när datan så tydligt talar för sig själv?