Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Åklagaren är både långsam och dum. Nästan ingen här i tråden har något förtroende för honom.
Menar du att Katja skulle låtit bilen stå så hon fick böter? Nödvärnsrätten borde gälla här, så det är helt ok att Katja flyttar bilen även om hennes körkort är indraget som du påstår.
Du måste lära dig skillnaden på "ett misstag" och ett lagbrott. Katja som är polis känner till denna skillnad väl.
Ja det menar jag.
Det är nämligen ingen nödvärnsrätt att undvika parkeringsböter.
En städdag är inte en "omedelbar fara" enligt 24 kap. 4 § BrB.
Och lagen bryr sig inte om "misstag".
Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Från Epoch Times:
– Jag flyttade bilen i samband med städdag. Det var fel av mig och jag tar ansvar för det, säger hon i en intervju med sajten.
Hon säger att hon skulle parkera bilen i garaget.
– Jag hade ingen annan som kunde hjälpa mig med detta.
Om Katja inte hade någon annan som kunde hjälpa till gäller nödvärnsrätten.
Aftonbladet:
Tidningen uppger att de dokumenterat hur hon först kört sin bil, och två timmar senare fångas hon på film när hon återigen kör bilen.
Jag anser att nödvärnsrätten gäller
båda gångerna som Katja körde bilen, eftersom den säkert var tvungen att flyttas två gånger på grund av städgatureglerna.
Som jag skrev ovan gäller inte nödvärnsrätten för att undvika parkeringsböter.
Enligt 24 kap. 4 § Brottsbalken krävs en fara som hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt rättsordningsskyddat intresse. En städdag med risk för parkeringsböter är varken det ena eller det andra, utan endast obekvämlighet och en vanlig sanktionsavgift.