2026-03-25, 09:18
Medlem
Stackars Katja som blir utsatt för mediadrev. Och jävla journalister som förföljer privatpersoner och letar efter fel.
Citera
2026-03-25, 09:20
Medlem
ursprungligens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrr5MX/katja-nyberg-erkanner-flyttade-bilen-utan-korkort

Nu ska Aftonbladet dreva också.

Maken till ensidig journalistik är svår att hitta faktiskt.
Citera
2026-03-25, 09:23
Medlem
Hur kommer de sig att hon bara blir misstänkt för olovlig körning och inte GROV olovlig körning när hon kör bil med indraget körkort?? Så är det ju för en annan. Men kanske är andra regler om man sitter i rosenbad.
Citera
2026-03-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Stackars Katja som blir utsatt för mediadrev. Och jävla journalister som förföljer privatpersoner och letar efter fel.
Hur tänker du att hon är en privatperson?
Citera
2026-03-25, 09:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Då kan hon ju be någon annan flytta bilen. Det är jävligt fult att sätta sig och köra efter allt som skett.
Från Epoch Times:
– Jag flyttade bilen i samband med städdag. Det var fel av mig och jag tar ansvar för det, säger hon i en intervju med sajten.

Hon säger att hon skulle parkera bilen i garaget.

– Jag hade ingen annan som kunde hjälpa mig med detta.
Om Katja inte hade någon annan som kunde hjälpa till gäller nödvärnsrätten.

Aftonbladet:
Tidningen uppger att de dokumenterat hur hon först kört sin bil, och två timmar senare fångas hon på film när hon återigen kör bilen.
Jag anser att nödvärnsrätten gäller båda gångerna som Katja körde bilen, eftersom den säkert var tvungen att flyttas två gånger på grund av städgatureglerna.
Citera
2026-03-25, 09:33
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Åklagaren är både långsam och dum. Nästan ingen här i tråden har något förtroende för honom.

Menar du att Katja skulle låtit bilen stå så hon fick böter? Nödvärnsrätten borde gälla här, så det är helt ok att Katja flyttar bilen även om hennes körkort är indraget som du påstår.

Du måste lära dig skillnaden på "ett misstag" och ett lagbrott. Katja som är polis känner till denna skillnad väl.

Ja det menar jag.

Det är nämligen ingen nödvärnsrätt att undvika parkeringsböter.
En städdag är inte en "omedelbar fara" enligt 24 kap. 4 § BrB.

Och lagen bryr sig inte om "misstag".

Citat:
Från Epoch Times:
– Jag flyttade bilen i samband med städdag. Det var fel av mig och jag tar ansvar för det, säger hon i en intervju med sajten.

Aftonbladet:
Tidningen uppger att de dokumenterat hur hon först kört sin bil, och två timmar senare fångas hon på film när hon återigen kör bilen.
Jag anser att nödvärnsrätten gäller båda gångerna som Katja körde bilen, eftersom den säkert var tvungen att flyttas två gånger på grund av städgatureglerna.

Som jag skrev ovan gäller inte nödvärnsrätten för att undvika parkeringsböter.

Enligt 24 kap. 4 § Brottsbalken krävs en fara som hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt rättsordningsskyddat intresse. En städdag med risk för parkeringsböter är varken det ena eller det andra, utan endast obekvämlighet och en vanlig sanktionsavgift.
Senast redigerad av populopidus 2026-03-25 kl. 09:36.
Citera
2026-03-25, 09:35
Medlem
Citat:
Från Epoch Times:

Aftonbladet:

Jo tjena, det är så nödvärnsrätten fungerar
Citera
2026-03-25, 09:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Ja det menar jag.

Det är nämligen ingen nödvärnsrätt att undvika parkeringsböter.
En städdag är inte en "omedelbar fara" enligt 24 kap. 4 § BrB.

Och lagen bryr sig inte om "misstag".
Nu är Katja inte dömd för något brott, så du spekulerar bara att det här skulle vara olovlig körning.

Jag tycker att Expressen ska tänka på Katjas familj och barn också som drabbas av deras ensidiga nyhetsrapportering. Stackars barn!

Katja har redan sagt att hon tar ansvar för detta, så hennes advokat kommer att förklara varför hon är oskyldig till även detta påstådda brott.
Citera
2026-03-25, 09:40
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Nu är Katja inte dömd för något brott, så du spekulerar bara att det här skulle vara olovlig körning.

Jag tycker att Expressen ska tänka på Katjas familj och barn också som drabbas av deras ensidiga nyhetsrapportering. Stackars barn!

Katja har redan sagt att hon tar ansvar för detta, så hennes advokat kommer att förklara varför hon är oskyldig till även detta påstådda brott.

Det är ingen spekulation.

Expressen har publicerat videobevis där Katja Nyberg sitter bakom ratten och kör bilen, samtidigt som Transportstyrelsen har återkallat hennes körkort.

Att hon säger att hon "tar ansvar" ändrar inte att det är olovlig körning enligt lagen. Advokaten får gärna förklara det för tingsrätten.
Citera
2026-03-25, 09:40
Medlem
swebarbs avatar
Helt fel att flytta en bil om man har indraget körkort, pinsamt att denna kvinna inte vet bättre med sin polisbakgrund
Citera
2026-03-25, 09:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurShelby
Jo tjena, det är så nödvärnsrätten fungerar

katja vet mer om hur lagar fungerar än du.

1. Katja är (fortfarande) polis.
2. Katja har varit SDs talesperson i polisfrågor.
3. Katja har suttit i Justitieutskottet.
4. Katja har sina väljares förtroende.
5. Katja har varit Sverigedemokrat.
6. Katja är ingen invandrare.

Det är svårt att argumentera mot det!
Citera
2026-03-25, 09:42
Medlem
Hahahaha! Nödvärnsrätten för att undvika böter? Hoppas du bara sitter o trollar annars är du helt hjärndöd.

Citat:
Från Epoch Times:

Aftonbladet:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in