2026-03-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
De kraven du redogör för, 12 500 i månadslön är det före eller efter skatt? Är exemplet på deras hemsida ett lån på 35 000 eller menar dom att du med en inkomst på 12 500 kanske skulle få låna 5 000 inte 35 000?

Jag vet inte exakt men sambla skriver "minimum inkomst 120 000 per år".
Så ja, är ju möjligt jag lånar för mycket i förhållande till min inkomst så till sommaren ska jag prova ta lån på typ 10k och se vad som händer.
Min anmärkning kom till 2024 tror jag så den borde tas bort i år nån gång.
Citera
2026-03-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Så ja, är ju möjligt jag lånar för mycket i förhållande till min inkomst så till sommaren ska jag prova ta lån på typ 10k och se vad som händer.
Du skriver att du hade kunnat betala räntan och amorteringarna på 35k-lånet som du inte fick. Varför tar du nu inte och lägger undan motsvarande det, då slipper du ta ett lån på 10k.

Vad var det du inte kunde köpa i och med att 35k-lånet inte gick igenom?
Citera
2026-03-23, 18:28
Medlem
Citat:
Min anmärkning kom till 2024 tror jag så den borde tas bort i år nån gång.

Bara för att de skriver en sak betyder inte att man per automatik får ett lån utan det görs en samlad bedömning och gissningsvis så har du fallit i den.

En anmärkning sitter kvar i 3 år så fick du den 2024 så försvinner den nästa år (2027) och inte i år.

Har du även försökt att ta andra lån så finns det en historik av UC-upplysningar på dig vilket även det klassas av många långivare som en varningssignal.
Senast redigerad av pajas357 2026-03-23 kl. 18:38.
Citera
2026-03-23, 18:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Lån tycker jag är okej men enbart till
1. Bostad
2. Studier
3. Bil

I övrigt ta aldrig lån. Att använda lån för konsumtion är helt förkastligt. Dessutom känns det bättre att köpa för egna pengar.

Tog ett mindre lån till fritidsfastighet. Avbetalat på 8 år. Tycker jag var OK.
Citera
2026-03-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tog ett mindre lån till fritidsfastighet. Avbetalat på 8 år. Tycker jag var OK.
Fritidshus ser i alla fall inte jag som konsumtion.
Citera
2026-03-23, 18:53
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
För jag behöver pengarna nu, inte om några månader idiot.

oj, du kanske skrev nåt idiotiskt på ansökan
Citera
2026-03-23, 18:56
Medlem
Citat:
Vissa sparar, andra inte, inget fel i det.
Jo, det är fel att inte spara så att man i alla fall har en buffert för oförutsedda utgifter och för köp av saker som man behöver ganska snabbt.

Men du har ännu inte insett det? Trots att du fått småpanik över att ditt lån inte gick igenom?
Citera
2026-03-24, 05:18
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ja men vad smart du är, att jag inte tänkte på det!
Tänk om banken svarade dig på samma sätt?
"Hej jag vill låna 2 miljoner för att köpa ett hus".
Banken: " Vi ser du kan spara 20 tusen i månaden så då är det bara för dig att spara i 10 år så har du ju 2 miljoner, för det var väl det du ville låna?"

Folk lånar för dom behöver pengar just nu, inte om 6 månader eller eller flera år framåt.
Haha fan skulle banken vilja låna ut någon som inte klarar Högstadiematte för?
Citera
2026-03-24, 05:24
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
haha, det gör det verkligen inte.
Sjukpension/ sjukersätting, då har du varit på utredning ganska grundligt så dom kommer fram till att du inte kommer kunna arbeta mer, någonsin.
Nja, nu har du fel, jag två nära vänner och en fru som har det, och några grundliga undersökningar var det inte tal om, bara långvariga sjukskrivningar
Citera
2026-03-24, 05:41
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Medellönen i Sverige 2026 uppskattas till cirka 44 300 kr per månad före skatt

Jag vet inte vad du tycker är hyfsat normalt men 30 innan skatt är lågt.
Medellön för kvinnor: 37 800 kronor. Medellön för män: 42 000 kronor. Total medellön i Sverige: 39 900 kronor.
Får jag när jag googlar. Vettefan vad du googlar på.

Finns otroligt många utanför Stockholm (utanför, tro mig eller ej, det finns folk där också!) som tjänar 30k/mån.
Citera
2026-03-24, 05:53
Medlem
mlon.eusks avatar
Att få lån är ingen universell rättighet.

Bankiren har ingen skyldighet att ge ut lån och bestämmer själv vilka de ska skapa nya pengar åt ur tomma intet för att själva tjäna pengar på.
Citera
2026-03-24, 06:04
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Medellön för kvinnor: 37 800 kronor. Medellön för män: 42 000 kronor. Total medellön i Sverige: 39 900 kronor.
Får jag när jag googlar. Vettefan vad du googlar på.

Finns otroligt många utanför Stockholm (utanför, tro mig eller ej, det finns folk där också!) som tjänar 30k/mån.
Det sjuka med att basera lånenivåer på lön är att lönerna i samhället påverkas av hur mycket lån som beviljas.

Lånar banken ut en miljard var till en miljon svenskar så kommer lönerna att öka dramatiskt, vilket successivt skulle ge banken underlag att låna ut miljardbelopp till uppemot en miljon svenskar.

De som får ta smällen är alla som inte skuldsätter sig och ser sina besparingar bli värdelösa av inflationen, och de som är produktiva men ser sina reallöner minska mot noll jämfört med de som arbetar åt de som bankiren skudsatt.

Bankirerna jublar när de ser ränteintäkterna, och de som tagit lånen och investerat i en exploderande fastighetsmarknad jublar också.

Ännu sjukare (bokstavligt) om bankirerna baserar lån på sjukersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in