2026-03-24, 06:19
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Medellön för kvinnor: 37 800 kronor. Medellön för män: 42 000 kronor. Total medellön i Sverige: 39 900 kronor.
Får jag när jag googlar. Vettefan vad du googlar på.

Finns otroligt många utanför Stockholm (utanför, tro mig eller ej, det finns folk där också!) som tjänar 30k/mån.
Ja visst finns folk som tjänar 30 innan skatt det är inte de vi säger, men intala inte mig att 30 är en bra lön. Det är en otroligt låg lön räknat 2026.
Citera
2026-03-24, 11:29
Medlem
Om TS svarar på vad pengarna ska gå till så kanske det blir klarare varför ansökan blev avslagen, förutom att sjukersättningen inte räknas som inkomst då.

Detta verkar TS ducka friskt för, undrar varför?
Citera
2026-03-24, 12:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 3gulabollar
Om TS svarar på vad pengarna ska gå till så kanske det blir klarare varför ansökan blev avslagen, förutom att sjukersättningen inte räknas som inkomst då.

Detta verkar TS ducka friskt för, undrar varför?

Ja TS motiverade lån i allmänt med att folk tar lån till "bil, bostad och investeringar".
Hade han behövt billån så hade han väl sökt det och blivit neakad där med.
Bostadslån kan han ju definitivt inte få när lever på bidrag.

Så då återstår det ju bara att TS klickade i "investeringar" vid låneansökan under fliken vad pengarna skall användas till.

Mycket märkligt att ingen bank vill ge ett lån till någon som inte har någon tidigare taxerad inkomst från tjänst, lever på bidrag på lägsta nivå samt har betalningsanmärkning för tidigare obetalda räkningar. Mycket märkligt att ingen bank vill låna till någon sådan som vill "investera" medans lever på sjukpension.

Eller så är det så enkelt som att banker vet att någon som lever på existensminimum och dessutom sjukersättning helt enkelt kan strunta i att betala lånet och det hamnar hos kronofogden som i sin tur inte kan utmäta något då TS lever på existensminimum så det vore i princip att ge bort pengar.

Men TS har inte räknat så långt utan stirrat sig blind på "minst 180k inkomst per år och anmärkningar okej" och tänkte nu jävlar ska det lånas pengar, sen blev det 0 erbjudanden.
Senast redigerad av vetingeteller 2026-03-24 kl. 12:50.
Citera
2026-03-24, 12:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Jag har sjukersättning på 12500kr efter skatt men får ändå inte lån.
Jag har en gammal anmärkning som jag betalade av för 1.5 år sedan och har skött min ekonomi bra senaste 2 åren.

Har sökt lån på bland annat sambla och deras krav är:
minnst 120k inkomst per år.
anmärkning okej
Inga ktiva skulder

Jag klarar ju dom kravet lätt men får ändå inget lån.
Varför?
Sökte heller inget stort lån utan det var på 35k.
Utöver det som skrivits bl a om att den gamla anmärkningen syns flera år efter den är slutbetald
Sambla är väl för personer som HAR DYRA lån och försöker byta till Sambla-lån för att få ner räntan?
OM så är fallet, så stämmer inte dina uppgifter och verkar även vara ett tecken på att du inte är bra på att sköta din ekonomi...
Citera
2026-03-24, 13:03
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Jag har sjukersättning på 12500kr efter skatt men får ändå inte lån.
Jag har en gammal anmärkning som jag betalade av för 1.5 år sedan och har skött min ekonomi bra senaste 2 åren.

Har sökt lån på bland annat sambla och deras krav är:
minnst 120k inkomst per år.
anmärkning okej
Inga ktiva skulder

Jag klarar ju dom kravet lätt men får ändå inget lån.
Varför?
Sökte heller inget stort lån utan det var på 35k.

Du uppfyller inte kraven. Du har inget arbete utan lever på samhället. Då får man inget lån. Vad ska du köpa?
Citera
2026-03-24, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Sjukersättning är inte lön, den kan du bli av med imorgon! Det är 4 år för en betalningsanmärkning!

Det är 3 år. För företag 5 år. Något med 4 år finns inte.
Citera
2026-03-24, 13:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Harenpolare76
Det är 3 år. För företag 5 år. Något med 4 år finns inte.

Om du hade läst tråden skulle du har märkt att jag ändrade den till 3 år för privatpersoner!
Citera
2026-03-29, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Men de kan kräva in arbetsgivarintyg för att kolla dig. Lämna in eller så nekar de.

För bolån och större lån tar de in arbetsgivarintyg.. kreditkort och blanco får du ju beviljat på 5 minuter . de kollar bara inkomst eventuella fastigheter betalningsanmärkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in