2026-03-22, 12:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Nej, inte i mitt fall eftersom jag får sjukersättning pga sjukdom och inte behöver jobba mer i framtiden.
Sjukersättning/sjukpensionär, samma sak idag.

Det beror på vilken sjukdom du har många har blivit av med sin sjukersättning på grund av framsteg när det gäller sjukdomar och skador!
Citera
2026-03-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det beror på vilken sjukdom du har många har blivit av med sin sjukersättning på grund av framsteg när det gäller sjukdomar och skador!

Inte i mitt fall, komer inte hända.
Citera
2026-03-22, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Billån kanske?
Alltså hos bilhandlare, dom brukar va generösa med lån.
Sen säljer du bilen

Tror du?
Pjta, kan ju testa men vad jag läst så ska man inte ansöka om lån för mycket pga alla kreditupplysningar som tas.
Citera
2026-03-22, 12:48
Medlem
Citat:
Nej, aldrig gjort det.

Har sparat på rätt bra sedan november förra året och har redan 40k å kontot.
Kan spara 5-10k per månad beroende på hur mycket jag vill bränna på skit i övrigt.

Då behöver du bara vänta 3,5månader så har du sparat ihop 35k till. Vilket va det du ville låna.
Citera
2026-03-22, 12:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Sjukersättning är inte lön, den kan du bli av med imorgon! Det är 4 år för en betalningsanmärkning!

"Det är 4 år för en betalningsanmärkning!"

Vad menar du med det?
Citera
2026-03-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Då behöver du bara vänta 3,5månader så har du sparat ihop 35k till. Vilket va det du ville låna.

Ja men vad smart du är, att jag inte tänkte på det!
Tänk om banken svarade dig på samma sätt?
"Hej jag vill låna 2 miljoner för att köpa ett hus".
Banken: " Vi ser du kan spara 20 tusen i månaden så då är det bara för dig att spara i 10 år så har du ju 2 miljoner, för det var väl det du ville låna?"

Folk lånar för dom behöver pengar just nu, inte om 6 månader eller eller flera år framåt.
Citera
2026-03-22, 13:02
Medlem
Citat:
Jag har sjukersättning på 12500kr efter skatt men får ändå inte lån.
Jag har en gammal anmärkning som jag betalade av för 1.5 år sedan och har skött min ekonomi bra senaste 2 åren.

Har sökt lån på bland annat sambla och deras krav är:
minnst 120k inkomst per år.
anmärkning okej
Inga ktiva skulder

Jag klarar ju dom kravet lätt men får ändå inget lån.
Varför?
Sökte heller inget stort lån utan det var på 35k.

Citat:
Nej, aldrig gjort det.

Har sparat på rätt bra sedan november förra året och har redan 40k å kontot.
Kan spara 5-10k per månad beroende på hur mycket jag vill bränna på skit i övrigt.

Om du nu sparar 5-10 tusen per månad.. Varför skall du då låna 35k?
Du har pengarna ju redan på kontot, troligtvis har du inga oförutsedda utgifter som kan komma.
Citera
2026-03-22, 13:04
Medlem
Citat:
Ja men vad smart du är, att jag inte tänkte på det!
Tänk om banken svarade dig på samma sätt?
"Hej jag vill låna 2 miljoner för att köpa ett hus".
Banken: " Vi ser du kan spara 20 tusen i månaden så då är det bara för dig att spara i 10 år så har du ju 2 miljoner, för det var väl det du ville låna?"

Folk lånar för dom behöver pengar just nu, inte om 6 månader eller eller flera år framåt.

Men du kommer inte att få nått lån Då du inte uppfyller kraven för det.

Du har ju testat via förmedlare och där är dom mest givmilda företagen med och får man nej från alla dom så kan man bara sluta leta.
Citera
2026-03-22, 13:05
Medlem
Citat:
Så är det, man vill ha något just nu. Många lär sig efter ett par sådana lån, att det smarta är att spara till det man vill köpa, i alla fall när det gäller ren konsumtion, som det gör i ditt fall. Och du hävdar ju att du kan spara, även om jag inte är säker på att det stämmer.

Du har ju bara en betalningsanmärkning i bagaget, det kanske behövs ett par till innan du kommer till insikt.
Citera
2026-03-22, 13:18
Medlem
bo-jerrys avatar
Tror baken anser att du behöver tjäna pengar för att få låna. Annars kan du inte betala tillbaka
Citera
2026-03-22, 13:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag har sjukersättning på 12500kr efter skatt men får ändå inte lån.
Jag har en gammal anmärkning som jag betalade av för 1.5 år sedan och har skött min ekonomi bra senaste 2 åren.

Har sökt lån på bland annat sambla och deras krav är:
minnst 120k inkomst per år.
anmärkning okej
Inga ktiva skulder

Jag klarar ju dom kravet lätt men får ändå inget lån.
Varför?
Sökte heller inget stort lån utan det var på 35k.

Självklart får du inget lån när du lever på sjukersättning eftersom sjukersättning kan dras in när som helst och då står du där utan inkomst. Bli frisk och skaffa ett jobb så får du lån.
Citera
2026-03-22, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Självklart får du inget lån när du lever på sjukersättning eftersom sjukersättning kan dras in när som helst och då står du där utan inkomst. Bli frisk och skaffa ett jobb så får du lån.

Permanent sjukersättning kan inte dras in, det är precis som att din pension inte kan dras in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in